Bestrida faktura från privat veterinär

Varken jordbruksverket eller ansvarsnämnden är rätt ställe att kontakta i det här fallet. Jordbruksverket har hand om distriktsveterinärerna och ansvarsnämnden tar precis som @Alexandra_W säger inte upp ekonomiska frågor utan enbart medicinska.
@prallan du måste kontakta veterinären precis som du gjort. Det bästa är ju alltid att ta kontakt direkt med den det gäller.
Jag antar att du skulle tagga @Madick :)
 
@Madick är det veterinären L?
Jag hade en liknande situation med honom, jag betalade inte alls och han hörde aldrig av sig med svar. Han visste att jag var förbannad på honom för att han betett sig oproffsigt och gjorde mim häst sämre med en "behandling" jag aldrig godkänt.
Däremot skickade han samma faktura två gånger för reglering till försäkringsbolaget, gång två du ger jag Agria och förklarade läget.
 
Och om hen vägrar (som nu, kompakt tystnad)?
Kan du skicka ett mail till och ta läskvitto? Då har du i alla fall bevis på att mailet gått fram och (förhoppningsvis) lästs.

Kom också ihåg att i och med att du har bestridit fakturan så får veterinären INTE skicka den på inkasso (eller till betalningsföreläggande). Det får man inte göra med tvistiga fakturor.
 
Kan du skicka ett mail till och ta läskvitto? Då har du i alla fall bevis på att mailet gått fram och (förhoppningsvis) lästs.

Kom också ihåg att i och med att du har bestridit fakturan så får veterinären INTE skicka den på inkasso (eller till betalningsföreläggande). Det får man inte göra med tvistiga fakturor.

Läskvitto kan man ju iof. välja att stänga av som läsare, men man kan skicka rekommenderat brev med mottagarbevis....
 
Det låter vettigt, så ska jag göra.
Så här står det på "Hallå konsument"
https://www.hallakonsument.se/klaga...eter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/

Tänk på det här
  • Kontakta företaget omgående om du upptäcker fel i fakturan.
  • Bestrid skriftligen betalningskrav som du anser är felaktiga.
  • Spara alltid kopia på dina bestridanden.
  • Om endast en del av fakturan är felaktig kan du bestrida den delen, men du måste betala för de delar som stämmer.
 
@Madick har du mailat och bestridit fakturan/delar av den - eller har du mailar och bett att få delar specificerade bättre?

Det är viktigt att det framgår att du bestrider fakturan/vilka delar av den och att du inte tänker betala.
Att be att få en utökad specifikation är inte nödvändigtvis att bestrida.
 
Så här står det på "Hallå konsument"
https://www.hallakonsument.se/klaga...eter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/

Tänk på det här
  • Kontakta företaget omgående om du upptäcker fel i fakturan.
  • Bestrid skriftligen betalningskrav som du anser är felaktiga.
  • Spara alltid kopia på dina bestridanden.
  • Om endast en del av fakturan är felaktig kan du bestrida den delen, men du måste betala för de delar som stämmer.

Dock så att börja delbetala en felaktig faktura är sällan en bra ide, då vill man hellre i första hand ha fakturan korrigerad, och framför allt att man haft en dialog med leverantören. Annars kan det bli både rörigt och godtyckligt.
 
@Madick är det veterinären L?
Jag hade en liknande situation med honom, jag betalade inte alls och han hörde aldrig av sig med svar. Han visste att jag var förbannad på honom för att han betett sig oproffsigt och gjorde mim häst sämre med en "behandling" jag aldrig godkänt.
Däremot skickade han samma faktura två gånger för reglering till försäkringsbolaget, gång två du ger jag Agria och förklarade läget.
OK, så bestrider jag och betalar inget just nu.

Fick ett drygt svar vad posten jag frågat om betydde...
 
@Madick är det veterinären L?
Jag hade en liknande situation med honom, jag betalade inte alls och han hörde aldrig av sig med svar. Han visste att jag var förbannad på honom för att han betett sig oproffsigt och gjorde mim häst sämre med en "behandling" jag aldrig godkänt.
Däremot skickade han samma faktura två gånger för reglering till försäkringsbolaget, gång två du ger jag Agria och förklarade läget.
Just det, hans behandling var utlösande faktorn till akut avlivning så han vet att jag inte är riktigt nöjd heller förstås...
 
Dock så att börja delbetala en felaktig faktura är sällan en bra ide, då vill man hellre i första hand ha fakturan korrigerad, och framför allt att man haft en dialog med leverantören. Annars kan det bli både rörigt och godtyckligt.

Visst är det så men man har ingen rätt att hålla hela fakturan. Ostidigt belopp ska betalas, men är det mycket och rörigt i kubik brukar jag be om en ny.
 
Nej man har ingen rätt att hålla hela fakturan, dock är det inte ekvivalent med att börja knyppla och klistra och plocka delar av den existerande fakturan man anser felaktig, utan det är snarare fullständigt rimligt att kräva en ny och rättad faktura i första hand.
 
Just det, hans behandling var utlösande faktorn till akut avlivning så han vet att jag inte är riktigt nöjd heller förstås...
Det kan bli knepigt i ett sådant läge att bestrida. Jag vet inget om vad dom hänt men har veterinären givit behandlingar med vetenskapligt evidens på ett korrekt vis så är det inte fel att fakturera även om det gått snett. Ibland blir det inte som man tänkt sig även när man gör rätt rent vetenskapligt.

Rör det sig om en felbehandling så bör du anmäla även det, annars lär det bara bli dyrt för dig vid en eventuell rättegång.
 
Det kan bli knepigt i ett sådant läge att bestrida. Jag vet inget om vad dom hänt men har veterinären givit behandlingar med vetenskapligt evidens på ett korrekt vis så är det inte fel att fakturera även om det gått snett. Ibland blir det inte som man tänkt sig även när man gör rätt rent vetenskapligt.

Rör det sig om en felbehandling så bör du anmäla även det, annars lär det bara bli dyrt för dig vid en eventuell rättegång.
Det finns ingen vetenskaplig evidens på den diagnos han hittade på var problemet efter besöket. Symtomen stämmer INTE enligt flera andra veterinärer, dessutom valde han något som inte gick att bevisa med exempelvis röntgen för just det stället går inte att röntga...

Priset för undersökningar med exempelvis röntgen och ultraljud är det jag protesterar över som alltså ligger tre gånger så högt som både kliniker och två andra ambulerande veterinärer jag kollat med.
 
Nu har jag också kontaktat en privat klinik angående en post i en faktura, hur gick det för dig @Madick ?
Jag är inte alls missnöjd med behandlingen men vill bara inte betala för något veterinären faktiskt inte utförde. Pratade med dem via telefon först, de skulle se över saken och återkomma men eftersom ingen ringde upp valde jag att maila om samma sak idag.
 
Det finns ingen vetenskaplig evidens på den diagnos han hittade på var problemet efter besöket. Symtomen stämmer INTE enligt flera andra veterinärer, dessutom valde han något som inte gick att bevisa med exempelvis röntgen för just det stället går inte att röntga...

Priset för undersökningar med exempelvis röntgen och ultraljud är det jag protesterar över som alltså ligger tre gånger så högt som både kliniker och två andra ambulerande veterinärer jag kollat med.
Vet ju inte mer än vad som står här. Men utifrån det tycker jag det låter som om det skulle vara på sin plats att anmäla veterinären till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Så skriver dom på sin sida:
Om du misstänker att veterinären har felbehandlat ditt djur kan du få fallet prövat av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård. Till dem skickar du en skriftlig anmälan där du beskriver händelseförlopp, behandlingsdatum, veterinären eller veterinärernas namn samt din kritik tydligt specificerad.
 
Nu har jag också kontaktat en privat klinik angående en post i en faktura, hur gick det för dig @Madick ?
Jag är inte alls missnöjd med behandlingen men vill bara inte betala för något veterinären faktiskt inte utförde. Pratade med dem via telefon först, de skulle se över saken och återkomma men eftersom ingen ringde upp valde jag att maila om samma sak idag.
Ett svar där han vidhåller sina kostnader men erbjuder avbetalning. Jag svarade att jag fortfararande bestrider fakturan. Skriver han igen utan eget förslag ska jag komma med ett förslag vad jag tycker är rimligt att betala. Var lite het på gröten när jag svarade först så jag missade den delen...
 
Vet ju inte mer än vad som står här. Men utifrån det tycker jag det låter som om det skulle vara på sin plats att anmäla veterinären till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Så skriver dom på sin sida:
Om du misstänker att veterinären har felbehandlat ditt djur kan du få fallet prövat av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård. Till dem skickar du en skriftlig anmälan där du beskriver händelseförlopp, behandlingsdatum, veterinären eller veterinärernas namn samt din kritik tydligt specificerad.
Fast felbehandlad vet jag ju inte. Obehandlad mer. Eller ja, mosa i smärtstillande i stor mängd är ju inte så bra, men knappast felbehandling? Att just min häst verkar ha varit extra känslig kan man kanske inte lasta veterinären för?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter fyra mejl och två samtal med fakturaavdelningen för färdtjänst, ska jag nu få kopia på den faktura som "de har skickat, via...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 032
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 522
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Har en leasingbil som de höjt avgiften på ganska ordentligt. Den kostade ca 4300 när jag hämtade den i juli 2022, höjdes under hösten ca...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp