Bestående värme efter senskada?

ll.96

Trådstartare
Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det.

Bakgrundsinformation:
Min häst fick en spark slutet av juni på ytliga senan bak som fick en minimal blödning, inget i senan var skadad mer än blodkärl. Detta läkte på 2 veckor och under denna tiden hade vi skrittar uppsutten upp till 60 min. Efter ÅB med friskförklaringen fick vi börja trava kort igen och vidare skulle igångsättningen skulle ta 1 månad. Men..

Efter första veckan så vilade hästen 3 dagar då jag var iväg och när jag kom tillbaka var hon varm över senan som hade skadats. Hon fick då vila två veckor då värmen inte gav sig öht. Vi var inne på kliniken igen som inte hittade någonting alls, hältning och UL såg fint ut. Så vi skulle ta det som en senvarning att hon överbelastat sig av bus i hagen och låta igångsättning ta 3 månader istället. Värmen försvann sedan efter ytterligare en vecka.

Sen fick hästen en Hovböld och vilade 2 veckor helt och då fanns ingen värme alla.

Därefter har det nu gått 3 veckor till och vi kommit upp i 4 min trav och 1 min galopp och nu IGEN har senan blivit varm… 4e dagen idag som den är konstant varm men blir inte värre av ridning. Oöm, känns fräsch osv så inget mer än att hon är varmare än de andra benet. Under dessa 3 veckor annars har de varit 0 till minimal skillnad mot ”friska benet”.

Någon som varit med om liknande efter senskada? Att värmen kvarstår ett bra tag osv?

Självklart är klinik inkopplad i ärendet men de vet inte riktigt heller vad de beror på eftersom de inte hittar andra tecken och skadan var så minimal att det inte ska påverka henne nu. Kommer om de inte löser sig kolla med annan veterinär men hör mig också för efter andra erfarenheter.
 
Min häst hade ofta en liten värme och lite svullnad över senan på det ben hon haft en liten senskada på. Hon var aldrig ofräsch. Enda gången det benet var som de andra var vid väldigt kall väderlek, samt att det gick ned lite efter ridning.
 
Tack
Min häst hade ofta en liten värme och lite svullnad över senan på det ben hon haft en liten senskada på. Hon var aldrig ofräsch. Enda gången det benet var som de andra var vid väldigt kall väderlek, samt att det gick ned lite efter ridning.
tack! Det kändes lite bättre att höra. Så värmen i ditt fall var helt ofarlig och du kunde sätta igång henne ändå? Hur länge satt värmen i?
 
Jag har för mig att värmen satt i ganska länge efter senskada på min. Minns att jag pratade med veterinären om det, men eftersom ultraljudet visat så klart att det var utläkt så skulle det inte vara någon fara. Det var det inte heller för med tiden försvann det och vi har aldrig haft problem mer. En liten "svullnad" finns kvar än idag, flera år senare, men det är för att det bildats ärrvävnad så inget att oroa sig för.
 
Tack

tack! Det kändes lite bättre att höra. Så värmen i ditt fall var helt ofarlig och du kunde sätta igång henne ändå? Hur länge satt värmen i?
Ja, hon reds fullt efter detta, men värmen och svullnaden försvann aldrig helt. Så hon var likadan resten av hennes liv (typ 5 år). Aldrig halt och kollat flertal gånger hos veterinär.
 
Det känns ju lite bättre att höra. Var er värme också bara precis på baksidan av senan eller var den mer diffus i hela det benet?
 
Min fick värme där skadan varit när det var varmt ute. Enligt vet berodde det på att genomströmningen av blod och lymfvätska var sämre iom ärrvävnaden och det var ok så länge ingen ömhet uppstod också.
 
När min häst rehabade efter senskada upplevde jag att han fick en liten svullnad och värme precis på skadan varje gång jag ökade på motionen. Detta gav alltid med sig efter 2-3 dagar.

Alltså, vi ökade på motionen varannan vecka. Varje gång han fick jobba lite mer än tidigare reagerade senan med högre cirkulation ett par dagar. Det påverkade inte läkningen och efter 6 månader slutade det vara så. Han hade kvar en liten knöl i flera år som nu har försvunnit den också.

Jag skulle fortsätta med nuvarande motionsnivå tills värmen försvinner och därefter minst en vecka till, innan jag ökade på.
 
Det känns ju lite bättre att höra. Var er värme också bara precis på baksidan av senan eller var den mer diffus i hela det benet?
Det var vid senan, och där var det också en galla. Hon hade en skada på djupa böjsenan. Var svullnaden sitter beror nog på var skadan har varit.
 
Nu återkommer jag med ny fråga här och hoppas någon vill svara.

Pållens värme verkar hålla sig konstant men vara lite mer eller lite mindre vissa dagar. Idag efter jag kylt benet efter motion på vet beodran så typ kokade av värme. Medan häromdagen höll sig kallt länge.

Hur har eran värme känts? Har det varit en tydlig skillnad? Har det kunnat hetta och varit riktigt varmt?
 
Nu återkommer jag med ny fråga här och hoppas någon vill svara.

Pållens värme verkar hålla sig konstant men vara lite mer eller lite mindre vissa dagar. Idag efter jag kylt benet efter motion på vet beodran så typ kokade av värme. Medan häromdagen höll sig kallt länge.

Hur har eran värme känts? Har det varit en tydlig skillnad? Har det kunnat hetta och varit riktigt varmt?
Det låter ju inte jättenormalt. Du är inte kall om händerna när du känner? Lika varmt om du känner med insidan av handleden?
 
Det låter ju inte jättenormalt. Du är inte kall om händerna när du känner? Lika varmt om du känner med insidan av handleden?
Nej lite så jag kände med. Antar att du syftar på när jag berättar om när jag kylde och det var varmt?
Jag har känt med olika delar av händerna/armarna och även bett andra känna också.
 
Nej lite så jag kände med. Antar att du syftar på när jag berättar om när jag kylde och det var varmt?
Jag har känt med olika delar av händerna/armarna och även bett andra känna också.
Värmen betyder ju att det finns en skada som försöker läka. Efter det akuta läget är värme "bra" eftersom det behövs blodcirkulation för att läka. Jag skulle dock vara försiktig med att öka motionen så länge det hettar utan hålla mig till skritt och lite trav på fast underlag.

Alla veterinärer jag pratat med tycker att det är lönlöst att kyla efter de tre första dagarna.
 
Skadan är redan läkt helt sedan 2 månader tillbaka, det är kollat på UL 2 gånger utan att se spår av det. Pratade med en vet till som tror en cirkulationsstörning, som ett ”ärr”. De tycker jag skulle fortsätta programmet och öka i den takt det var bestämt även om värmen kvarstår. Värmen är ju en tydlig skillnad ibland o ibland inte, skiljer från dag till dag. men svårt o bedöma om något hettar eller ej.

Ja det verkar ju helt klart vara delade meningar gällande det.
 
Skadan är redan läkt helt sedan 2 månader tillbaka, det är kollat på UL 2 gånger utan att se spår av det. Pratade med en vet till som tror en cirkulationsstörning, som ett ”ärr”. De tycker jag skulle fortsätta programmet och öka i den takt det var bestämt även om värmen kvarstår. Värmen är ju en tydlig skillnad ibland o ibland inte, skiljer från dag till dag. men svårt o bedöma om något hettar eller ej.

Ja det verkar ju helt klart vara delade meningar gällande det.
Håller med Ace på båda punkter.

Normal läktid 6-12 mån. Personligen tror jag ni gått för snabbt fram i rehaben, trots vad UL säger så är det ju inte ok om senan reagerar med värme efter motion. Skritta på fasta underlag en månad och se om det blir skillnad.
 
Tack för allas input, har varit skönt att läsa om era erfarenheter.

Nu har det gått ett bra tag och en update från min sida:
Tog ut min equiterapeut som körde en laseromgång på senan + djupvåg i strålen (ökar cirkulation). Dagen efter var det helt borta. Således litar jag på min vet som är kunnig inom senor att det varit en cirkulationsstörning. Detta var tack och lov ingen ”äkta” senskada då själva senan aldrig var skadad utan ett blodkärl som löper i den som vet uttryckte sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 218
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp