Bestrida Faktura - hjälp? Kaos!

Nixehen

Trådstartare
Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in there!
I fredags fick jag en underlig faktura. Den är på norska, med ett norskt organisationsnummer, norsk adress osv. Den är utskriven den 4/10 och har journaldatum/behandlingsdatum den 28/9 och utskriven av en veterinär jag aldrig hört talas om.

Enligt fakturan så har då denna norska veterinär behandlat min hästs öga. På fakturan står inget om vilken häst det gäller annat än "Kaldblod". Det står också att hästen står under vård av distriktsveterinärerna och att det gäller en hornhinneskada.
Ingenting av ovanstående stämmer.

Jag ringer således upp vederbörande veterinär och ifrågasätter vad sjutton det här handlar om. Hon svarar då först att det gäller en häst jag har på Semin hos X.
Jag protesterar då och säger att, nej du - jag har garanterat ingen häst på semin.
"Joho det har du visst det! Hos X!"
"Ehm.. nej? Jag har en valack på 25år. Han är garanterat inte på semin."
Hon blir då tyst en stund och man liksom hör hur kugghjulen knakar. Sen kommer det ett "Men då är det hästen du har hos Y."
"Nej det stämmer inte heller, för han har inget fel på sitt öga."
"Jo det har han visst."
"Nej det har han inte! Han är fullt frisk."
"Nej han är behandlad av distriktsveterinären och sedan av mig. För sitt öga."
"Nej det stämmer inte. Jag har en häst som blivit behandlad av distriktsveterinären för sitt öga dock."
"Ja då är det det kallblodet."
"Fast du vet, han är varmblod och fick sin skada i början på sommaren. Jag hade distriktarn ute och de följde sedan upp med ett telefonsamtal för att se så att det läkte som det skulle. Han har dessutom inte stått hos Y på flera månader då han är utlånad till fodervärd. Så vilken häst du påstår att du har behandlat vet jag inte."
"Du får prata med Y om det. Det är hon som beställt behandlingen."
Hon lägger här på luren.

Jag försöker jaga min stallägare - tillika Y - för att ifrågasätta vad sjutton som pågår. Hon svarar inte. Får ett sms. "Ringer dig snart." 1,5h senare fortfarande inget samtal och inget svar när jag ringer. Så jag skickar ett sms "Bra, för jag har fått en väldigt underlig faktura här..." Genast kommer svar "Det gäller väl Varmblodets öga?"
Redan där anar jag oråd, varför skulle Y dra de parallellerna 4 månader efter skadan? Men okej, jag svarar igen att "Nej det gör det inte. Den här fakturan är utskriven på behandlingsdatum 28/9 och Varmblodets öga behandlades i början på sommaren. Av distriktaren, din man var dessutom med när dom var här. Och de skötte även uppföljningen av det."
Y svarar då bara "Jag var bortrest 28/9". Liksom jaha? Jag ringer upp och hon slingrar sig hit och dit och vill inte alls prata om det utan byter samtalsämne. Till slut häver hon ur sig att "Ja men hon var här och kollade på min hästs ben i maj så hon fick kolla på varmblodet också, för det var ju inte bra." "Så du menar att du bett en främmande veterinär kolla på min häst - som redan står under behandling och uppföljning - på eget bevåg och utan att meddela mig?" "Ja du gjorde ju inget åt det." "Fast han stod ju under behandling? Och det här var i början på sommaren och fakturan är daterad på behandlingsdatum 28/9? Dessutom var hans skada i juni och du påstår att hon var här i början på maj? Du inser att det här inte går ihop va?" "Jag vet inte vad du pratar om".
Jag förklarar sansat att jag inte kommer att betala för en utredning av en veterinär jag inte beställt, på ett datum som inte stämmer och för en häst som inte ens specifieras på fakturan. Att hon får ta det här med veterinären och lösa det, för jag anser att det här är tjänstefel och dessutom luktar bäver.
Hon svarar bara att jaja, om hon hör av sig så. (Här inser jag ju att hon troligen redan pratat med Y, varför skulle hon annars ha svarat som hon gjorde i sitt sms? Tilläggas bör kanske också att Y haft en häst på semin hos X men som inte tagit sig... Luktar skumt?!) Och frågar sedan vilken dag varmblodet kommer hem från fodervärden och vi diskuterar kort hur dom ska stå i stallet osv.

1 minut efter avslutat samtal kommer ett sms "Varmblodet får inte komma hit och jag vill att du flyttar Kallblodet omgående."
Här vägrar hon också betala tillbaka stallhyran för hästarna, hon påstår att den löper per kalendermånad och att jag därför inte har rätt att få tillbaka den. Och tillägger då plötsligt att kallblodet självklart får stå kvar månaden ut. Vilket då är en direkt självemotsägelse mot det hon skrev innan om att flytta omgående. Så här har jag alltså betalat stallhyra för 2 hästar, men får plötsligt inte utnyttja stallplatsen för den ena och ska flytta den andra omgående (och sen inte, eller hur det nu var.) Men får alltså inte tillbaka dessa pengar. Kul situation som ni förstår...

Så, sista delen var ju rätt ointressant för huvudfrågan - men ändå kanske relevant för det här kaoset? Jag vet inte.

Men! Nu till frågan - hur gör jag för att bestrida den här fakturan och till vem vänder jag mig?
 
Du bestrider fakturan till företaget som skickat den = veterinären. Gör det skriftligt och spara en kopia, mail kan vara bra på det sättet.

Orda inte en massa och försök reda ut saker. Skriv bara att bestrider för att du inte har beställt det som fakturan gäller. (spelar alltså inte roll om hon ev. har behandlat din häst eller ej, ni har inte avtalat att hon skulle göra det och kan därför inte kräva någon betalning av dig).

Sen kan hon hota med inkasso och kronofogden, men inte göra något. Är fordran tvistig så måste hon först gå till tingsrätten för att få saken avgjord. Ifall du ändå skulle få brev från inkasso eller kronofogde så meddelar du dem att fordran är tvistig och att du har bestridit fakturan, så kommer de inte att göra något med ärendet. Vad hon och Y har för affärer ihop kan du totalt strunta i.
 
Jag brukar skicka tillbaka orginalfakturan, strecka hela på diagonalen och skriva BESTRIDS. Tar en kopia och skickar originalet. Då står det rätt klart att den inte kommer att betalas, den har ju gått tillbaka.

Kort hade jag också skrivit: "ej beställd behandling".

Sedan ligger bollen på andra planhalvan. Att flytta hästarna verkar givet med den stallägaren...
 
Skickar jag det då till hennes adress i norge? Vilket är den enda som angetts på fakturan.:confused:

Hästen är flyttad (och den andra också när han kommer hem från fv) givetvis, våga f*n nåt annat.. :nailbiting::crazy:
 
Problemet är att det inte finns någon angiven avsändare.
På fakturan finns den norska adressen men inte angiven som avsändare.
 
Problemet är att det inte finns någon angiven avsändare.
På fakturan finns den norska adressen men inte angiven som avsändare.
Om den norska adressen finns och det är den enda så lär det vara den som gäller.

För att en faktura ska vara giltig krävs det någon form av avsändare men jag vet inte exakta regler.
 
Det känns lite som du drar på för stora växlar när det gäller själva fakturan. Som tidigare skrivits så återsänd den med texten bestrider. Du behöver inte förklara dig, det är den som fakturerar sak att bevisa att du beställt tjänsten.

Nu har du flyttat hästarna, men det är det egentliga problemet, att ha hästar inhysta hos personer som försöker blåsa en är inget kul, det verkar nästan som veterinären var med på bedrägeriet dock.
 
Jag brukar skicka tillbaka orginalfakturan, strecka hela på diagonalen och skriva BESTRIDS. Tar en kopia och skickar originalet. Då står det rätt klart att den inte kommer att betalas, den har ju gått tillbaka.

Kort hade jag också skrivit: "ej beställd behandling".

Sedan ligger bollen på andra planhalvan. Att flytta hästarna verkar givet med den stallägaren...

Exakt. skriv heller aldrig namn eller din signatur på fakturan...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 637
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Lobelia
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 203
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp