Bestraffning = Misshandel..

Humelibumlan

Trådstartare
Spinn off på min andra tråd om poppis med misshandlade hästar..

Vart anser du gränsen går mellan bestraffning och misshandel??
 
Vart gränsen går är svårt att säga men när det går så långt att hästen far illa så är det iaf. misshandel i mina ögon.
Men jag anser att man aldrig ska bestraffa en häst. Tillrättavisningar är nödvändiga men ingen häst förtjänar att bli bestraffad.
 
Men när kan man säga att hästen far illa?
Och vad är skillnaden på tillrättavisning och bestraffning??
 
Jag kan inte säga när hästen far illa. Det beror ju på vad man gör och vad det är för häst.

Bestraffning visar hästen att den gjort fel. (inriktar sig på det negativa[felet/problemet]) Vad den inte ska göra.
Tillrättavisning visar hästen vad som är rätt. (inriktar sig på det positiva[rätt väg/lösningen]) Vad den ska göra.
 
Enda gången jag kan komma på att jag blivit riktigt förbannad på mitt skrälle :D är när vi stod i stallgången, och jag precis skulle ta på henne tränset. Satte inte grimman runt halsen, utan släppte henne, som jag normalt BRUKADE :smirk:
Hon gasar iväg på sina små ben, in i boxen för att äta.
Jag hänger i tyglarna och skriker :o

Väl inne i boxen såg hon förbannad ut i 2½ sekund, innan jag gav henne två hårda knytnävar på halsen. :devil:
Efter det såg hon ledsen och skamsen ut. :smirk:

Tillrättavisning i vårt sammanhang är t.ex:
Vid ridning, och hon inte vill göra det JAG vill. Då tar vi ett varv extra på volten (t.ex.) och försöker sedan igen.
 
Jag tycker att gränsen går när man tar i hårdare än vad som behövs för att uppnå önskad effekt! Var den gränsen går vet man oftast om man känner hästen.

Det värsta jag har gjort mot min häst var att köra in en armbåge i bogen på henne när hon försökte springa över mig. Annars räcker det med att skrika och i värsta fall höja handen för att få effekt.
 
Jag kollar på hur mina hästar behandlar varandra i hagen, och försöker att bete mig likadant. Sparkar hästen på mig drar jag till den tillbaka, biter den mig, så biter jag den. Punkt Slut! Den "lilla" smäll vi ger med en knytnäve på hästen är INGENTING mot den kraft som ligger i en spark från en annan häst.

Men det betyder ju självklart inte att man ska överanvända det här med slag.

Misshandel i mina ögon är när man ger sig på en häst med långpisken när den inte FÖRSTÅR vad det är för fel den har gjort.
Men misshandel kan lika gärna vara att inte föda hästen med bra foder, bra hagar. eller rent av vara FÖR snäll och låta hästen göra som den vill, Misshandel Ja! men på olika vis!
 
Nej det är inte bara ordklyverier.
Lyssna på orden:
Tillrättavisning: Visa till rätta
Bestraffning: Straffa
 
kolla in den traden dar folk har gett rad om att satta staltrad pa trans o vira det runt bettet pa en hast som kryper under eltraden i hagen! helt otroligt.

vad tycker ni om det :o :p
 
En vännina till mig hade en mycket rymningsbenägen hingst. Hon tiog en dyngsur tvättsvamp och blötte ner hans mule ordentligt och satte den mot eltråden. han fick sig en kyss som hette duga, men han rymnde aldrig mer.

Vet inte om jag skulle göra så. men vad gör man inte för att hästen ska stanna i hagen.
 
vad skulle du föresten tycka om din häst sprättade upp ögat pga att tråden lossnat?
 
Nu tycker jag du är osaklig. Jag svarar dig ändå.
Metoden att linda ståltråd runt grimman med en antenn upp är bra för att rymmningsbenägna hästar ska stanna inne i hagen. Hästar som bryter sig ut ut hagen är en livsfara i trafiken! För sig själv och andra människor. Jag skulle sätta en lödkolv i handen på min man så han fick löda ihop ändarna på tråden så att det blir svårt för trådändarna att sticka hästen. Men hellre en stucken häst än en överkörd häst!
 
Ska vi kanske anstränga oss nu att hålla oss till ämnet;

Vart går gränsen mellan bestraffning och misshandel??
 
Jag tycker att misshandel är när man gör något mot hästen och den inte kan försvara sig osv.. exempelvis om man slår en häst för den kan inte slå tillbaka, enligt mig och jag har klarat mig hitill. Tycker att man bygger upp ett seriösare förtroende om man skippar våldet.
 
Tycker att det är svårt att sätta en gräns som gäller för alla hästar...
Den första behövde man bara harkla sig för att han skulle hoppa rakt upp, den andra kunde man stå framför och hoppa utan han knappt rörde ett öra...

Om man då vid något tillfälle tagit och rappat till/slagit den förste så är det väl nästan på gränsen till misshandel eftersom han blev väldigt, väldigt olycklig och misstänksam...

Häst 2 var inte alls elak utan bara väldigt obrydd om folk, nonchalant, honom var man tvungen att vara betydligt hårdare mot utan att för det misshandla honom men man kan väl säga, att den första behövde en 1 tillsägelse och häst behövde en 5 tillsägelse...

Så det är ganska svårt... Tycker nästan alltid att om man slår MER än en gång så har man gått över den linjen av direkt bestraffning som KAN hjälpa...
Att stå och rappa upp en häst framför ett hinder kan jag tycka är snudd på misshandel tex...
Att sitta och risa upp en travhäst för att den är slö och inte bjuder framåt är lite åt det hållet med...
Att dra unghästar efter bil som vägrar resa sig upp när man kör in ÄR definitivt det...

Blev lite svamligt men hoppas du har överseende för det...

Mvh Johanna
 
Ok, men jag tycker ändå man skall vara försiktig med ståltråden, finns en annan tråd där det är upptaget!

Jag har redan skrivit vart min gräns mellan tillrättavisbibg och misshandel går :)
 
jo man kan ju tex innan man ger pollen en elchock fråga sig varför den rymmer.

ingen mat? polare?för lite utevistelse? listan kan göras lång.

sen borde det väl räcka med att blöta mulen, det låter ju nästan som en risk för att grimman ska ta eld med de andra extrema grejerna :o
 
jag har blivit riktigt förbannad på min häst en gång som jag kan minnas, enda gången jag har smällt till henne, hon bet mig rejält hårt i benet en gång när hon var brunstig då nöp jag henne hårt i mulen, hon blev mkt förvånad och har aldrig gjort om det.
misshandel är en helt annan sak, som att upprepade ggr slå en häst för att man är arg på den.
minns en gammal lärare på skolan, som kunde banka skiten ur hästarna för att dom inte böjde sig ordentligt i kroppen på volten. där kan man snacka om misshandel.
 

Liknande trådar

Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 121
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 195
Senast: lingonben
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
9
· Visningar
874
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
9 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp