Besviken och ledsen..*långt*

S

squirlett

Fan vad allt känns piss nu...


Har två hankatter, dom går in och ut som dom vill.
För 1 år sedan tog vi bort kattlådan på prov och det funkade kanon med en gång. Inte en enda "olycka". Dom sa till när dom ville ut, natt som dag.

Så i fredags kväll upptäckte vi att nån av dom hade bajsat på 5 ställen i vårt sovrum.
Det var löst, och tänkte då att det var nån av dom som var dålig och inte hunnit säga till.
Allt var "gömt" under strumpor eller annat för att lixom dölja "olyckorna".

Sen var dom som vanligt på dagen, sa till när dom ville ut och jag tänkte inte mer på det.
Så natten till måndag så vaknar jag av att den ena står och krafsar i mina kläder som ligger brevid sängen. Han hade då kissat i ALLT!!

Natten efter var dom inte inne alls. Och på dagarna säger dom fortfarande till när dom vill ut.

Men så i natt.
Jag tog undan allt som låg på golvet för att inte "locka" honom till att göra något där i.
Katterna låg båda och sov i sin "möbel" ute i hallen och vi somnade allihop.
Vaknar på natten av katt (fan) sitter på mig och skiter!!!:eek::eek:

Han tittar på mig och bryr sig inte ett skit över att han är upptäckt.

Är så arg, besviken och ledsen.
Fick ta bort en annan katt i våras som slutade använda lådan eller gå ut och göra sina behov.
Försökte med henne under nästan 6 månader men det gick inte. Allt som hände var att hon sket ner hela sängen så vi fick slänga bäddmadrassen tillslut.
Hon hade i och för sig varit på rymmen i nästan 3 månader och var helt "förvildad" så där fanns det ju en förklaring.
Nu fattar jag ingeting.
Vill inte behöva ta bort en katt till på så kort tid.
Och dom jag har nu e sånna kompisar så det känns fruktansvärt att behöva sära på dom.
Men jag vill inte ha en katt som sätter sig och skiter på mig.
Har även en bebis på 8 månader som jag absolut inte vill ska bli utsatt för det....

Det har inte varit några förändringar i katternas liv de senaste 6 månaderna.
Jag fattar bara inte vad som har hänt med honom.
För övrigt e han precis som vanligt. Och på dagarna säger han till när han vill gå ut.

fan...
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Är dom kastrerade båda två?

Har ni provat att ställa in en ny låda i sovrummet?

Provat att stänga ute dom från sovrummet?
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Dom är kastrerade båda sen lääänge.

Har som sagt ingen låda inne.
Ska testa att sätta in en igen, fast inte i sovrummet.

Känns bara så trist att han inte ens försöker gömma det längre.
Då hade man ju förstått mer att det bara var en olycka.
Nu känns det som om vet precis vad han pysslar med.:cry:
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Du förmänskligar din katt. Han vet inte alls vad han pysslar med och gör det inte för att jävlas med dig. Att han "gömt" det han gjort tidigare är troligen det vanliga gräva över-beteendet när de bajsat eller kissat.

Han tittar på mig och bryr sig inte ett skit över att han är upptäckt.

Fel. Du får det att låta som att han medvetet trotsar dig, det gör han inte.

Jag har ingen aning om varför han plötsligt bajsar inne. Men började det med diarré så var det ju nåt fel, han kan inte hjälpa det. Så länge du betraktar honom som en människa med ansvar för sina handlingar kommer du inte heller att komma på varför han gör som han gör.
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Jag ser inte min katt som en människa.

Och jag vet katter (även andra djur) som i protest kissar och bajsar inne när det är något dom är missnöjda med.
Min hund gjorde det i svartsjuka.

"gömmandet" vet jag oxå är hans gräva över beteende.
Och när katterna inte längre gör det är det något enligt mig som är fel.
Vet oxå att det inte är "rätt" när dom får diaré
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Det kallas protestkiss, ja - men det för tanken lite fel, tycker jag. Det låter så medvetet. Protestkiss är snarare ett sätt att visa "hallå, jag är otrygg!"

Om jag hade en hittills rumsren katt som plötsligt fick diarré och sen började både kissa och bajsa inne skulle jag tro att den var sjuk.
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Om jag hade en hittills rumsren katt som plötsligt fick diarré och sen började både kissa och bajsa inne skulle jag tro att den var sjuk.


Det är något jag oroar mig för oxå...
usch...
Får helt enkelt ringa vet imorn.:(
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Det skulle jag också göra. Eftersom det kom så plötsligt skulle jag ta honom till veterinär. Hittar de inget skulle jag ta mig en REJÄL funderare om nåt i omgivningen ändrats som påverkat katten.

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Funderat har jag gjort hela natten och dagen.
En förändring var det första som slog mig vara "anledningen".
Men har inte kommit på nått.
Därför lutar det allt mer åt att lilla killen e sjuk.:(

Hoppas det inte e nått allvarligt...
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Kan ni inte bara ha en låda inne jämt?
Våran katt är rumsren oh säger till när han behöver gå ut, men är vi inte inne, sover eller inte uppmärksammat att han vill gå ut använder han lådan!;)
våran katt är 13 år, och det är ingen här hemma som har tagit förgivet att han skall klara sig utan!
Hade låda till den förra katten med och dom flesta jag känner har lådor till sina rumsrena katter!
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Jag skulle gjort såhär:

1 Ringt vet. och kollat upp katten
2. Om du måste ha dom i sovrummet, ställt en låda där och en utanför
3. Om du kan ha dom utestängda från sovrummet, ställt en låda utanför
4. Satt in en kattlucka så han kan gå ut och in som han vill (fast jag tror inte att det är problemet...)
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Om jag förstått det rätt har du ingen låda inne öht?
Han kanske har börjat få problem att hålla sig hela nätterna?

Jag skulle skaffat en låda på en gång, stängt in honom med den i t ex badrummet på nätterna tills han använt den ett tag; ca en vecka.
Skulle nog skaffat en till låda och ställt utanför till hans kompis också.

Att han inte gräver ner sin avföring längre beror väl på att han inte har något material att krafsa över med nu när du tagit undan allt från golvet.

Ifall inte detta skulle hjälpa så skulle jag skaffa feliway, det gjorde så att min mammas katt slutade gå utanför lådan förutom ibland när dosan börjar ta slut.
En kattlucka kan som tidigare nämnts kanske vara en god idé också.

Vad bra att du ska ringa till vet. först också, så man kanske kan utesluta fysiska fel.
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Svar till alla

*Har vi låda inne så kommer dom in för att göra sina behov och går sen ut igen.
Ska nu självklart skaffa låda igen och se om han använder den

*Måste inte ha dom i sovrummet, dom väljer själv vart dom vill sova.
Har tidigare av andra anledningar stängt dom ute från sovrummet på natten. Den andra godtar det, men denna katt river då halva lägenheten

*Kan inte sätta kattlucka då jag bor i hyreslägenhet. Skulle inte vara så poppis hos hyresvärden sen

*Han har alltid tidigare sagt till på nätterna när han vill ut. Förstår ju oxå att han inte alltid kan hålla sig hela natten

*stänger jag in honom i badrummet får han panik.
Gjorde det när vi flyttade hit och harn var heeelt tokig.

Vad är en feliway??
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Kan det kanske vara så att han inte gillar att gå ut och skita nu där det blivit höstrusk och kallt? :idea:

Kan du inte ha kattlucka, ska du ha låda. Punkt slut.

Egentligen tycker jag du ska vara glad och tacksam han skiter i den och sedan går ut, så slipper han förorena ute. :cool:
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Vi har en katt som itne är rumsren, men det är troligtvis för att hon är allergisk mot fisk och då tar hon det som om lådan var det som gjorde det onda och äckliga (efterosm hon inte alls mår bra när hon får i sig fisk). Och det var när hon var liten...

Vi har försökt på alla sätt som går, men det fungerar inte. Men vi lever med det ändå, för vi tycker så otroligt mycket om henne. Hon är nu 12 år...

Men jag förstår om du inte vill att han sitter PÅ dig, det är ju lite väl .. äckligt.
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Jag e ju mest orolig för att han ska sätta sig i sonens säng eller på honom:crazy:

Men det blir att testa med låda.
Vill inte behöva ta bort min bebis:cry:
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

ja, tyvärr...

Men idag ska kattlåda inhandlas igen.
Vet sa att eftersom han e precis som vanligt så skulle jag avvakta.
Se till att han dricker ordentligt bara så han inte blir uttorkad.

Finns det nått man kan ge katter mot lös mage??
Typ som blåbärssoppa till människor
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Nötfärs med morotspure brukar jag ge mina när dom är lösa, även majsvälling är bra.
 
Sv: Besviken och ledsen..*långt*

Ingen förändring säger du... Är inte en alldeles ny bebis en ganska stor förändring???
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 540
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp