Beställa renkött

Vi beställer regelbundet ren och brukar ta lite allt möjligt. Souvas är väldigt gott men vi köper även filé, stek, skav och färs.
 
Roligt hur olika det är. Jag älskar renkött (och älg också iofs). Tycker tom det frusna renskavet på ICA är supergott.
 
Det jag inte riktigt tycker om är att älgen är skjuten med blykula och att det finns risk för blyrester i köttet.

Den risken är så gott som obefintlig, skottområdet (strax bakom bog) putsas ju bort ordentligt eftersom köttet pga anslagsenergin är som blodig köttmos.

Tillägg; souvas är ju ingen specifik köttdetalj, så att svara det på frågan vilken del som är mest prisvärd är ju ett god dag yxskaft-svar.

Som andra redan skrivit, så beror det en hel del på vad köttet ska användas till, vilken del som är mest prisvärd.
 
Den risken är så gott som obefintlig, skottområdet (strax bakom bog) putsas ju bort ordentligt eftersom köttet pga anslagsenergin är som blodig köttmos.

Tillägg; souvas är ju ingen specifik köttdetalj, så att svara det på frågan vilken del som är mest prisvärd är ju ett god dag yxskaft-svar.

Som andra redan skrivit, så beror det en hel del på vad köttet ska användas till, vilken del som är mest prisvärd.
Livsmedelsverket har vid några tillfällen tagit prov och resultatet visar att åtminstone viltfärsen kan innehålla ammunitionsbly.

https://svenskjakt.se/uncategorized/livsmedelsverket-varnar-for-bly-i-viltfars/
 
Senast ändrad av en moderator:
Tänker också att de inte borde vara nån fara att den är skjuten med blykula, det är väl de vanligaste? De kött som blir förstört av skotthålet skärs väl bort vid styckningen.
Dels slarvas det nog en hel del plus att blyet ofta fragmenteras vid en träff av ben och delar av kulan går ut i kroppen på djuret.
 
Dels slarvas det nog en hel del plus att blyet ofta fragmenteras vid en träff av ben och delar av kulan går ut i kroppen på djuret.
Så vidare du inte enbart tänker äta älgkött varje dag i resten av ditt liv så är riskerna ändå väldigt små att du skulle få problem. Självklart ska man vara försiktig och längre tillbaka var man nog mindre noggrann men idag är de flesta extremt medvetna om både bly och hygien.
 
Så vidare du inte enbart tänker äta älgkött varje dag i resten av ditt liv så är riskerna ändå väldigt små att du skulle få problem. Självklart ska man vara försiktig och längre tillbaka var man nog mindre noggrann men idag är de flesta extremt medvetna om både bly och hygien.
Det har blivit bättre men även i den senaste undersökningen Livsmedelsverket gjorde hittade man spår av ammunitionsbly i var tredje prov av älg- och vildsvinsfärs, alla var visserligen inte över gränsvärdet men några innehöll ganska mycket bly (som mest hela 560 ggr gränsvärdet).

https://www.livsmedelsverket.se/glo...20/l-2020-nr-15-ammunitionsbly-i-viltkott.pdf
 
Vilken del av renen är godast och mest prisvärd?

Det mesta är gott tycker jag. Om du inte röker själv så är ju en bit suovas (många stavar fel) väldigt gott. Köttfärssås av ren är riktigt gott. Bog att göra skav av, vi brukar ha hela bogar i frysen och tälja av det vi ska ha just då. Jag tycker att det är svårt att råda angående bitar då jag bara brukar ta en som ser bra ut och är i lagom storlek för det jag tänkt göra.
 
Mina vänner som är renskötare äter bara de renar de utfodrat i många veckor, och sedan lugnt och stilla skjutit med samma vapen som dom jagar älg med. :angel:
De undviker att äta de renar som sprungit i hela dagar innan de stressade som f**n skjuts med bult....
De köttet är de folk dyrbetalar för. ;)

Själv fixar jag inte lukten av ren.... Håller mej till älg.

* Jenny *
 
Mina vänner som är renskötare äter bara de renar de utfodrat i många veckor, och sedan lugnt och stilla skjutit med samma vapen som dom jagar älg med. :angel:
De undviker att äta de renar som sprungit i hela dagar innan de stressade som f**n skjuts med bult....
De köttet är de folk dyrbetalar för. ;)

Själv fixar jag inte lukten av ren.... Håller mej till älg.

* Jenny *

Har hört att köttet smakar sämre om djuret varit stressat innan. Vet dock inte om det stämmer, har aldrig dyrbetalat :D
 
Har du någon källa på det? Inte för att jag finner det särdeles otroligt, men är intresserad av att läsa mer om fenomenet :)
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det nu men blev lite chockad över djurhanteringen över lag innan de fick sin första djurskyddslag och det stora matfusket.
 
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det nu men blev lite chockad över djurhanteringen över lag innan de fick sin första djurskyddslag och det stora matfusket.
Ja, matfusket har jag också läst om! Allt från fejkade hallonkärnor i sylten till lite mer dödliga saker. Men, trillar du över källan igen får du gärna PMa den :)
 
Ja, matfusket har jag också läst om! Allt från fejkade hallonkärnor i sylten till lite mer dödliga saker. Men, trillar du över källan igen får du gärna PMa den :)
Absolut, snöar in igen på The Supersizers på YT just nu i jakten på det och har hunnit läsa hur djur behandlades när de ansågs varken ha känslor eller själ. 😖
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
787
Senast: snorp
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
334
Mat Jag är nog för disträ just nu för en komplett trådstart men tänker kickstarta mig själv med att skapa tråden :D Målet är lyckas beställa...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 093
Senast: _Elly_
·
Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp