Bestämma sig för en ras!?

Dentaku

Trådstartare
Jag är egentligen jätteglad, nu är det bestämt att jag och sambon ska skaffa hund senast i sommar/höst (beroende på när det finns lämpliga valpkullar), samtidigt har jag insett att nu börjar det bli läge att bestämma sig definitivt för vilken ras vi ska ha! Hur gjorde ni? Hade ni kvar flera alternativ in i det sista, d v s tills dess att ni köpte en hund, eller bestämde ni er för en ras innan ni började höra av er till uppfödare? För vår del finns det minst två raser som är aktuella och som förmodligen skulle passa oss trots att raserna inte är jättelika varandra... Hur väljer man? :confused:
 
Jag gick mycke grundligt tillväga. Jag bestämde mej för att skaffa hund 1995 och att jag skulle skaffa hunden på våren 2000. (jag hade hund innan men den började bli gammal)
Jag kollade upp ca 5 raser som jag kunde tänka mej, kollade upp allt jag kunde om dom raserna.
Men när det väl blev dags så blev det en korsnings tik med min systers hund som mamma. :smirk:

Och det har jag aldrig ångrat. Bättre hund finns inte! :)
Hon passar mej till 100%
Men å andra sidan innehåller hon bara raser som jag tycker om och alla raserna har dom egenskaperna som jag ville ha hos en hund.
Översta bilden 6 veckor gammal. Världens goaste hund!

:D :rofl: :D
 
Jag bestämde för att jag skulle skaffa (en andra) hund för ungefär tre år sedan. Jag har stått på en valpväntelista hos en uppfödare i ett och ett halvt år och har regelbunden kontakt med uppfödaren. Om allt går som det ska har jag en valp till våren :love:!

I och med att jag har en god relation till uppfödaren redan nu vet jag att jag kommer att få en "bra" valp och får välja före dem som bestämmer sig i sista sekunden. Jag tycker gott att ni kan höra av er till uppfödare av båda raserna redan nu :). Var ärliga och berätta att ni inte bestämt er ännu men att ni hur som helst vill ha en valp till sommaren/hösten. Eftersom det är ett tag dit hinner ni bestämma ras och hitta en trevlig uppfödare :). Har ni träffat flera representanter av båda raserna? Personligen tycket jag att det alltid finns ett värde i att även prata med ägare, inte uppfödare, av de raser man är intresserad av. Då vet man att personen i fråga inte är ute efter att sälja utan kan vara öppen med både goda och dåliga sidor hos rasen (vilket tyvärr inte alla uppfödare är :crazy:).

Får man fråga vilka raser det står mellan?
 
Får man fråga vilka raser det står mellan?

Man kan nog lista ut om man läser mina tidigare inlägg på Hund.... :o

Om man vill vara kreativ ser min uteslutningslista ut såhär:

Jag vill ha en hund för att gå kurser med och prova på lite av varje, men det blir min första hund (har bara varit dagmatte tidigare) = ingen väldigt svår eller arbetskrävande hund

Jag är inte f n intresserad av jakt, vallning eller slädsport = ingen utpräglad jakt-, vall- eller slädhund

Jag är inte intresserad av överdriven pälsvård = kort eller strävhårig ras (ej helt släthårig utan underull dock)

Önskvärd mankhöjd - 45-60 cm

Vill ha en hund som kan hänga med på det mesta och som inte äter upp min katt i ett oväntat ögonblick.

Gissningar eller förslag (här får ni chansen att försvåra mitt val ytterligare... ;)
 
Schnauzer har funnits med länge på topp-5-listan, så det var en bra gissning! Det är dock inte någon av finalisterna.
 
en kväll sa pappa att vi skulle skaffa vovve och sa att han ville ha en engelsk setter för en på hans jobb hade en sån...
Jag ville ha en labbe lr golden men icke...

fredagen efter fick vi låna en hundsport och ringde på 1:a annonsen och dom hade en 6mån valp men vi ville ha den från "scratch" så hon sa att annonsen nedanför snart skulle ha valpar och det skulle dom (bara några dar kvar) pappa ringde varje dag till uppfödarna (han är jobbig på det sättet) och på onsdagen var dom födda... en hane och det var lille robni
så inte så välplanerat med det kunde inte ha blivit bättre :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 196
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 191
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 427
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 162
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp