Bestrida faktura?

Jag som gör fakturaunderlag har ganska ofta gjort fel med ett komma i tex antal kilometer i reskostnad - de allra flesta ringer bara och meddelar (under fniss ibland) felet och sen fixar jag det.
Min favorit är de som inte ringer och fnissar utan de som ringer och är arga på riktigt.

"TYCKER DU ATT JAG SKA BETALA DETTA???"
"Nej såklart inte, det har blivit fel, det ska vi åtgärda"
"OCH DÅ SKA JAG SOM PRIVATPERSON BETALA FÖR DET FELET MED MINA PENGAR???"
"Nej vi kommer såklart stryka den avgiften, du ska inte betala mer"
"DET ÄR FÖRJÄVLIGT ATT NI SKA LURA MÄNNISKOR SÅHÄR JAG TÄNKER INTE BETALA DETTA"

Alltså folk är dumma i huvudet.
 
Min favorit är de som inte ringer och fnissar utan de som ringer och är arga på riktigt.

"TYCKER DU ATT JAG SKA BETALA DETTA???"
"Nej såklart inte, det har blivit fel, det ska vi åtgärda"
"OCH DÅ SKA JAG SOM PRIVATPERSON BETALA FÖR DET FELET MED MINA PENGAR???"
"Nej vi kommer såklart stryka den avgiften, du ska inte betala mer"
"DET ÄR FÖRJÄVLIGT ATT NI SKA LURA MÄNNISKOR SÅHÄR JAG TÄNKER INTE BETALA DETTA"

Alltså folk är dumma i huvudet.
Eller så är det en gammal farbror som är lite lomhörd :)
 
Men en prisuppgift till privatperson SKA ALLTID ENLIGT LAG VARA INKLUSIVE MOMS, oavsett vad man anser att man som leverantör sagt via telefon. Man får inte säga "100 kr plus moms".
Vad gapar du för? Jag skrev ju att jag är väl medveten om vad man ska säga till privatkund ang. pris. Varför får man inte säga 100 kr + moms?
 
Min favorit är de som inte ringer och fnissar utan de som ringer och är arga på riktigt.

"TYCKER DU ATT JAG SKA BETALA DETTA???"
"Nej såklart inte, det har blivit fel, det ska vi åtgärda"
"OCH DÅ SKA JAG SOM PRIVATPERSON BETALA FÖR DET FELET MED MINA PENGAR???"
"Nej vi kommer såklart stryka den avgiften, du ska inte betala mer"
"DET ÄR FÖRJÄVLIGT ATT NI SKA LURA MÄNNISKOR SÅHÄR JAG TÄNKER INTE BETALA DETTA"

Alltså folk är dumma i huvudet.
Jag svarar överhuvudtaget inte längre på de som vill bestrida fakturor. Glatt förklarar jag företagets rutin -att inga fakturor regleras per telefon utan för kundens och vår säkerhet ber vi om mail, där faktura nr och varför en faktura ska regleras skall skickas. Det händer att det inte kommer något mail och jag gissar att när man i lugn och ro ska skriva ner varför man anser att en debitering är felaktig, helt plötsligt inte längre tycker att det är orimligt eller inser det orimliga i att begära en reglering.
 
Vad gapar du för? Jag skrev ju att jag är väl medveten om vad man ska säga till privatkund ang. pris. Varför får man inte säga 100 kr + moms?
Men då är ju ditt första inlägg rätt konstigt. Eftersom ni kan lagen och följer den - så är ju priserna ni uppger till privatperson alltid inklusive moms och det finns absolut inget för någon finurlig person att upptäcka
 
Jag hade ringt dem och frågat om det blivit nåt fel på fakturan då det inte borde vara fraktkostnad när jag hämtar i butik. Om de då insisterade på att jag skulle betala frakt hade jag kontakta en konsumentrådgivare och frågat om råd och tagit det vidare därifrån.
 
Men då är ju ditt första inlägg rätt konstigt. Eftersom ni kan lagen och följer den - så är ju priserna ni uppger till privatperson alltid inklusive moms och det finns absolut inget för någon finurlig person att upptäcka
Ja min rutin idag är att alltid skicka uppgett pris på sms eller mail eftersom åsikter gått isär hurvida kund fått info separat pris (ex moms) eller ink moms. "100:- och moms tillkommer" ska inte vara svårt att förstå- bara finurliga människor vet att det inte håller eftersom det är taget muntligt per telefon.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Äldre Jag har låtit lägga om mitt tak och har nu fått fakturan med specifikation på antal arbetade timmar samt material. Jag har själv gjort...
2
Svar
26
· Visningar
2 810
Senast: Magiana
·
C
Utrustning Jag skall beställa från www.mantorpstravshop.se men så undrar jag ju såklart hur man skall betala. Det står så här på sidan, men jag...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: ConnyPonny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp