Bukefalos 28 år!

Besviken....blev ingen provridning idag!

Andorra

Trådstartare
Jag och kompisen skulle åka och provrida en häst idag. Pratade med ägaren i söndags och då var det en annan som skulle komma och kolla på kvällen sen skulle hästägaren höra av sig. Hörde inget men fick ett sms på måndagen att den inte dykt upp. Bokade med hästägaren att vi skulle komma i dag (lördag) och kolla och att vi verkligen var intresserade. Pratade med hästägaren i torsdagskväll och bestämde tid och fick en vägbeskrivning. Fick ett sms i gårkväll att provridningen var avbokad pga av att hästen nu var såld :eek:.

Vi som flyttat på lite andra aktiviteter för att kunna åka blir självklart besvikna. Hade kännts mer schysst om ägaren upplyst en om att det var andra intresserade före oss.

Upplyser man inte spekulanter om att det är andra som ska komma och prova innan? Var nog den första som bokade tid för provridning.

Har bara sålt en häst själv och även hjälpt kompisen att sälja sin häst och vi har alltid upplyst spekulanter om att det är andra som kommer/ska provrida.

Vad är egentligen bra "etik" vid försäljning?
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Jag hade känt som så att om ryttaren som var innan dig passade otroligt bra med hästen, så hade jag prioriterat detta. Kanske ringde den andra ryttaren bara dagen innan hon kom och säljaren då inte tänkte på att informera dig?

Om ekipaget passar som handen i handsken är det väl dumt att vänta kan jag tycka. Har samtidigt förståelse för dig!
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

förstår att du är besviken.
När jag sålde häst tog jag ut en i taget att provrida. Den som ridit fick sedan bestämma om de ville köpa innan jag bokade tid med nästa.
Nu var det ingen rusning direkt. Många som maila och så men bara två som faktiskt kom. Den första ville inte jag sälja till och den andra köpte henne. Hade en tredje som skulle kommit om inte nr 2 ville haft henne.

Men när jag köpte henne så var det tre som skulle provrida henne under kommande vecka berättade säljaren. Jag frågade då om jag kunde komma dagen efter. Det gick bra, så jag tog ledigt och åkte upp.
föll för hästen och bestämde mig på en gång. Var nog några som blev besvikna då när säljaren fick ringa och avboka dem.
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Då säljaren faktiskt meddelade dig innan att hästen blivit såld tycker jag inte att denne gjort något fel faktiskt.
Köparen kanske ringt dem samma dag och frågat om provridning, och sedan har det känts jättebra. Ni pratade trots allt med säljaren för nästan en vecka sen. Jag kan inte tycka att denne måste meddela om andra spekulanter.

Men synd att ni inte fick chansen på hästen, eftersom jag antar att det lät som en bra häst på annonsen. Lycka till i fortsatta letandet!
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Jag förstår säljaren. Jag har aldrig kört på "först till kvarn.." när det gäller hästförsäljning. Antagligen hittade säljaren den "perfekta" köparen och då kändes det ju bara onödigt att ta ut ytterligare en spekulant i onödan. Det hade ju nästan varit värre för dig, om du åkt dit i tron att du skulle få köpa hästen, förälskat dig i den och det senare visade sig att den var lovad till en annan

Förstår att du är besviken dock, men jag tycker inte att du ska vara besviken på säljaren :)
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Pratade med säljaren 2 dagar tidigare och tycker ändå att h*n borde sagt något. Klart man blir besviken, särskilt när man tyckte att man fick bra kontakt med säljaren och pratade nästan 1 timme med den.
Jaja, det finns hur många hästar som helst. Är väl bara att leta vidare. Fast kolla upp saker och ting innan man lägger för mycket krut på det.
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Jag har sålt en del hästar och har tyvärr lärt mig att aldrig lita på att spekulanter ens dyker upp även om de uppehållit mig en hel timme i telefon...

Jag säljer till den som först bestämmer sig (såvida det inte känns helt fel) så är man seriöst intresserad får man komma och titta med en gång. Jag förstår säljaren, men kan förstå att du blev besviken i alla fall.

Ett tips kan kanske vara att åka med en gång nästa gång du ska titta på häst? Eller meddela säljaren att du vill vara först så att denne ringer dig om någon annan spekulant vill komma innan dig.
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Tack för tipset.

Förstår också att hästägaren inte vet om det dyker upp någon spekulant eller inte. H*n var ju med om det i söndags.

Är nog för naiv för det här. Måste ha lite mer skinn på näsan.

Är ju inte säkert att hästen passat ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Ja, det gäller att vara pigg på att åka med det samma när det gäller hästköp. Men jag tycker personligen att säljaren skulle ha informerat dig om att andra var intresserade. Det är ytterst påfrestande att sälja häst, men man måste ändå ha lite moral i kroppen och inte vara så självisk som säljare.

Ibland tar man som köpare ett snedsteg när det gäller hästköp, provridning och allt som hör till. Men det är bara att ta nya tag och fortsätta leta efter sin nya bästa vän! :)

Lycka till i jakten! :)
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Håller med Sassi, är man intresserad ser man till att vara på hugget.

Säljer jag är det den som först dyker upp och lägger handpeng som får hästen. Jag kan inte reservera vara/häst för att folk visat intresse och kanske dyker upp.

Det brukar jag givetvis alltid säga till folk som visar intresse. Att varan är kvar till någon kommer hit och köper. Är man seriöst intresserad visar man det genom att komma och titta.
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Det är ju synd när säljarna är så desperata att de säljer hästen innan den som bokat provridningen tidigare/först har en chans att komma. I så fall vill man bli upplyst om det.

Hade förstått det om det handlat om en vecka men nu var det bara en dag. När jag sålde min häst så var det några som kom och provred och det var den som kontaktade mig först som hade "första tjing" även om den kom som nr 2 och provred.

Ja, ja man lär väl sig någon gång.
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Sen är det väldigt olika från gång till gång. Jag har varit på väg många ggr för att titta på hästar där jag ringt ngn dag innan för att bekräfta och fått veta att hästen redan är såld.

Sen har vi vid flera tillfällen även haft säljare som har hållit kvar hästen för att vi ska få komma och prova den även om de redan har haft köpare.

Så det är olika men inget ovanligt om man säger så... Hoppas du hittar rätt häst till slut!:)
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Förstår att det känns trist. Hade jag varit säljaren och tyckt att du verkade bra hade jag ringt dig och sagt att om du är intresserad får du komma tidigare än lördag för nu har jag en annan som också vill titta...eller nåt liknande. Men det kan ju ha varit så att hon ville sälja till den andre personen...

Men annars tycker jag inte hon gjort direkt fel. Har själv köpt en liten ponny i dagarna och säljaren var mkt noga med att tala om att hon sålde till den som kändes rätt, inte den som var först. Men vi såg till att vara först och kändes visst rätt, så de andra fick tji, även de som bokat titt före oss, men senare i veckan. Det gäller att ligga i:).
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Jag och kompisen skulle åka och provrida en häst idag. Pratade med ägaren i söndags och då var det en annan som skulle komma och kolla på kvällen sen skulle hästägaren höra av sig. Hörde inget men fick ett sms på måndagen att den inte dykt upp. Bokade med hästägaren att vi skulle komma i dag (lördag) och kolla och att vi verkligen var intresserade. Pratade med hästägaren i torsdagskväll och bestämde tid och fick en vägbeskrivning. Fick ett sms i gårkväll att provridningen var avbokad pga av att hästen nu var såld :eek:.

Vi som flyttat på lite andra aktiviteter för att kunna åka blir självklart besvikna. Hade kännts mer schysst om ägaren upplyst en om att det var andra intresserade före oss.

Upplyser man inte spekulanter om att det är andra som ska komma och prova innan? Var nog den första som bokade tid för provridning.

Har bara sålt en häst själv och även hjälpt kompisen att sälja sin häst och vi har alltid upplyst spekulanter om att det är andra som kommer/ska provrida.

Vad är egentligen bra "etik" vid försäljning?

Då var det ju andra där och provred innan dig och hon upplyst dig om detta. Dessa kanske bestämde sig dagen innan du skulle komma, och meddelade säljaren detta då?

Det går fler tåg. Blev det ingen provridning, så betyder det att din häst står och väntar på dig någonannanstans :)
 
Sv: Besviken....blev ingen provridning idag!

Först vill jag beklaga att du inte fick provrida såklart!
Men jag anser att säljaren skött det hela tillräckligt väl eftersom hon meddelade dig. Efter att ha skrivit ihop, ja, det är sant, 7 (!:devil:) kontrakt på samma häst under ett år utan att affären blivit av, inget fel på hästen, utan köparna har backat av olika skäl, så har jag inte en tanke längre på vem som bokade tid först, utan kommer det någon köpare som känns ok och lägger handpenning eller betalar så är det sålt!
Det finns så många oseriösa köpare så jag har inte lust att lägga ner tid på att låta flera titta om jag har en köpare jag tycker verkar passa hästen. Har varit med om att titta på häst där säljaren sagt att x antal ska få titta denna veckan sedan väljer vi bland de intresserade, men då berättar man det från början. I annat fall tror jag du ska utgå ifrån att först till kvarn gäller....Är du osöker, fråga hur de tänker!
Många intressenter dyker ju aldrig upp ens efter bokad tid...
Lycka till med hästletandet!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 451
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp