Besök inom psykvården nackdel vid vissa yrken/utbildningar?

Fast, minst fem (eller om det är sex, minns inte) av nio kriterier som berör impulsivitet (och hyperaktivitet) ska vara uppfyllda för att få diagnos. Skulle vilja säga att det är väldigt, väldigt, väldigt svårt att få en ADHD-diagnos om man inte har några impulsiva beteenden eftersom mer än hälften av kriterierna i det klustret berör impulsivitet på något sätt (åtminstone dessa sex: lämnar sin plats när man förväntas stanna på plats, svårt att behålla sin plats i kö, svårt att vänta på sin tur, pratar överdrivet mycket, kastar ur sig svar, avbryter andra...)
Men bara för att man haft de symptomen när man diagonstiserades betyder inte det att de kvarstår vid medicinering och med rätt verktyg.
 
Fast det är ju lite som att vi med lite större synfel inte är lämpliga att bli flygvärdinnor. Det fungerar utmärkt i vardagen att använda glasögon men i de fall de går sönder eller tappas bort så sitter vi rejält i skiten om det skulle hända någonting oförutsätt som kan bli farligt om man inte ser ordentligt vad man gör . Många varianter av psykofarmaka finns det ju ordentliga anledningar till att de ska trappas ut låååångsamt och det har absolut inget att göra med att den som äter dom är en dålig människa men biverkningarna av att missa att medicinera kan ändå bli otrevliga nog för att personen inte ska kunna sköta sitt jobb eller agera olämpligt. Att då kombinera det med vapenhantering och stressade situationer förstår jag att man vill undvika så långt det går.
Jag blev egentligen mer ställd över att sjukdom eller tillstånd som kräver medicinering var listat. Det är ju minst sagt brett! Vad gäller psykofarmaka så är det ju lite skillnad på de mildaste antidepressiva jämfört med ADHD-medicin exempelvis.
 
Fast, minst fem (eller om det är sex, minns inte) av nio kriterier som berör impulsivitet (och hyperaktivitet) ska vara uppfyllda för att få diagnos. Skulle vilja säga att det är väldigt, väldigt, väldigt svårt att få en ADHD-diagnos om man inte har några impulsiva beteenden eftersom mer än hälften av kriterierna i det klustret berör impulsivitet på något sätt (åtminstone dessa sex: lämnar sin plats när man förväntas stanna på plats, svårt att behålla sin plats i kö, svårt att vänta på sin tur, pratar överdrivet mycket, kastar ur sig svar, avbryter andra...)
Kasta ur sig svar och avbryter andra, det gjorde jag kanske som barn. 🤔 Fick ADD-diagnos när jag var drygt 30 år.
 
Fast, minst fem (eller om det är sex, minns inte) av nio kriterier som berör impulsivitet (och hyperaktivitet) ska vara uppfyllda för att få diagnos. Skulle vilja säga att det är väldigt, väldigt, väldigt svårt att få en ADHD-diagnos om man inte har några impulsiva beteenden eftersom mer än hälften av kriterierna i det klustret berör impulsivitet på något sätt (åtminstone dessa sex: lämnar sin plats när man förväntas stanna på plats, svårt att behålla sin plats i kö, svårt att vänta på sin tur, pratar överdrivet mycket, kastar ur sig svar, avbryter andra...)

Det finns tre olika typer av adhd. I två av tre ingår problem med impulskontroll. I den tredje (add) är det inte ett krav.

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/adhd/
 
Som tidigare skrivits får man inte bli polis om man har ADHD eller ADD.
Och det stämmer att man inte får äta psykofarmaka när man kommer in. En närstående till mig har behandlats för depression, och åt antidepp när hen sökte. Hen fick då till svar att hen var välkommen att söka igen när hen varit utan medicinen i två år.

Antagningen hade aldrig fått reda på det om hen inte själv berättat om sin depression.
 
Som tidigare skrivits får man inte bli polis om man har ADHD eller ADD.
Och det stämmer att man inte får äta psykofarmaka när man kommer in. En närstående till mig har behandlats för depression, och åt antidepp när hen sökte. Hen fick då till svar att hen var välkommen att söka igen när hen varit utan medicinen i två år.

Antagningen hade aldrig fått reda på det om hen inte själv berättat om sin depression.
Hur ser det ut sedan när man är färdigutbildad och har en anställning? Skulle en ny ADHD-diagnos ställa till det om den blev känd? Eller andra diagnoser? Läste om uppsägning av en civilanställd polis som har MS häromåret, som det nog varit/är turer fram och tillbaka om (kanske är ärendet avslutat nu rentav).
 
Vad jag har lhaft orsak till läsa in mig på rätt nyligen, så håller försvaret just på att ändra så att man ska gå mer på personlig lämplighet och inte per automatik avfärda personer med tex ADHD.
Det är ju ändå så att på tiden för allmän värnplikt där nästan alla män gjorde lumpen så var det en hel massa män som gick igenom både lumpen och vidare militär karriär trots att de idag skulle ha (eller i ett par fall jag känner till faktiskt har) fått en ADHD diagnos...

Ett av kriterierna skulle vara att man ska kunna fungera utan medicinering, vilket verkar är rätt rimligt.
 
Hur ser det ut sedan när man är färdigutbildad och har en anställning? Skulle en ny ADHD-diagnos ställa till det om den blev känd? Eller andra diagnoser? Läste om uppsägning av en civilanställd polis som har MS häromåret, som det nog varit/är turer fram och tillbaka om (kanske är ärendet avslutat nu rentav).

Finns många poliser som medicineras för antidepp iaf, men vet inte vad som händer om man får en ADHD-diagnos. Tycker det känns orimligt att bli avskild, men vet faktiskt inte.
 
Har en liten fundering.
Om man har varit inskriven inom psykvården, tex psykiatri, kurator, samtalsterapeut etc, kan det s a s ligga en i fatet om man söker vissa yrken/utbildningar? T ex polis, pilot, läkare eller andra yrken som kräver att man är koncentrerad och ”stabil”?
Tänker på om man måste fylla i nåt papper om man lider/har lidit av psykisk ohälsa. Kan en arbetsgivare kräva något sådant?
Eftersom jag själv är svajig just nu så önskar jag en vänlig ton i tråden 😔

Tror inte att det ligger dig till last att du har sökt vård för ”psykisk ohälsa”. Däremot finns det ju psykiska sjukdomstillstånd som ibland kan innebära att du inte kan söka vissa utbildningar eller ta vissa körkort. Bipolär sjukdom eller schizoaffektiv sjukdom t ex. Det finns också neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan påverka, t ex ADHD.

Man får skilja på psykisk ohälsa och psykisk sjukdom, tänker jag.
 
DO har kommit med ett beslut om ADHD och autism inom försvaret.
Även om det finns en högre risk att dessa personer inte klarar sig igenom uttagningen så får man inte utesluta dem per automatik baserat enbart på diagnosen. De ska få en individuell bedömning på samma sätt som alla andra för att avgöra om de uppfyller de faktiska kriterierna för lämplighet eller inte.
https://www.do.se/lag-och-ratt/stal...nekas-plats-vid-antagning-till-militartjanst/
 
DO har kommit med ett beslut om ADHD och autism inom försvaret.
Även om det finns en högre risk att dessa personer inte klarar sig igenom uttagningen så får man inte utesluta dem per automatik baserat enbart på diagnosen. De ska få en individuell bedömning på samma sätt som alla andra för att avgöra om de uppfyller de faktiska kriterierna för lämplighet eller inte.
https://www.do.se/lag-och-ratt/stal...nekas-plats-vid-antagning-till-militartjanst/

Jag (och min särbo) är rätt övertygade om att han har odiagnosticerad ADHD. Han gjorde lumpen utan problem och blev skytteinstruktör (både militär och civil). Han fortsatte inom hemvärnet och var där löjtnant (med utbildning upp till kapten). Han trivdes enormt inom försvaret och hade hans mor inte satt stopp hade han säkert blivit stamanställd.

Det är ju jättebra att de tvingas göra en individuell bedömning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp