Bestrida P-bot

Voeux

Trådstartare
Maken betalade parkering via någon app (tror jag det var), fick ingen bekräftelse men gick in på sin bank och såg att beloppet var reserverat. Fick ändå P-bot och efter kontakt visar det sig att beloppet inte dragits, utan drog först 2 dygn senare, därför räknas inte parkeringen som betald. Han har bestridit P-boten två gånger eftersom han betalat, pengarna var reserverade, och de kommit in om än efter parkeringstillfället. Bolaget vägrar dock och säger att de kommer ”vidta åtgärder” om han bestrider igen. Banken säger att det kan ligga på dem eller på parkeringsbolaget att det tagit så lång tid för pengarna att dras.

Jag hade släppt det om jag vore han men nu är han hemskt principfast av sig. Vad kan dessa ”åtgärder” vara om han bestrider igen? Antar att det går till Kronofogden om man inte betalar, så kan man betala och ändå driva ärendet efteråt?
 
Maken betalade parkering via någon app (tror jag det var), fick ingen bekräftelse men gick in på sin bank och såg att beloppet var reserverat. Fick ändå P-bot och efter kontakt visar det sig att beloppet inte dragits, utan drog först 2 dygn senare, därför räknas inte parkeringen som betald. Han har bestridit P-boten två gånger eftersom han betalat, pengarna var reserverade, och de kommit in om än efter parkeringstillfället. Bolaget vägrar dock och säger att de kommer ”vidta åtgärder” om han bestrider igen. Banken säger att det kan ligga på dem eller på parkeringsbolaget att det tagit så lång tid för pengarna att dras.

Jag hade släppt det om jag vore han men nu är han hemskt principfast av sig. Vad kan dessa ”åtgärder” vara om han bestrider igen? Antar att det går till Kronofogden om man inte betalar, så kan man betala och ändå driva ärendet efteråt?
Om det är markägarens p-avgift ska man bestrida först. Sen betalar man efter det avgjorts i rätten. Har p- bolaget fått pengarna så kommer de ignorera dig efter det. Kronofogden kan inte göra något innan tvisten är avslutad.

Annorlunda gång om man fått p-böter av polisen.
 
Om det är markägarens p-avgift ska man bestrida först. Sen betalar man efter det avgjorts i rätten. Har p- bolaget fått pengarna så kommer de ignorera dig efter det. Kronofogden kan inte göra något innan tvisten är avslutad.

Annorlunda gång om man fått p-böter av polisen.

Är inte av polisen utan de verkade ha eget system med egen app för deras parkering. Så alltså samma företag som har appen som utfärdat boten.

Med andra ord, när de säger att de kommer vidta åtgärder om han bestrider igen så menar de att de tar saken till domstol?
 
Hmm...

"Du kan låta bli att betala avgiften tills ni rett ut om kontrollavgiften är felaktig eller inte, men då är det viktigt att du bestrider den skriftligen. Du ska alltså inte bara strunta i kontrollavgiften."

Låter på mig som att det inte är ett krav att man måste låta bli att betala för att ha chans att få tillbaka pengarna.
 
Är det Apcoa? Har fått och bestridit böter på deras parkeringar, sist var det deras app som visade fel, dvs jag hade betalat för parkeringen på andra sidan gatan trots att jag klickade på den ikon som var utritad när jag parkerat bilen. Min erfarenhet är att man inte kan vinna över dem, men jag skyr dem som pesten och råder alla andra att göra detsamma.
 
Maken betalade parkering via någon app (tror jag det var), fick ingen bekräftelse men gick in på sin bank och såg att beloppet var reserverat. Fick ändå P-bot och efter kontakt visar det sig att beloppet inte dragits, utan drog först 2 dygn senare, därför räknas inte parkeringen som betald. Han har bestridit P-boten två gånger eftersom han betalat, pengarna var reserverade, och de kommit in om än efter parkeringstillfället. Bolaget vägrar dock och säger att de kommer ”vidta åtgärder” om han bestrider igen. Banken säger att det kan ligga på dem eller på parkeringsbolaget att det tagit så lång tid för pengarna att dras.

Jag hade släppt det om jag vore han men nu är han hemskt principfast av sig. Vad kan dessa ”åtgärder” vara om han bestrider igen? Antar att det går till Kronofogden om man inte betalar, så kan man betala och ändå driva ärendet efteråt?
Inte samma situationer riktigt men använde också en app och betalade parkering. Fick en P-bot och hörde av mig till app-företaget, jag betalade boten och de betalade mig då det var misstag hos dem.

Använde en annan app (Stockholm stad) och parkerade, stod inget i appen om att man endast fick parkera två h utan stod 24h parkering. Fick en P-bot (från polisen). Försökte bestrida hos de som utfärdat boten men de menade på att jag borde kollat skyltarna(kan hålla med till viss del) så nu funderar jag på att försöka bestrida hos stockholm stad eftersom de har fel uppgifter i sin app, har inga höga förväntningar.
 
Hmm...

"Du kan låta bli att betala avgiften tills ni rett ut om kontrollavgiften är felaktig eller inte, men då är det viktigt att du bestrider den skriftligen. Du ska alltså inte bara strunta i kontrollavgiften."

Låter på mig som att det inte är ett krav att man måste låta bli att betala för att ha chans att få tillbaka pengarna.

Jag förtydligade mig i inlägg #14.
 
Det är rätt som @LadyCovergirl skriver.
Man måste skilja på felparkeringsavgift och kontrollavgift.
Är det en felparkeringsavgift, dvs parkeringen har skett på allmän gata (som kan övervakas av polis, kommunal parkeringsvakt eller bolag som kommunen anlitat) eller har han fått en kontrollavgift, dvs parkeringen har skett på tomtmark (som övervakas av företag anlitat av markägaren)?
Obs! Kommuner kan äga tomtmark, att det står en kommuns namn är inte detsamma som att det är felparkeringsavgift.
 
Jag bestred en P-bot utan att betala den, skickade in bilder på varför jag inte "enligt mej" inte behövde betala boten.
De skickade MINST 3 påminnelser ALLA med hot om domstol. Men då jag vet att jag skulle gå fri så hade jag lätt kunnat ta det i domstol. Men efter ett tag så slutade "hoten" om domstol komma... Och sen dess inte hört ett ljud från dem... Min misstanke är att de sen när de "ville ta det till domstol" hade en advokat eller jurist som kollade på ärendet och insåg det jag sett hela tiden att det var ett lost case från början... Innan dess var det ju bara "kundtjänst" som hållt i ärendet typ..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 708
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Tassetass
·
Hästmänniskan Igår åkte jag taxi hem från jobbet för att hinna sova någon timme innan det var dags att bege sig igen. Betalade med kortet då summan...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp