Guldaskig

Trådstartare
Vet inte om den här tråden är ok, jag gör ett försök.

Har inte varit så aktiv i hästvärlden på ett tag men har fortfarande många vänner som rider och tävlar. Ser nu i flödet på Facebook att något som heter ”Best Box” verkar populärt. När jag läser om det blir jag mest förvånad över att folk använder det för det låter helt galet att en maskin ska kunna göra allt det där. Och varför finns det ingen motsvarighet på människor?

Någon som är mer aktiv och insatt som kan ge sin bild av det? Hör gärna kritiska röster också.
 
Är det verkligen ingen som har erfarenhet av det? Jag är som synes skeptisk men blir gärna motbevisad 😊
 
Jag frågade om länkar till forskning, fick föga förvånande inget svar. Bara en som var så nöjd för hens hästar blev jättebra av den.
 
Jag frågade om länkar till forskning, fick föga förvånande inget svar. Bara en som var så nöjd för hens hästar blev jättebra av den.

Jag har också skrivit och bett om forskning men inte fått svar. Är det någon som vet om veterinärmedicinska produkter måste CE-märkas?
 
Jag har också skrivit och bett om forskning men inte fått svar. Är det någon som vet om veterinärmedicinska produkter måste CE-märkas?
Alla elektriska produkter ska vara CE-märkta inom EU.
Om de tillverkas inom EU är det tillverkaren som ansvarar för det. Är det tillverkat utanför EU är den som importerar varan till EU som har ansvaret.
Det lyder under lagstiftningen om produktsäkerhet.
 
Jag har också skrivit och bett om forskning men inte fått svar. Är det någon som vet om veterinärmedicinska produkter måste CE-märkas?
Som @Masse skriver, däremot behöver veterinärmedicinska apparater inte underkastas samma krav som medicintekniska apparater för humanbruk (MDD/MDR, IEC 60601 mm). Det som är applicerbart är t ex lågspänningsdirektivet (2014/35/EU) och RoHS (2011/65/EU). Men det enda det egentligen handlar om är att produkten inte får vara skadlig, huruvida den gör någon nytta eller ej har inte med saken att göra.
 
@Snubbelfot och @Masse Tack för svar. Så det är inte samma krav som på humansidan om jag förstår er rätt. Får forska vidare i det här, hade varit intressant att höra vad några veterinärer tycker om det. Om boxen hittar en skada innan den ens gett symtom eller syns på annat vis, hur ska då en veterinär kunna behandla det?
 
Det skulle förvåna mig om den apparaten med statistisk signifikans kan påvisa någonting alls, än mindre behandla det. Och det hade jag sagt även om diagnosticerande och behandlande medicintekniska apparater inte hade råkat vara mitt yrkesområde. Placebo är förvisso också en verkningsmekanism, men när vi börjar prata om placebo by proxy… 🙈
 
Det skulle förvåna mig om den apparaten med statistisk signifikans kan påvisa någonting alls, än mindre behandla det. Och det hade jag sagt även om diagnosticerande och behandlande medicintekniska apparater inte hade råkat vara mitt yrkesområde. Placebo är förvisso också en verkningsmekanism, men när vi börjar prata om placebo by proxy… 🙈

Jag tänker att om den hade varit så fantastisk så hade vi sett den i humanvården redan.
 
Jag tänker att om den hade varit så fantastisk så hade vi sett den i humanvården redan.
Universalsvaret när det gäller mirakelapparater utan vare sig evidens eller ens studier, är ju att det är så förtvivlat dyrt att testa/studera/certifiera/whatever att den stackars genialiske uppfinnaren/utvecklaren förstås inte haft möjlighet att låta göra det. Man låter därför hellre den goda djungeltrumman ljuda. Vilket uttolkat betyder "den säljer ju ändå".
 
Jag tänker att om den kan tala om att en skada kommer att ske är det ju väldigt svårt att veta om de åtgärder man tar för att förebygga skadan faktiskt gjorde något eller inte? :confused:

För övrigt tror jag inte på att den funkar överhuvudtaget. Spenderat lite tid att läsa om den och jag tycker nog den mest är skrattretande.
 
Googlade 10 sekunder och enbart namnen på hemsidorna jag fick som träff...

Kvacksalveri. Det tragiska är att sådant här blir "populärt" och att människor betalar pengar för det. Men att betala lite mer pengar för en vettig hovslagare eller lägga lite mer energi på till exempel avsutten träning, det är helt omöjligt.
 
@Snubbelfot och @Masse Tack för svar. Så det är inte samma krav som på humansidan om jag förstår er rätt. Får forska vidare i det här, hade varit intressant att höra vad några veterinärer tycker om det. Om boxen hittar en skada innan den ens gett symtom eller syns på annat vis, hur ska då en veterinär kunna behandla det?
Ring Strömsholm och Helsingborg, jag tror båda de djursjukhusen har erfarenhet från den. Sen tror jag du gör en tankevurpa, om man hittar något som ligger på gränsen, skulle inte du förändra något då? Träning, mat osv? För att inte få konvalecent-tiden menar jag?
 
Ring Strömsholm och Helsingborg, jag tror båda de djursjukhusen har erfarenhet från den. Sen tror jag du gör en tankevurpa, om man hittar något som ligger på gränsen, skulle inte du förändra något då? Träning, mat osv? För att inte få konvalecent-tiden menar jag?

Min tanke är att den kanske kan hitta början på något men att en veterinär som inte varit med vid undersökningen (verkar inte vara standard?) knappast kan gå på mina uppgifter utan själv måste göra en egen utredning. Då känns boxen onödig eftersom jag ändå måste uppsöka en veterinär som har sina regelverk att gå efter.
 
Min tanke är att den kanske kan hitta början på något men att en veterinär som inte varit med vid undersökningen (verkar inte vara standard?) knappast kan gå på mina uppgifter utan själv måste göra en egen utredning. Då känns boxen onödig eftersom jag ändå måste uppsöka en veterinär som har sina regelverk att gå efter.
jag vet att när veterinären inte riktigt hittar felet men att det är något fel har boxen använts och indikerat och sedan har veterinären fortsatt undersöka det området och sedan behandlat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 235
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 619
Senast: LovingLife
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 174
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp