Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Bestrida faktura?

vilde

Trådstartare
Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det murbruket hade de inte i lager men kunde ta hem och jag fick ett pris på 189 kr plus moms per säck vilket är vad i princip alla andra också tar. Jag beställde 10 säckar och hämtade i deras butik i Malmö. Nu har fakturan kommit och på det pris jag fick har de lagt på en fraktkostnad så priset är 50 procent högre, alltså istället för drygt 2000 kr är fakturan på en bit över 3000.

Har aldrig varit med om att en återförsäljare med regelbundna leveranser från tillverkaren lägger på en frakt när man hämtar själv i deras butik och oavsett tycker jag att de i så fall skulle sagt det innan så hade jag inte köpt. Så jag kommer bestrida fakturen - tycker ni jag är fel ute?
 
Aldrig varit med om att man får betala frakt när en återförsäljare tar hem ngt åt en. Helt orimligt!
Hade också bestridit fakturan.
 
Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det murbruket hade de inte i lager men kunde ta hem och jag fick ett pris på 189 kr plus moms per säck vilket är vad i princip alla andra också tar. Jag beställde 10 säckar och hämtade i deras butik i Malmö. Nu har fakturan kommit och på det pris jag fick har de lagt på en fraktkostnad så priset är 50 procent högre, alltså istället för drygt 2000 kr är fakturan på en bit över 3000.

Har aldrig varit med om att en återförsäljare med regelbundna leveranser från tillverkaren lägger på en frakt när man hämtar själv i deras butik och oavsett tycker jag att de i så fall skulle sagt det innan så hade jag inte köpt. Så jag kommer bestrida fakturen - tycker ni jag är fel ute?
Bestrid. Så oförskämt.
 
Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det murbruket hade de inte i lager men kunde ta hem och jag fick ett pris på 189 kr plus moms per säck vilket är vad i princip alla andra också tar. Jag beställde 10 säckar och hämtade i deras butik i Malmö. Nu har fakturan kommit och på det pris jag fick har de lagt på en fraktkostnad så priset är 50 procent högre, alltså istället för drygt 2000 kr är fakturan på en bit över 3000.

Har aldrig varit med om att en återförsäljare med regelbundna leveranser från tillverkaren lägger på en frakt när man hämtar själv i deras butik och oavsett tycker jag att de i så fall skulle sagt det innan så hade jag inte köpt. Så jag kommer bestrida fakturen - tycker ni jag är fel ute?
Jag hade tagit kontakt och sagt vad jag är beredd att betala och informerat om att jag inte blivit informerad om att det tillkommer kostnader av den arten, som utgör en signifikant del av totalen.

Att bestrida hela fakturan för något man beställt känns lite tveksamt som första steg. Men inte alls fel om de inte är medgörliga alls.
 

vilde

Trådstartare
Jag hade tagit kontakt och sagt vad jag är beredd att betala och informerat om att jag inte blivit informerad om att det tillkommer kostnader av den arten, som utgör en signifikant del av totalen.

Att bestrida hela fakturan för något man beställt känns lite tveksamt som första steg. Men inte alls fel om de inte är medgörliga alls.
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Om man kontaktar dem och säger att man inte accepterar extrakostnaden som lagts till, är inte det att bestrida fakturan?
 
Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det murbruket hade de inte i lager men kunde ta hem och jag fick ett pris på 189 kr plus moms per säck vilket är vad i princip alla andra också tar. Jag beställde 10 säckar och hämtade i deras butik i Malmö. Nu har fakturan kommit och på det pris jag fick har de lagt på en fraktkostnad så priset är 50 procent högre, alltså istället för drygt 2000 kr är fakturan på en bit över 3000.

Har aldrig varit med om att en återförsäljare med regelbundna leveranser från tillverkaren lägger på en frakt när man hämtar själv i deras butik och oavsett tycker jag att de i så fall skulle sagt det innan så hade jag inte köpt. Så jag kommer bestrida fakturen - tycker ni jag är fel ute?
Sitter själv och fakturerar, och kan bli smått tokig på privatpersoner som tycker man missat ge enligt de själva en självklar upplysning. Hade jag varit säljare som sålde till dig hade jag svarat. Vi tar tillbaka det beställda och krediterar hela beloppet.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Om man kontaktar dem och säger att man inte accepterar extrakostnaden som lagts till, är inte det att bestrida fakturan?

Njae. Det blir lite onyanserat att bestrida fakturan i sin helhet. Oftast räcker det med att kontakta säljaren och ta det därifrån. Om de håller med om orimligheten och den kassa informationen så kanske de bara stryker den posten.
 
Sitter själv och fakturerar, och kan bli smått tokig på privatpersoner som tycker man missat ge enligt de själva en självklar upplysning. Hade jag varit säljare som sålde till dig hade jag svarat. Vi tar tillbaka det beställda och krediterar hela beloppet.

Och om någon av våra leverantörer (till firman) hade lagt på frakt till butik hade jag blivit knäpp. Ingen har gjort det utan att nämna (och aldrig öht till butik, bara om det levereras till företagets adress).
 

vilde

Trådstartare
Sitter själv och fakturerar, och kan bli smått tokig på privatpersoner som tycker man missat ge enligt de själva en självklar upplysning. Hade jag varit säljare som sålde till dig hade jag svarat. Vi tar tillbaka det beställda och krediterar hela beloppet.
Jag har aldrig under alla år jag handlat tidigare varit med om att en återförsäljare lagt på en extra fraktkostnad när jag själv hämtat något de tagit hem. Aldrig någonsin.
 
Senast ändrad:

vilde

Trådstartare
Njae. Det blir lite onyanserat att bestrida fakturan i sin helhet. Oftast räcker det med att kontakta säljaren och ta det därifrån. Om de håller med om orimligheten och den kassa informationen så kanske de bara stryker den posten.
Men bestrida fakturan i sin helhet är inget jag kommer göra, enbart den extra fraktkostnaden som lagts till. Men du kanske menar att det är bättre att först bestrida lite "informellt" utan att använda ordet bestrida?
 
Men bestrida fakturan i sin helhet är inget jag kommer göra, enbart den extra fraktkostnaden som lagts till. Men du kanske menar att det är bättre att först bestrida lite "informellt" utan att använda ordet bestrida?

Ja, men då förstår jag hur du menar. Just ordet bestrida kanske väcker fel känslor för att istället nå en överenskommelse direkt :-)
 

ameo

Moderator
Sitter själv och fakturerar, och kan bli smått tokig på privatpersoner som tycker man missat ge enligt de själva en självklar upplysning. Hade jag varit säljare som sålde till dig hade jag svarat. Vi tar tillbaka det beställda och krediterar hela beloppet.
Det finns inga självklarheter som gäller för alla.
Anger man ett pris så ska det vara det som gäller, utan några tillägg. Man ska inte behöva vara tankeläsare som köpare, särskilt inte som privatperson.
 

vilde

Trådstartare
Ja, men då förstår jag hur du menar. Just ordet bestrida kanske väcker fel känslor för att istället nå en överenskommelse direkt :-)
Skriva att fakturan inte stämmer med det pris jag fick i telefon och be dem skicka en ny faktura utan extraposten frakt som jag betalar. Ungefär så?
 
Det finns inga självklarheter som gäller för alla.
Anger man ett pris så ska det vara det som gäller, utan några tillägg. Man ska inte behöva vara tankeläsare som köpare, särskilt inte som privatperson.
Just därför är jag rätt luttrad vad gäller privatpersoner som begär både telepatiska förmågor och att jag ska titta i glaskula. (Jag är själv privatperson😄). Min rutin för hantera detta är att aldrig ta något per telefon utan alltid begära skriftlig bestridas. Det slutar oftast väldigt bra. Kan hålla med om att i just ta fall lite märkligt av butiken. Dessutom om privatkund frågat om prisuppgift ALLTID vid beställan få skicka bekräftelse via mail/mobil. Annars kommer någon finurlig person på att uppgett pris är ink.moms alltid till privatpersoner. Spelar ingen roll vad som sagts per telefon.
 
Skriva att fakturan inte stämmer med det pris jag fick i telefon och be dem skicka en ny faktura utan extraposten frakt som jag betalar. Ungefär så?
Jag behövde nyligen höra av mig till ett företag då en post på fakturan var helt orimlig och det var uppenbart att det var ett fel i systemet (en kostnad som var inlagd till ett pris ca 10-15 ggr högre än normalpris).
Då skrev jag att jag vill ”bestrida den kostnaden” inte bestrida hela fakturan.
Fick snabbt svar att det var precis som jag trodde, ett fel i systemet och att de självklart skulle justera fakturan.
 
Just därför är jag rätt luttrad vad gäller privatpersoner som begär både telepatiska förmågor och att jag ska titta i glaskula. (Jag är själv privatperson😄). Min rutin för hantera detta är att aldrig ta något per telefon utan alltid begära skriftlig bestridas. Det slutar oftast väldigt bra. Kan hålla med om att i just ta fall lite märkligt av butiken. Dessutom om privatkund frågat om prisuppgift ALLTID vid beställan få skicka bekräftelse via mail/mobil. Annars kommer någon finurlig person på att uppgett pris är ink.moms alltid till privatpersoner. Spelar ingen roll vad som sagts per telefon.
Men en prisuppgift till privatperson SKA ALLTID ENLIGT LAG VARA INKLUSIVE MOMS, oavsett vad man anser att man som leverantör sagt via telefon. Man får inte säga "100 kr plus moms".
 
Jag som gör fakturaunderlag har ganska ofta gjort fel med ett komma i tex antal kilometer i reskostnad - de allra flesta ringer bara och meddelar (under fniss ibland) felet och sen fixar jag det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sömtryck?
  • Föl 2021

Omröstningar

Upp