Beställa hjälm?

Relmar

Trådstartare
Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter illa. Värt att tillägga är kanske att det är en helt vanlig anonym(:confused:) ridhjälm utan märke.

Jag är mest inne på en hjälm från Samshield. Det finns ingen återförsäljare för Samshield nära mig, hur är de i storlekarna? Någon som har erfarenhet av att beställa hjälm utan att prova? Jag har mätt mitt huvud och det är 58 cm, har även storlek 58 i hjälmen jag har nu. Dock är mitt huvud väldigt runt (?), jag har provat t.ex Charles Owen Wellington och jag fick knappt på den i storlek 60 för att den var för smal(?). Vad jag har förstått det som så finns det ilägg för ovala respektive runda huvuden till Samshieldhjälmarna, stämmer det?

Jag har även funderat på hjälm från Back On Track, de finns ju på Hööks så då har jag iallafall möjlighet att prova hjälmen. Är dock svag för trender så Samshield är topp 1 på listan :angel:

Så:
  • Är Samshieldhjälmarna true to size? Vilket ilägg har ni? Vågar man beställa utan att ha provat en Samshieldhjälm innan?
  • Någon som har hjälm från BoT? Är ventilationen bra, är de sköna osv osv?
  • + Bonusfråga: Är det dumt att köpa en hjälm begagnad? Tänker med risken att den kan vara skadad osv.
Ursäkta för långt inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig i hjälm-djungeln! :heart
 
Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter illa. Värt att tillägga är kanske att det är en helt vanlig anonym(:confused:) ridhjälm utan märke.

Jag är mest inne på en hjälm från Samshield. Det finns ingen återförsäljare för Samshield nära mig, hur är de i storlekarna? Någon som har erfarenhet av att beställa hjälm utan att prova? Jag har mätt mitt huvud och det är 58 cm, har även storlek 58 i hjälmen jag har nu. Dock är mitt huvud väldigt runt (?), jag har provat t.ex Charles Owen Wellington och jag fick knappt på den i storlek 60 för att den var för smal(?). Vad jag har förstått det som så finns det ilägg för ovala respektive runda huvuden till Samshieldhjälmarna, stämmer det?

Jag har även funderat på hjälm från Back On Track, de finns ju på Hööks så då har jag iallafall möjlighet att prova hjälmen. Är dock svag för trender så Samshield är topp 1 på listan :angel:

Så:
  • Är Samshieldhjälmarna true to size? Vilket ilägg har ni? Vågar man beställa utan att ha provat en Samshieldhjälm innan?
  • Någon som har hjälm från BoT? Är ventilationen bra, är de sköna osv osv?
  • + Bonusfråga: Är det dumt att köpa en hjälm begagnad? Tänker med risken att den kan vara skadad osv.
Ursäkta för långt inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig i hjälm-djungeln! :heart

Köp ny hjälm och inte en beg! Du har ett huvud, var rädd om det!
Jag tycker Samshield är ngt stora i strl men du väljer skal och sen liner. Tex ligger du mellan två strl så hade jag köpt M-skal och sen en liner i strl du tror och sen en antingen större eller mindre beroende på vad du tror kan behöva.

Har även haft en hjälm från BoT men fick byta den för jag fick ont i nacken pga den var så tung och jag gillade aldrig den men vet många som är nöjda med sin BoT.
 
Jag älskar min BoT! Är inne på nummer två nu, bytte upp mig när EQ3 kom.

Tycker inte du ska beställa en utan att prova, att hjälmen sitter bra är så otroligt viktigt!
 
Köp ny hjälm och inte en beg! Du har ett huvud, var rädd om det!
Jag tycker Samshield är ngt stora i strl men du väljer skal och sen liner. Tex ligger du mellan två strl så hade jag köpt M-skal och sen en liner i strl du tror och sen en antingen större eller mindre beroende på vad du tror kan behöva.

Har även haft en hjälm från BoT men fick byta den för jag fick ont i nacken pga den var så tung och jag gillade aldrig den men vet många som är nöjda med sin BoT.

Tack så jättemycket för svar! Ja, det är så jag också har resonerat mellan ny och begagnad, det är väl onödigt att vara snål på en så pass viktig sak även om det kan skilja tusenlappar i pris mellan ny och begagnad Samshield.

Smidigt ändå att man kan justera storleken något beroende på liner! Tack för input!

Tråkigt att BoT-hjälmen inte passade dig! Om jag provar den så ska jag absolut ha vikten i åtanke!
 
Jag älskar min BoT! Är inne på nummer två nu, bytte upp mig när EQ3 kom.

Tycker inte du ska beställa en utan att prova, att hjälmen sitter bra är så otroligt viktigt!

Kul att höra! Kanske blir att åka och prova den ändå :D

Ja det är ju sant, känns lite riskabelt att beställa när olika modeller kan skilja så pass mycket i passform osv. Men om jag beställer och den inte passar så kan man ju oftast returnera!
 
Har ännu en bonusfråga till er med Samshieldhjälmar! Vilken liner har ni? Den "traditionella" eller den som är T-formad och lämnar plats framme vid pannan?
 
Jag har BoT EQ3, älskar den! Passar mitt huvud bra och är säker enligt tester. Lynx passar inte mig, så de har lite olika passform och bör alltså gå att hitta en BoT för de flesta :)

Köp ABSOLUT INTE begagnad hjälm! Även om säljaren säger att hen aldrig ramlat av med hjälmen så vet du inte om du kan lita på det. Never ever begagnad hjälm.
 
Jag har 56 i min charles owen 4 star, men när jag provat samshield så har jag typ 58, provade båda paddarna men ingen satt bekvämt på mitt huvud, vet inte om man behöver rida in de lite kanske. Samshield har inte fallit mig i smaken i passformen, men de är skitsnygga! Tyvärr visade ju folksam att den inte verkar vara särskilt säker : (
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska skaffa en terräng/jockeyhjälm, en Charles Owen, och det var ju inte helt enkelt det här med storlekar. Jag känner att jag skulle...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: Elektron
·
Utrustning Hej alla bra hästmänniskor! Jag har problem att hitta en bra hjälm till min dotter och jag hoppas att det finn någon som kan hjälpa...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: ricca
·
Hästmänniskan Jag vill ha en ny ridhjälm. Men det är så att mitt huvud är så konstruerat att jag har en normal storlek kring 57- 58 runt om. Men med...
Svar
6
· Visningar
2 521
Senast: Blimblom
·
Utrustning Det börjar bli dags för mig att hitta en ny hjälm då trotjänaren är min 7år. Har idag en euro-lite (ej ställbar) som suttit perfekt...
2
Svar
20
· Visningar
2 804
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp