Beställa renkött

Haha, jag gillar viltsmaken :)

Den smakar ju inte vilt... utan någon märklig korsning mellan vilt- och tamkött. Enda sättet att äta ren är om den är torkad eller möjligtvis rökt.

Köp hellre älg om du vill ha viltkött, det är billigare och godare.

Edit: Jag anser alltså att ren är vansinnigt överprissatt med tanke på vad den smakar. Dvs den är inte prisvärd.
 
Fast ren smakar ju Ren, och inte vilt. :D Den enda köttbit från just ren jag ätit som inte varit översvallande 'renig' i smaken har varit filé... men om det beror på att folk lagt ned mer möda i att tillaga den, eller någonting annat, kan jag inte säga.

Oavsett djurslag har ju sällan filén en så väldigt stark smak. Den filé som har starkast smak skulle jag säga är älg och rådjur.
 
Den smakar ju inte vilt... utan någon märklig korsning mellan vilt- och tamkött. Enda sättet att äta ren är om den är torkad eller möjligtvis rökt.

Köp hellre älg om du vill ha viltkött, det är billigare och godare.

Edit: Jag anser alltså att ren är vansinnigt överprissatt med tanke på vad den smakar. Dvs den är inte prisvärd.
Och jag som är "uppfödd" på ren- och älgkött minns första gången jag åt köttsoppa på nötkött - den smakade ju ingenting!!! :o

Vilken del @Anders ska köpa tycker jag beror helt på vad han ska laga av den, precis som med annat kött. :)
 
Och jag som är "uppfödd" på ren- och älgkött minns första gången jag åt köttsoppa på nötkött - den smakade ju ingenting!!! :o

Vilken del @Anders ska köpa tycker jag beror helt på vad han ska laga av den, precis som med annat kött. :)

Jo, det är spännande vad man är van vid från sin uppväxt. Vi hade ju alltid älgkött eftersom pappa fick betalt i kött när han styckade åt älglagen (han hade inte tid att jaga, det var ju mitt i höstslakten).

Jag tycker älg är gott men det är inte så speciellt för mig och ibland var jag less på det. När jag pluggade och hade mycket månad kvar på studiemedlet ;) så åt jag älg. Det var ju gratis hemifrån :laugh:
 
Det är skillnad på ren och ren, har man tur är den fantastisk har man otur är den mindre fantastisk.

Jag gör gärna en hederlig köttsoppa (eller som vi säger kokekötte) av renkött som kan göras på tämligen billiga styckdetaljer. Kött som får koka länge i lätt saltat vatten och på slutet så slänger man ned mandelpotatis (viktigt) och de rotfrukter man råkar ha i kylen. Jag brukar föredra att sila bort det mesta av buljongen och enbart ha lite att mosa in i rotsakerna.
 
Och jag som är "uppfödd" på ren- och älgkött minns första gången jag åt köttsoppa på nötkött - den smakade ju ingenting!!! :o

Vilken del @Anders ska köpa tycker jag beror helt på vad han ska laga av den, precis som med annat kött. :)

Även nötkött har stor variation i smakrikedom. Fick en aha-upplevelse när grannen slaktade ut kor för ett par år sedan och bjöd på ett extremt smakrikt kött, fylligt och örtigt.

Däremot är standardnötköttet i butiken oftast väldigt ”tamt” i smaken.
 
Jag använder renskav och gör en gryta med lingon och potatis till. Tycker det blir gott, utöver det har jag inte så mycket erfarenhet av ren.☺️ 🦌
 
Jag funderar på att beställa skivad högrev, får ett bra pris på det, som jag använder till olika gryträtter. Vad tror du om det?

Högrev är underskattat som grill och stekt också (dvs inte bara gryta).

Långbakt med öl och örter i ugn (typ 60 grader) och sedan stekyta på mycket hög värme precis innan servering är grymt.
 
Fast ren smakar ju Ren, och inte vilt. :D Den enda köttbit från just ren jag ätit som inte varit översvallande 'renig' i smaken har varit filé... men om det beror på att folk lagt ned mer möda i att tillaga den, eller någonting annat, kan jag inte säga.
Jag tycker nog man kan säga att renkött har viltsmak, allt vilt smakar ju olika, kött från rådjur är heller inte samma som från älg men båda smakar vilt.
 
Vi åt också alltid älg när jag växte upp. Mor och far köper fortfarande en hel älg att stoppa i frysen varje år, så det är liksom 'standardköttet' och jag tycker fortfarande att det är oöverträffat bäst! 😍

Ren smakar som @athena_arabians beskriver som någonstans mittimellan vilt och något annat, närmast kommer nästan lamm tycker jag, eller får till och med. Det är en väldigt speciell smak och rätt ordentligt skilt från hjort, rådjur och älg. Man känner direkt på lukten i huset om någon lagar till ren.
 
Jag är uppvuxen med nöt-, älg- och renkött. Lukten av ren får mig att vilja vända i dörren, som barn var det alltid gräl att jag inte ville äta när det serverades renkött hos mina morföräldrar och jag vet inte hur många gånger mamma försökte lura mig vad det är för kött utan att lyckas.

Jag har inga problem med varesig lukt- eller smaksinnet så ren är något jag fortfarande vägrar äta. De gånger jag fått in ren på restaurang när jag varit tvungen att äta med jobbet äter jag potatisen men inte köttet eller såsen, mina kollegor får dela på min portion.
 
Den här gången blir det ren för hela slanten men kanske blir det också en del älg nästa gång. Det jag inte riktigt tycker om är att älgen är skjuten med blykula och att det finns risk för blyrester i köttet. Men steken är kanske ganska riskfri att köpa?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
795
Senast: snorp
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
343
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
29
· Visningar
1 199
Senast: BernT
·
Mat Jag är nog för disträ just nu för en komplett trådstart men tänker kickstarta mig själv med att skapa tråden :D Målet är lyckas beställa...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 108
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp