Besvärliga brunster

sthu

Trådstartare
Har problem med mitt sto. Hon brunstar som tokig. Ofta och mycket. Och när hon brunstar går hon knappt hantera. Hon vänder upp rumpan och blinkar, blir otroligt svår och loj att hantera och ja, bara allmänt jobbig. Hon fungerar inte alls i ridningen under brunstperioderna.

Hade det bara varit under sommartid hade det väl varit lugnt, men nu har hon börjat igen. Det börjar bli ohållbart!
Provat med munkpeppar i somras och det svarade hon rätt bra på. Kan jag ge det året om?

Några tips?
 
Sv: Besvärliga brunster

Putt putt

Någon med tips om "pissmärrar"? Pratat med veterinär som hastigast och hon tyckte det lät lite märkligt men hade väl inget konkret direkt.
Kan man ge munkpeppar hur länge som helst utan konsekvenser?
 
Sv: Besvärliga brunster

Där finns ett tillskott som heter stroppy mare som man kan ge. Har en kompis vars syster hade en häst som också brunstade hela tiden alltid. De beslutade till slut att betäcka den och då visade det sig att det hade flera ägg!? Då sa den som betäckte att de måste haft ett helvete med denna häst. Och att efter den haft föl kan detta bli bättre då den kan på något vis blir "nöjd". Väldigt luddigt men som sagt den är betäckt och mår prima, bara att se sen efteråt när det sätts igång om den blir lättare att hålla på med och att tävla osv ;)
 
Sv: Besvärliga brunster

Stroppy mare är ju med munkpeppar, så det provat vi redan på sätt och vis. Har funderat på att ta föl men inte än. Vore ju trevligt om brunsterna blev normala av det.
 
Sv: Besvärliga brunster

Hade förut ett sto som började brunsta riktigt kraftigt och slutade aldrig. Så jag gav munkpepoar för de har funkat på mitt andra sto. Men hjälpte inte på henne. Så jag ringde min vet och hon kom ut och gjorde en undersökning av livmodern och ultraljud. Det visade sig då att ett ägg hade fastnat och inte släppte från äggstocken. Så hon kom aldrug ur brunstcirkeln. Därför hon brunsta hela tiden. Vetrinären gav då nånslags hormon spruta som skulle ge signaler till hjärnan så ägget skulle släppa. Och efter ett tag var brunsten borta och hon gick tillbaka till att vara "normal".
 
Sv: Besvärliga brunster

Funkar munkpeppar så ge det.

Annars är det väl i princip spruta bort brunsten (tävlingsförbud) eller lägga in kulor i livmodern som går att göra.

Jag antar att du undersökt stoet så det inte finns förändringar på äggastockar etc som ligger bakom? Om inte, gör det. På klinik med gynkunnig vet.
 
Sv: Besvärliga brunster

Jag har ju inte haft hästen så länge, och veterinären jag pratade med tyckte jag kunde avvakta med gyn till nästa år.
Då fortsätter jag med munkpeppar och hoppas det funkar.
 
Sv: Besvärliga brunster

Nu puttar jag upp min gamla tråd igen

Situationen börjar bli ohållbar!
Stoet har brunstat till och från i tre veckor. Sista veckan har hon varit hemsk! Det går inte rida, hon bara ställer sig och tuggar och skvätter som tossig. Om vi har sällskap eller hästar i närheten blir hon "kär" och ska dit och skvätta. Hon är vrålsvår att hantera, det är som att prata med en vägg!Provade ge Stroppy mare, men det var helt verkningslöst.

Pratade med veterinären i tisdags i samband med vaccinering. Hon tyckte vi skulle vänta till nästa brunstcykel, om inte annat för att få en liten bild av hur tätt brunsterna kommer. Men jag tror inte jag kan/vill vänta längre nu.. Kommer ringa och boka en tid imorgon.

Lagt märke till att hon har blivit väldigt svullen framför juvret. Själva juvret är normalt, vätskar inte eller någonting. Men precis framför har det blivit två stora "knölar", lite ödem-lika. Vad kan det vara?
 
Sv: Besvärliga brunster

Jag måste tyvärr säga att min erfarenhet av Stroppy Mare var precis som din, utan någon som helst effekt. Höll på att ge upp, fick tips om en örtblandning hos Hippok9 som skulle funka, och det gjorde den till min stora glädje.

Efter några år så blev damen plötsligt väldigt kräsen, bestämde sig för att nej det där skulle man inte äta så tillbaka till ruta 1.

Hittade då Equimins Temperemental som funkade kanon, att den sedan var flytande gjorde ju inte saken bättre. Detta tar inte alls bort brunstarna om man tror det, och man behöver inte heller vara orolig för att de inte kan bli dräktiga. Själv slutade vi med medlet 3 veckor före betäckning, och damen har sedan dess fått 5 fina föl.:love:

Så det är skillnad på medel och medel, och att många ston inte fungerar på enbart munkpeppar utan det krävs lite mer än så ibland.
 
Sv: Besvärliga brunster

Ja, har tittat på något som kallas munkpeppar plus och No moody no. Funderar på att prova. Stroppy mare blir det aldrig mer i varje fall.

Veterinären var inte inne idag, så kunde inte boka någon tid. De ville helst att jag skulle avvakta till nästa brunstperiod, om inte annat för att få en bild av hur långt det är mellan brunsterna och hur länge de håller på.

Hästen får gärna brunsta, det är ju som det ska vara med ston, men när det påverkar så här mycket.. Hon kan inte må bra av det heller.

En helt annan fundering; får ston "brunstvärk"?
 
Sv: Besvärliga brunster

Jag upplever att mitt sto får något som liknar mensvärk när hon brunstar. Hon reagerar när jag drar sadeljorden vilket hon aldrig gör annars och hon är lite irriterad sådär när jag borstar magen eller rör ljuvren något som hon annars gillar. Första gången trodde jag att hon var påväg att få kolik men det var det ju inte utan det berodde på brunsten. Jag började ge henne munkpeppar för ett par veckor sedan och ger till framåt höstkanten och så länge hon får det så har hon inga besvär som märks iallafall.
 
Sv: Besvärliga brunster

Eller kolla på Hippok9 eller Equimin, det verkar säkra kort då flera efter mig i samma stall testade både på valack och sto som var rätt besvärlig i perioder.

Vi hade en valack i samma stall som blev helt oregerlig när stona började brunsta, så han betedde sig hela sommaren precis som stona och slogs med andra valacker så det stod hejdanes till. Där var ett parti av hagen som de kunde se in i stohagen, där stod denna valack och vaktade. Ve den som försökte passera, då fick de sig en omgång.

Den valacken sattes på samma örter som mitt sto, och blev då en snäll och go häst igen.
 
Sv: Besvärliga brunster

Har ju som sagt gett munkpeppar i vanlig form utan större effekter. Tänkte att tinktur är mer koncentrerat och kanske får en annan effekt. Är dock lite tveksam, i och med att tinkturer innehåller alkohol. Känns inte så nyttigt för en hästlever.
I vilket fall, jag kommer inte testa någonting mer förrän en veterinär har undersökt henne. De där knölarna framför juvret bekymrar mig.. :crazy:
 
Sv: Besvärliga brunster

Jag upplever att mitt sto får något som liknar mensvärk när hon brunstar. Hon reagerar när jag drar sadeljorden vilket hon aldrig gör annars och hon är lite irriterad sådär när jag borstar magen eller rör ljuvren något som hon annars gillar. Första gången trodde jag att hon var påväg att få kolik men det var det ju inte utan det berodde på brunsten. Jag började ge henne munkpeppar för ett par veckor sedan och ger till framåt höstkanten och så länge hon får det så har hon inga besvär som märks iallafall.

Ett litet tips ang ston med detta problem (ffa överkänslighet i flanker o dyl) är att kolla upp stoets vulvakonformation. Många ston, särskilt de med mycket fullblod i stammen, har en dålig vulvakonformation som gör att de blir slappa i vulvaläpparna. Särskilt när de brunstar, men vissa även andra tidpunkter, suger de då in luft vilket ger en elak vaginit. Nervbanorna för vagina går även på samma område som huden i flankerna- vilket gör att hästen visar det som överkänslighet i flankerna! Enkelt åtgärdat genom en caslick-operation (sy ihop del av vulva) vilket i många fall tar bort symtomen helt! Studier har visat att när de sydde fullblodsston med humörsvängningar (med normal eller dålig vulvakonformation) blev hela 80% klart förbättrade i humöret efteråt!
Så till er stoägare är det definitivt värt att kolla upp! :)
 
Sv: Besvärliga brunster

Nu petar jag upp min gamla tråd igen.

Jag blir inte klok på denna häst!
Hade bokat en tid med veterinär, hon ville att hästen skulle vara i brunst när vi kom. Men häst brunstade inte igen på hela sommaren. Möjligen någon tyst brunst, märkte absolut ingenting.
Nu har hon börjat igen. Nu, för några dagar sen. Stallgången är en sjö av brunst-kiss, hästen bara föltuggar så fort man rör henne, lyssnar inte, går inte rida, hantera, ingenting!

Jag har aldrig hört om ston som bara brunstar tydligt på vintern?
Ska ringa och se om jag får en tid hos veterinär, ska bara hitta någon som är duktig på ston och gynekologi och har möjlighet att kika på henne.

Men ja, som ni säkert förstår är jag väldigt orolig. Är det något fel på min kära lilla ponny? Ska jag ge upp alla tankar på träning och tävling? Suck.. Vad är det för fel? :arghh:
 
Sv: Besvärliga brunster

Det är bra att få hästen undersökt, särskilt när det avviker tydligt. Men det är inte säkert att det finns något fel för det, har upplevt det själv och gav brunstörter i perioder även mitt i vintern.
 
Sv: Besvärliga brunster

Det som gnager värst är att hon inte visat brunst alls under hela sommaren. Och nu blir det så extremt igen.
Det blir rådgivning imorgon, det är en start. En del av mig hoppas nästan att det ska vara något, något som är lätt att behandla och aldrig mer kommer tillbaka..

Läste precis i försäkringsvillkoren, undersökning och ev behandling täcks inte av försäkringen. Skrot, då får det bli vatten och bröd ett par veckor (inte lätt att vara student och hästägare, men vad gör man inte för sina pälsklingar?). Undrar varför.?
 
Sv: Besvärliga brunster

Flertalet ston har fått en såkallad "Kula" i livmodern och deras brunster och pissmärr beteende har minskat radikalt och de har börjat funka i ridningen också.

Problemet med att betäcka en sådan märr är att det inte alls tar bort brunstbeteendet när fölet är större och bortvant.

Jag tror absolut att hästar kan få någon form av "PMS" när det brunstar och att de mår dåligt med både fysiskt och psykiskt...
 
Sv: Besvärliga brunster

Nu har vi äntligen varit hos veterinären och fått kula i livmodern!
Hon var frisk i övrigt, inga konstigheter i äggstockar eller livmoder. Eventuellt kanske tar vi blodprover om kulor inte funkar, för att utesluta hormonproblem och sånt där elände. Skönt att ha en duktig veterinär som vet vad han gör :)

Nu ska vi bara vänta och se om det fungerar..
 
Sv: Besvärliga brunster

Uppdatera sen!

Hade ett sto som var likadan. Hittade inga konstigheter på henne, men hon kunde brunsta året om. Vissa brunster blev hon helgalen, fick t.o.m täcka för fönster vid ett tillfälle för hon höll på att välta hela stallet.

Vet fortfarande inte varför, och nu är hon död (inte därför dock). När hon var dräktig var det den vänaste och nöjdaste individ jag nånsin skådat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp