Besvikelse...

E

EmmaSH

* oj det blev visst nästen en roman, förlåt *

Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i väldigt liten skala.
Pappas första tävlingshäst, som var orsaken att han kom in i travet, köpte han som föl i paket med modern. Åren har sedan gått och hon är nu 23 år och det är den sista hästen som är i hans ägo har han bestämt sig för. Nu är det jag som för intresset vidare... :angel:
Nog om det i alla fall. Det här stoet som inte var så pjåkig på tävlingsbanan på sin tid har bara fått 3 avkommor.
Den första visade bra inställning och hade kapacitet men stoppades av en svampinfektion i övre luftvägarna när hon var startklar som treåring i vår ägo.
Andra avkomman såldes som 1,5 åring till hästägare hos Veijo. Han var tidig och hade även han kapacitet och tjänade under karriären 1,3 milj, innan han såldes till Malta :mad:
Den tredje avkomman som denna tråden ska handla om bestämde vi oss för att behålla då det skulle bli den sista avkomman för stoet inte alltid varit helt fräsch och började bli lite till åren kommen.
Då det var en hingst av det lite "buffliga" hållet bestämdes det att han skulle gå till inkörning hos mindre proffstränare innan betessläpp som 1-åring.
På hösten efter betet blev en av våra större tränare i landet som fick förtroendet och där gick han premie och kval som tvååring på bra sätt och han visade att även han hade kapacitet men han var skarp och väldigt het. Han fick bli valack...
Efter en hel del besök hos veterinär för behandling av diverse leder tog vi hem honom som fyraåring, dels för att läka ihop igen och dels för att han kanske skulle lugna ner sina nerver på landet där han slapp stressen för även om han nu var valack var han fortfarande skarp och stressad framför vagn. I stallet och sådär var det inga problem. Jättefin och lugn att pyssla med. Men så fort vagnen kom på så var det kört! Sista gången jag körde hemma skenade han med mej 3 kilometer tills vägen slutade och rakt ut i skogen och blev ståendes mellan träden. Det var bara till att sela av där och leda honom hem :crazy:
Efter detta gick han hemma i en månad, blev fin och blank i pälsen och mådde ganska bra verkade det som.
Han fick komma till en liten proffstränare, han klarade inte ut honom.
Vi provade hos en ganska stor och erkänt duktig tränare på sk "problemhästar", men när han inte kom längre i hästens utveckling flyttades han till en mindre tränare inne på banan.
Hos honom klarade han kvalet och kom också till start! :)
Jag var med vid de tre starter han gjorde och för varje gång blev det bara värre och värre med stressen. Han värmdes aldrig på banan, vilket iofs inte är så ovanligt, utan bara på slingan i skogen. Med endast väldigt liten ansträngning hyperventilerade hästen efter värmning och pulsen var skyhög. Dusch och in i box, då lugnade han ner sig. Den tredje och sista starten fick han gå in i boxen direkt efter värmning och det räckte med att vi gick in och satte fast nummerbrickan i boxen innan start så började han flåsa och rulla med ögonen...
Då fick det vara nog! Vi bestämde oss för att hästen inte skulle behöva stå ut med detta längre utan han skulle få vara ifrån allt vad tävling och trav heter. Tränaren vill köpa honom för han trodde på hästen men vi tyckte att han skulle få slippa det livet.
Den andra delägaren (pappa sålde halva hästen som 1-åring för att ha råd att ha honom kvar) visste en tjej som hade ridhästar och där skulle han få det lugnt och skönt och kanske bli riden nån gång ibland. Skrutta och ha det bra!
Sagt och gjort, de nya ägarna åkte och hämtade hästen i november förra året och allt verkade bra. De bor inte så hemskt långt från oss så jag har sett hästen några gånger och varit och hälsat på en gång.
Grejen var att de fick hästen och i gengäld skulle han slippa "travet".
Nu i förra veckan gick jag in på och kollade på internet, dröm om min förvåning när jag ser att tjejen tagit tränarlicens och satt upp hästen på sin tränarlista :eek:
Perfekt häst att börja inom travet med ...NOT!
Han som klart och tydligt visat att han inte har psyke som räcker till!
Detta förklarades naturligtvis av oss i samband med ägarbytet.
Tråkigt nog skrev vi inga pappar eller avtal, för de hade ju inte något som helst intresse för trav, och litade ju på dom... :mad:
Men det kanske inte finns så mycket annat att göra än att ringa och fråga om hon behöver hjälp :crazy:
Kanske bättre det än att starta ett världskrig...
Vad tycker ni?
 
Sv: Besvikelse...

Men nu mera finns ju möjligheten att sätta permanent startförbund på en häst.Synd du inte utnyttjade det vid försäljning.
Sen är det ju inte säkert hästen är i träning för han står med på listan.Har man två eller fler hästar i träning får man fyra hästägarkort :angel: .
 
Sv: Besvikelse...

Sen kan det ju även vara så att hon vill ta montélicens och det kanske han klarar av? Och de kanske har hittat ett sätt att få honom att klara av livet som tävlingshäst?
Jag hade en passhäst som när han kom sprang hysteriskt runt i boxen när han hörde högtalarna... Han hade tidigare stått ute på en gård och bara kommit in till banan vid lopp. Så i början fick han gå ut i hagen vid varje provloppsdag och tävlingsdag för där var han lugnast... När han skulle starta så gick och gick och gick jag med honom för att han skulle hålla sig lugn. Och så småningom insåg han att det inte var livsfarligt med att starta och på slutet var han lika cool som vilken häst som helst... Ägarna trodde inte sina ögon när de såg hur han hade förändrats...
 
Sv: Besvikelse...

Lines skrev:
Men nu mera finns ju möjligheten att sätta permanent startförbund på en häst.Synd du inte utnyttjade det vid försäljning.
Sen är det ju inte säkert hästen är i träning för han står med på listan.Har man två eller fler hästar i träning får man fyra hästägarkort :angel: .

Det var ju synd att vi inte visste om det :crazy:
Det där med hästägarkorten tror jag däremot tyvärr inte på. Hon verkar aldrig innan haft något intresse i trav, och jag vet inte om man gör sig besväret att ta licens, köper vagn och sele (som jag hört ryktesvägen...) för två kort.
Ryktet säger också att hon faktiskt har sagt att hon ska försöka få honom till start och tävla med honom... Dessvärre :smirk:
 
Sv: Besvikelse...

Snurrfian skrev:
Sen kan det ju även vara så att hon vill ta montélicens och det kanske han klarar av? Och de kanske har hittat ett sätt att få honom att klara av livet som tävlingshäst?
Jag hade en passhäst som när han kom sprang hysteriskt runt i boxen när han hörde högtalarna... Han hade tidigare stått ute på en gård och bara kommit in till banan vid lopp. Så i början fick han gå ut i hagen vid varje provloppsdag och tävlingsdag för där var han lugnast... När han skulle starta så gick och gick och gick jag med honom för att han skulle hålla sig lugn. Och så småningom insåg han att det inte var livsfarligt med att starta och på slutet var han lika cool som vilken häst som helst... Ägarna trodde inte sina ögon när de såg hur han hade förändrats...

Jag har också funderat på om hon tänker starta i monté. Men jag tror dessvärre inte att det blir bättre med det.
Hästen har stått både på gård och på banan. När han kom till start till slut stod han ju i stall på bana. Det gör ingen skillnad vilket.
Jag tror verkligen inte på att det kommer att gå ...tyvärr.
Jag hoppas bara att det inte händer en olycka och att hon kanske snart inser att det vi berättade om hästen verkligen stämmer.
Tycker bara synd om Pålle om det ska bli samma visa omigen :cry:
 
Sv: Besvikelse...

Men det är ju konstigt! Om hästen är så "knäpp" och "oregerlig" som du skrivit, varför lägger då nya ägaren ut så mycket pengar på att börja med trav. Kan det inte vara så attdom lyckats få hästen lugn?!

Har du pratat med nuvarande ägaren?
 
Sv: Besvikelse...

Montéryttare skrev:
Men det är ju konstigt! Om hästen är så "knäpp" och "oregerlig" som du skrivit, varför lägger då nya ägaren ut så mycket pengar på att börja med trav. Kan det inte vara så attdom lyckats få hästen lugn?!

Har du pratat med nuvarande ägaren?

Prestige kanske... :smirk:
Lyckas med något som inte 5 proffstränare gjort, vad vet jag.
Men... han är inte alltid "knäpp" om man nu ska uttrycka det så. Han är cool-lugn att hålla på med, både i stall, transport, hage whatever. Det är just träningen och tävlingen som hans psyke inte pallar med.
Jag planerar att ringa när jag är upplagd för ett samtal... :cool:
 
Sv: Besvikelse...

Urs, jag förstår din reaktion!

Det är ju inte klokt att man ska behöva skriva avtal (som i och för sig inte är hållbara rent juridiskt! Detta fick jag själv erfara när en häst jag sålde såldes vidare trots att vi hade skrivit in i Deckermans kontrakt att hästen inte fick säljas vidare utan skulle återköpas av mig!) för att något sådant här inte ska få hända!

Tänk att ett handslag eller ett löfte, en överenskommelse inte betyder någonting när det väl kommer till kritan!

Men självklart ska du ringa!
Kanske finns det en bra förklaring till varför han står på träningslistan..utan att det betyder att han ska behöva tävla igen!

Jag hoppas verkligen att så är fallet!

Du "måste" hålla oss uppdaterade med hur det går, efter att du har ringt.
Är det så att hon verkligen har tänkt att starta honom så får du säga vart o när han ska kvala så får vi köra den muntliga svartliste-metoden åt er!

Det är just sådant folk som travet INTE behöver i sådana fall!
 
Sv: Besvikelse...

EmmaSH skrev:
Prestige kanske... :smirk:
Lyckas med något som inte 5 proffstränare gjort, vad vet jag.

Det är ju inte omöjligt, har hänt fler än en gång och kommer att hända fler gånger!

Om det nu lyckas så är det ju bara och bege sig dit och kanske lära sig något.
 
Sv: Besvikelse...

Trygg skrev:
Är det så att hon verkligen har tänkt att starta honom så får du säga vart o när han ska kvala så får vi köra den muntliga svartliste-metoden åt er!

Det är just sådant folk som travet INTE behöver i sådana fall!

Onödigt och barnsligt!

Bättre att gratulera till att hon lyckats med ngt andra misslyckats med och kanske lära sig ngt själv!

Och det är väl just sånt folk som behövs i travet... Som klarar av att träna och matcha hästen som en individ istället för att köra samma "recept" på alla!
 
Sv: Besvikelse...

Jag tycker du ser det hela snedvridet.EmmaSH sålde en promenadhäst,ingen tävlinghäst.De har ju brutit ett muntligt avtal de hade med Emma SH. Ett avtal hon hade för hästens bästa,och för nya ägarnas säkerhet.
Sen om hon lyckas eller inte är en annan diskution.
 
Sv: Besvikelse...

jari skrev:
Det är ju inte omöjligt, har hänt fler än en gång och kommer att hända fler gånger!

Om det nu lyckas så är det ju bara och bege sig dit och kanske lära sig något.


Väntade på detta :angel:

Absolut är det möjligt, det är jag den förste att erkänna då jag gjort det själv; lyckats med en häst som ingen annan gjort.
Inget snack om saken, jag är inte helt tappad. ;)

...men eftersom det är vår uppfödning så känner jag hästen ganska bra. Jag vet också vilken typ av individ som stoet lämnar i och med att hon var stenhård och het (dock inte skarp eller stressad) själv. Hon nedärver tyvärr den här sortens häst.
Avkomman som det här handlar om är den värste av de tre. :smirk:
Med facit i hand skulle vi kanske inte lämnat honom hos stortränaren som unghäst. Det är ju oftast en sämre miljö för en lättstressad häst.

Kanske kan hon få honom till kval och eventuellt start också.
Men till vilket pris? Jag är nästan helt säker på att det inte går att få hästen att uppleva det hela sansad och trygg. Och då är han tillbaka i det som vi inte ville att han skulle utsättas för... :crazy:
Och vad händer när hon inte lyckas? :confused:

Jag är också kanska säker på att hon har provat att köra honom ännu, i alla fall inte på bana.
Och varför kunde hon kläckt ur sig sina planer när vi var där för 1 ½ månad sen?
Det hela hade varit mycket lättare att hantera om hon kanske hade diskuterat det med oss också. Bara ringt och frågat? Pratat om det, vad som helst. Lite av bitterheten kommer ju för att hon gått bakom ryggen på oss, eller hur man ska säga.

Tänkte jag skulle prova att ringa idag...
 
Sv: Besvikelse...

jari skrev:
Och det är väl just sånt folk som behövs i travet... Som klarar av att träna och matcha hästen som en individ istället för att köra samma "recept" på alla!

Jag tycker att travet klarar sig utan just sådana som beter sig som de här människorna... :smirk:

Den dagen jag ser att hästen agerar normalt och sansat vid en träning eller tävling ska jag absolut försöka lära mej något av det ;)
 
Sv: Besvikelse...

Tycker jag ser det från en rätt så "rak" vinkel.
Hästen är ju såld med tävlingsrätten. (Dock genom ett "misstag av förre ägaren")

Men till viss del har du rätt... Jag gillar att ställa saker på sin spets.

Och om människan som köpt den nu är så duktig/erfaren med ridhästar, så kan det ju vara mycket möjligt att hon lyckats med denna , då iaf jag anser att ridhästar (halvblod/fullblod) är mycket svårare att hantera/träna än Varmblod. (egen erfarenhet+ att jag sett det flera gånger och håller på att ske just nu i mitt stall. Ridtjej+ "inget att bedömt varmblod" som börjat tjäna pengar igen och trivas med livet)
 
Sv: Besvikelse...

Nä, det där med startförbudet var ju en helmiss.
...men å andra sidan gick inte tankarna åt det hållet då han skulle komma till ridfolk och en 19 åring tjej som inte hade någon erfarenhet av, eller koppling till trav eller travhästar, vara sig hon själv eller i hennes närhet...
 
Sv: Besvikelse...

EmmaSH skrev:
Lite av bitterheten kommer ju för att hon gått bakom ryggen på oss, eller hur man ska säga.

Tänkte jag skulle prova att ringa idag...

:angel:
Ville bara ställa saken lite på sin spets..
att världen inte alltid är så "rosa och gullig" utan folk luras kors och tvärs vet vi ju så att tro på ngn ord har jag sen länge slutat med..
(Har tom en varg tatuerad på min kropp som symbol för det)

Men visst ring och fronta henne om eran "uppgörelse" eller ännu hellre ta det mellan 4 ögon/öron!
Eller köp tillbaka hästen! (under hot om stämning för avtalsbrott kan det gå)
 
Sv: Besvikelse...

Eller skicka henne en räkning på Tävlingsrätten på x-antal kr...
För det vet ju hon att den inte ingick i den "ursprungliga" överenkommelsen.
Utan skriv attt den tillkommer nu när hästen är uppsatt på en träningslista!:angel:
 
Sv: Besvikelse...

Nu är samtalet avslutat...

:smirk: Får väl kanske krypa till korset lite då det verkade på henne som att det gick jättebra.
Han håller sig lugn fortfarande förutom på banan.
Går bra att köra hemma osv.
Nu har jag ju inte sett det med egna ögon, men planerar att göra det inom en snar framtid. Jag är fortfarande inte helt övertygad...

Jag uppmärksammade henne på att se till så att han inte hamnar i gamla vanor när det blir mer allvar, och att de fick hästen av just den anledningen att han skulle slippa allvaret.

Det visade sig också att den andra delägaren, hade undanhållit eller låtit bli att tala om för oss, att de HADE frågat honom om det var ok att börja köra med honom... :mad:

Men håller sig bara hästen lugn och psyket håller och mår bra (det är ju det som är huvudsaken egentligen) så får vi väl hoppas på uppfödarpengar ;)

/Emma
 
Sv: Besvikelse...

jari skrev:
:angel:
Ville bara ställa saken lite på sin spets..
att världen inte alltid är så "rosa och gullig" utan folk luras kors och tvärs vet vi ju så att tro på ngn ord har jag sen länge slutat med..
(Har tom en varg tatuerad på min kropp som symbol för det)

Den tatueringen skulle även jag behöva...då som en påminnelse....det är sååå lätt att vara godtrogen.... ibland dyker det upp riktiga rötägg och just den sorten är svåra att komma åt.

Har man ett skriftligt avtal (rekommenderas) är det lättare att driva saken rent juridiskt , men ofta är skadan redan skedd och att dra folk inför rätta "kostar på" och tar lång tid....man kanske vinner målet, men en dom och ett ev. skadestånd gör inte hästen gladare eller bedragaren mer ärlig (några bättrar sig förhoppningsvis och gör inte om saken, men många låter domen rinna av som vatten på en gås och fortsätter sedan lura folk) :crazy: .

I just den här trådens fall verkar det som tur är handla om ett missförstånd och bägge parter verkar förnuftiga och ansvarstagande.....skönt....vi hoppas på att trådskaparen får många fina uppfödarslantar i plånboken och att hästen trivs med livet :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Besvikelse...

den är tom blåögd...

Men tyvärr är det svårt att få till ngt rent "rättsligt" när det gäller affärer mellan privatpersoner.
Men just däeför kan det vara helt möjligt att göra som jag föreslog, att skicka en räkning på Tävlingsrätten och sen driva in den genom inkasso och kronofogde
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 950
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp