Bestrida faktura

BernT

Trådstartare
Hur bestrider man en faktura? Jag vill göra det innan den förfaller, hur gör jag?
 
Tack för hjälpen hörni, ska göra så om det visar sig att det behövs.

Men vad händer sen då efter att man bestridit? Antar att företaget inte kommer ”jahapp då stryker vi den då” utan vad gör man sen?
 
Tack för hjälpen hörni, ska göra så om det visar sig att det behövs.

Men vad händer sen då efter att man bestridit? Antar att företaget inte kommer ”jahapp då stryker vi den då” utan vad gör man sen?
Det kan ju bli så. Blev så senast för mig (hittade inte till ett Covidtestställe som hade usel vägbeskrivning, kom försent, de ville inte testa då istället.) ringde och bestred två fakturor. Vi diskuterade saken och kom fram till att jag betalade ena och de hystade den andra. Faktum är att det blev så gången innan också med en förseningsavgift som jag bestred.

Men om de tycker att du har fel och inte lyckas övertyga dig om att betala så blir jag mer osäker på vad som händer.
 
Tack för hjälpen hörni, ska göra så om det visar sig att det behövs.

Men vad händer sen då efter att man bestridit? Antar att företaget inte kommer ”jahapp då stryker vi den då” utan vad gör man sen?

Det kan gå så smidigt, när jag fick en faktura jag inte skulle betala ringde jag upp och sa det och varför, dom strök den direkt😊
 
Tack för hjälpen hörni, ska göra så om det visar sig att det behövs.

Men vad händer sen då efter att man bestridit? Antar att företaget inte kommer ”jahapp då stryker vi den då” utan vad gör man sen?

Då är det upp till företaget att bevisa att de har rätt till betalning, och om ni inte kommer överens så får de ta det till domstol. Eftersom fakturan är bestriden så kan de inte skicka den till kronofogden utan det blir direkt till domstol om de vill driva in den ändå. Oftast så lägger företaget ner om det finns någon oklarhet om leverans eller liknande.
 
Tack för hjälpen hörni, ska göra så om det visar sig att det behövs.

Men vad händer sen då efter att man bestridit? Antar att företaget inte kommer ”jahapp då stryker vi den då” utan vad gör man sen?
Det beror väl på. Jag fick svaret att fakturan pausas till ansvarig tittat på det. Efter några dagar fick jag svar från ansvarig att jag självklart hade rätt och att fakturan kommer att justeras och jag får en ny (jag bestred inte hela fakturan utan bara den del som var fel).
 
Då är det upp till företaget att bevisa att de har rätt till betalning, och om ni inte kommer överens så får de ta det till domstol. Eftersom fakturan är bestriden så kan de inte skicka den till kronofogden utan det blir direkt till domstol om de vill driva in den ändå. Oftast så lägger företaget ner om det finns någon oklarhet om leverans eller liknande.

Nja. De kan skicka den via Kronofogden, men det går emot god inkassosed. Vilket i princip innebär att ett inkassoföretag inte kan skicka en bestriden fodran till KFM, men övriga kan. Om de sedan gör det är en annan femma.

Till TS: OM det går till KFM bestrider du till dem. Därefter får företaget frågan om de vill att ärendet lämnas vidare till tingsrätten, och då får de ta ställning till om de vill driva det till tingsrätten.
 
Nja. De kan skicka den via Kronofogden, men det går emot god inkassosed. Vilket i princip innebär att ett inkassoföretag inte kan skicka en bestriden fodran till KFM, men övriga kan. Om de sedan gör det är en annan femma.

Till TS: OM det går till KFM bestrider du till dem. Därefter får företaget frågan om de vill att ärendet lämnas vidare till tingsrätten, och då får de ta ställning till om de vill driva det till tingsrätten.
Okej men om jag bestrider och de skickar till kfm och jag bestrider även där men sen känner att jag betalar för säkerhets skull och försöker kräva tillbaka istället, det är ingen risk att jag får en anmärkning då? Typ att om jag betalar ser det ut som att jag medger att beloppet/fakturan stämmer? Är ju inte superbra att få en anmärkning nu när vi ska köpa hus 😄
 
Okej men om jag bestrider och de skickar till kfm och jag bestrider även där men sen känner att jag betalar för säkerhets skull och försöker kräva tillbaka istället, det är ingen risk att jag får en anmärkning då? Typ att om jag betalar ser det ut som att jag medger att beloppet/fakturan stämmer? Är ju inte superbra att få en anmärkning nu när vi ska köpa hus 😄

Det är först om du får dom i tingsrätten att betala som det finns risk för anmärkning. Och även efter dom har du en viss tidsfrist att betala. Däremot kommer den som ringer till KFM alltid att få veta att du har något som ligger för handläggning/har skickats vidare till tingsrätten.

Om du betalar har du godkänt fakturan.

Men det finns ingen som vinner på att strida om fakturan om det nu är så att det går att förlikas. Vad är det som gör att du bestrider?
 
Finns det någonstans man kan läsa ang lagen att bestrida fakturan och vad som gäller?

Min kompis ville bestrida en faktura, ringe företaget, och personen som svarade bara "ja jag kan inte se att det är något fel i debiteringen, om du inte betalar innan förfallodatumet skickar den vidare till inkasso" och sen var diskussionen slut tydligen... hon fick inte prata med chef eller något utan bara med personen i telefon kundtjänst...
 
Finns det någonstans man kan läsa ang lagen att bestrida fakturan och vad som gäller?

Min kompis ville bestrida en faktura, ringe företaget, och personen som svarade bara "ja jag kan inte se att det är något fel i debiteringen, om du inte betalar innan förfallodatumet skickar den vidare till inkasso" och sen var diskussionen slut tydligen... hon fick inte prata med chef eller något utan bara med personen i telefon kundtjänst...

Det beskrivna förloppet är korrekt. Företaget har ingen skyldighet att låta någon som ringer in prata med högre chef etc. Men det är ju högst lämpligt att bestrida skriftligen, eftersom det kan vara rimligt att få ett skriftligt svar (möjligen med motivation).

Och företaget kan ju också mycket möjligt skicka vidare till inkasso och/eller kronofogden, och även driva det till tingsrätten.

Googla på tvistig fodran så kommer det upp en del information.
 
Vill bara kommentera apropå formen på bestridandet. Jag fick för flera år sen en helt felaktig faktura och då jag var hemma sjuk hade jag inte tillgång till skrivare utan fick skriva för hand.

Så förutom fakturan som jag skrivit bestrides tvärsöver skrev jag ett brev där jag förklarade varför den var oskälig (i mitt fall hänvisade jag till samtal med jurist) och sen hörde jag aldrig något mer. Det var fem år sedan.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 071
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
533
Senast: tinaiva
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Äntligen ställde vi av vår Plåtis över vintern och ska då slippa (hela?) fordonsskatten. Detta gjorde vi bara häromdagen, i december...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp