Bestämma över inackordering?

caradan

Trådstartare
*Kan jag som stallägare förbjuda ev hyresgäster från att ta med sig vänner till stallet när de ska ta hand om sin häst?
Jag vill förhindra smitta eftersom läget är som det är.
 
Alternativt kan man ju påbjuda att alla byter/tvättar kläder och skor samt spritar händerna om de varit i annat stall innan (även hyresgästerna kan ju ha besökt andra hästar). På detta sätt minskar du smittorisken men slipper "förbjuda" besök.
 
*Kan jag som stallägare förbjuda ev hyresgäster från att ta med sig vänner till stallet när de ska ta hand om sin häst?
Jag vill förhindra smitta eftersom läget är som det är.
Kan kan du givetvis. Det är ditt stall.

Att helt förbjuda inackorderade att ta med sig vänner till stallet på obestämd tid lär avskräcka folk att vara inackorderade. Att göra det om det finns smitta i området under en begränsad tid borde de flesta ha full förståelse för.
 
Rent juridiskt tror jag att det hänger lite på i vilken lagstiftning som det hamnar. Det innebär att man får skilja på om man hyr ut en box på så sätt att den hamnar i hyreslagstiftningen som förvaringsplats. Det är i princip kalla hyra, hästägaren sköter allt själv och själva boxen är "låst" för just den hästen. Hyr man ut en stallplats med rätten att t ex kunna byta box vid behov och det ingår viss skötsel blir det lite annorlunda.
 
Rent juridiskt tror jag att det hänger lite på i vilken lagstiftning som det hamnar. Det innebär att man får skilja på om man hyr ut en box på så sätt att den hamnar i hyreslagstiftningen som förvaringsplats. Det är i princip kalla hyra, hästägaren sköter allt själv och själva boxen är "låst" för just den hästen. Hyr man ut en stallplats med rätten att t ex kunna byta box vid behov och det ingår viss skötsel blir det lite annorlunda.

Fast inte om anledningen är att förhindra smitta och därmed temporär. Det är fortfarande stallägarens fastighet och denne ansvarar ytterst för anläggningen och de djur som står inhysta där.
 
Om du hyr så att det hamnar i hyreslagstiftningen, har fastighetsägaren inget som helst ansvar för inhysta djur. Eller andra saker som någon hyresgäst förvarar på fastigheten. Så är det rent juridiskt.
 
Om du hyr så att det hamnar i hyreslagstiftningen, har fastighetsägaren inget som helst ansvar för inhysta djur. Eller andra saker som någon hyresgäst förvarar på fastigheten. Så är det rent juridiskt.

Och oddsen att TS har ett sånt avtal är typ 0 eftersom oerhört få allmänt har såna inackorderingsavtal.
 
Rent juridiskt tror jag att det hänger lite på i vilken lagstiftning som det hamnar. Det innebär att man får skilja på om man hyr ut en box på så sätt att den hamnar i hyreslagstiftningen som förvaringsplats. Det är i princip kalla hyra, hästägaren sköter allt själv och själva boxen är "låst" för just den hästen. Hyr man ut en stallplats med rätten att t ex kunna byta box vid behov och det ingår viss skötsel blir det lite annorlunda.

Vad har det med besökare att göra?
Det är ju enbart ett avtal mellan hyresgäst och hyresvärd.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 536
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
3
· Visningar
873
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 648
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp