Bukefalos 28 år!

Besviken på djursjukhuset

M

murmeldjuret

Hej

Jag har haft min häst på ett stort djursjukhus under veckan. Han ska behandlas för förmaksflimmer vilket jag är medveten om kan kräva flera behandlingar och att det måste gå ett visst antal timmar mellan varje. Men veterinären har inte hört av sig trots att jag ringt flera gånger för att få reda på vad som händer, 1 gång har jag pratat med veterinären (i onsdags) som sen lyst med sin frånvaro. Övriga gånger har jag bara fått reda på vad som står i journalen och av den att dömma har de inte haft tid att behandla min häst effektivt, det har blivit lite nu och då när de har tid över då de, enligt de som svarat när jag ringt, har haft för mycket att göra under veckan. Jag blev ombedd att komma in med honom på måndag em men först tisdag em gjorde de något med honom. I dag ringde jag upp (efter att ha ringt 3ggr och fortfarande inte fått prata med veterinären) och sa att jag funderade på att hämta hästen om inget ändå händer, hon som svarade bad mig vänta medans hon sökte "min" veterinär, efter en stund återkom hon och meddelade att veterinären undrade när jag kom och hämtade hästen.... Min fråga är; Nån som har erfarenhet av såna här saker, jag har ingen lust å betala får dessa dagar om det visar sig att han stått där så länge för att dom inte har haft tid att göra vad som ska. Vad gör man, vart vänder man sig, är det lönt eller är man chanslös?
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

murmeldjuret skrev:
Hej

Jag har haft min häst på ett stort djursjukhus under veckan. Han ska behandlas för förmaksflimmer vilket jag är medveten om kan kräva flera behandlingar och att det måste gå ett visst antal timmar mellan varje. Men veterinären har inte hört av sig trots att jag ringt flera gånger för att få reda på vad som händer, 1 gång har jag pratat med veterinären (i onsdags) som sen lyst med sin frånvaro. Övriga gånger har jag bara fått reda på vad som står i journalen och av den att dömma har de inte haft tid att behandla min häst effektivt, det har blivit lite nu och då när de har tid över då de, enligt de som svarat när jag ringt, har haft för mycket att göra under veckan. Jag blev ombedd att komma in med honom på måndag em men först tisdag em gjorde de något med honom. I dag ringde jag upp (efter att ha ringt 3ggr och fortfarande inte fått prata med veterinären) och sa att jag funderade på att hämta hästen om inget ändå händer, hon som svarade bad mig vänta medans hon sökte "min" veterinär, efter en stund återkom hon och meddelade att veterinären undrade när jag kom och hämtade hästen.... Min fråga är; Nån som har erfarenhet av såna här saker, jag har ingen lust å betala får dessa dagar om det visar sig att han stått där så länge för att dom inte har haft tid att göra vad som ska. Vad gör man, vart vänder man sig, är det lönt eller är man chanslös?

:mad: jag skulle anmäla dom samt gå upp till Högsta chäfen och ta ett allvarligt snack, sen skulle ja tala om att detta tänker inte jag betala för, jag har varit med om en del och jag har alltid haft rätten på min sida, varför ska du betala en massa onödiga kostnader när dom inget gjort med din häst!! Jag skulle genast hämta hem den och sen säga åt dom att detta kommer jag att gå vidare med, jag skulle bli sååå förbannad!! Så stå påå dig vännen och markera ordentligt!! Vilket Hästsjukhus är det???
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

murmeldjuret skrev:
Hej

Jag har haft min häst på ett stort djursjukhus under veckan. Han ska behandlas för förmaksflimmer vilket jag är medveten om kan kräva flera behandlingar och att det måste gå ett visst antal timmar mellan varje. Men veterinären har inte hört av sig trots att jag ringt flera gånger för att få reda på vad som händer, 1 gång har jag pratat med veterinären (i onsdags) som sen lyst med sin frånvaro. Övriga gånger har jag bara fått reda på vad som står i journalen och av den att dömma har de inte haft tid att behandla min häst effektivt, det har blivit lite nu och då när de har tid över då de, enligt de som svarat när jag ringt, har haft för mycket att göra under veckan. Jag blev ombedd att komma in med honom på måndag em men först tisdag em gjorde de något med honom. I dag ringde jag upp (efter att ha ringt 3ggr och fortfarande inte fått prata med veterinären) och sa att jag funderade på att hämta hästen om inget ändå händer, hon som svarade bad mig vänta medans hon sökte "min" veterinär, efter en stund återkom hon och meddelade att veterinären undrade när jag kom och hämtade hästen.... Min fråga är; Nån som har erfarenhet av såna här saker, jag har ingen lust å betala får dessa dagar om det visar sig att han stått där så länge för att dom inte har haft tid att göra vad som ska. Vad gör man, vart vänder man sig, är det lönt eller är man chanslös?

En liten information från en som jobbar på djursjukhus för att ev lugna lite upprörda känslor?

På ett djursjukhus som alltså är ett SJUKHUS kommer titt som tätt in akuta fall, folk uppfattar det som ett sjukhus och när det händer en olycka åker man dit akut. Man kan då inte som veterinär säga att "tyvärr har vi inte tid, vi håller på med en hjärtutredning/hältutredning el dyl, trafikskadan eller förlossningen får vänta". Du skulle säkert inte själv godta ett sånt besked utan vara glad om man prioriterade Ditt just då svårt skadade djur.
Om sedan veterinären ofta måste gå ifrån sin uppgift för att prata med djurägare om utredningar som inte ens är slutförda och därför inte givit något resultat - så sinkas ju arbetet.
Därför har veterinärer telefontid då man kan informera djurägare om undersökningens/behandlingens gång.

På det djursjukhus där jag jobbar gör vi så att om något extraordinärt upptäcks så ringer vi djurägaren för att diskutera saken, däremot har vi inte tid att sitta och diskutera att - jo, det går framåt, nej, vi har inga fullständiga resultat än så länge och bla bla, vi informerar om att så länge vi inte hör av oss så går allt planenligt. Det kan tyvärr ta längre tid än beräknat som i Ditt fall.

Att djurägare inte har förståelse för detta och är missnöjda beror förmodligen på dålig kommunikation pga tidspress.

Det är tråkigt att man dessutom är utsatt för det ideliga "jag ska minsann anmäla dig syndromet" som ju också tar en hel del tid och kraft/energi från det verkliga arbetet.

Det är tråkigt att Du är besviken men försök att ha en lugn diskussion med ledningen om varför Din hästs undersöking blev fördröjd och försök förstå att ett dagsschema kan bli helt ruckat och övergå i kaos pga "oplanerade" olycksfall.

Mvh
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Vad säger Försäkringsbolaget om att betala för hästen och den inte blir ordentligt behandlad ?
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Jag förstår mycket väl att det kan bli förskjutningar i tidschemat p g a akuta fall som dyker upp. Dock tycker jag inte att det är rimligt att, som i detta fall, min häst ska bli stående i 5dagar för att det dyker upp massa andra fall som är mer akuta. Kanske djursjukhuset borde se över sina rutiner och rentav inte ta in fall som inte är akuta om dom inte hinner med dessa. Det är inte frågan om att anmäla, det är frågan om att jag inte vill stå och betala dyra pengar för något som inte ger resultat för att dom har för mycket att göra. Förstår om man som veterinär blir trött på besvärliga hästägare men som hästägare förstår jag också om man blir trött på nonchalanta veterinärer som inte förstår hur man som hästägare känner när man inte får veta något.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Vill man fråga försäkringsbolaget en sån sak?? Om dom inte vill betala blir det ju jag som riskerar att stå med hela notan, eller?
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Du behöver inte uppge ditt namn när du ringer, du kan ju fråga helt "hypoteiskt".
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Kanske djursjukhuset borde se över sina rutiner och rentav inte ta in fall som inte är akuta om dom inte hinner med dessa.

Absolut, jag håller med. Över-/dubbel-bokningar kan inte vi klinikveterinärer rå för - vi sliter så gott vi kan och det sliter på oss. Ta upp det med cheferna.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Jag förstår helt hur du menar, men jag förstår också murmeldjurets situiation, dagarna rullar på och dygnuppstallningen på de flesta kliniker är ju inte billiga direkt, hur gör ni tex om en operation blir upppskjuten två dagar pga akutfall, får jag som hästägare betala för den uppstallingen för de två dygnen ändå, visst kan man ju säga "hämta hem hästen då och kom tillbaka imorgon eller nåt", men på vissa ställen i landet så kan hästägaren har flera timmars körning enek resa för att hämta hästen och då kanske behöva ta ytterligare dagar ledigt för att köra hästen fram och tillbaka för att hoppas att det inte kommer några akutfall emellan idag, det kan bli ohållbart i längden.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

murmeldjuret skrev:
Vill man fråga försäkringsbolaget en sån sak?? Om dom inte vill betala blir det ju jag som riskerar att stå med hela notan, eller?

Jag skulle ringt. Om de tar tid på sjukhuset kan ju inte du lastas för det utan de borde i stället vara tacksamma för att du engagerar dig. Lycka till! Jag skulle också blivit otålig.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Antagligen som på samma vis som det är inom humanvården. Är du inlagd är du inlagd och får betala per dygn oavsett om operationen blir uppskjuten en dag eller två.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Choklad skrev:
Jag förstår helt hur du menar, men jag förstår också murmeldjurets situiation, dagarna rullar på och dygnuppstallningen på de flesta kliniker är ju inte billiga direkt, hur gör ni tex om en operation blir upppskjuten två dagar pga akutfall, får jag som hästägare betala för den uppstallingen för de två dygnen ändå, visst kan man ju säga "hämta hem hästen då och kom tillbaka imorgon eller nåt", men på vissa ställen i landet så kan hästägaren har flera timmars körning enek resa för att hämta hästen och då kanske behöva ta ytterligare dagar ledigt för att köra hästen fram och tillbaka för att hoppas att det inte kommer några akutfall emellan idag, det kan bli ohållbart i längden.

Vet ej, den ekonomiska biten är inte "mitt bord".

Nu jobbar jag inte med hästar men vad gäller hundar så är det nog att så att den plats de upptar - även i väntan på ex operation eller annan behandling - ska betalas av någon - gratis luncher finns ju som bekant inte. Oftast ägs väl djursjukhusen i slutändan av banken - och den vill ha betalt. Jag antar att betalar inte ägaren så betalar försäkringsbolaget och därmed vi alla andra försäkringstagare med höjda premier.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Hej alla

Var och hämtade min häst i fredags. Fick avdrag på notan på veterinärens eget initiativ då de själva medgav att de brustit i sina åtaganden och i vår kommunikation. Visst var det skönt men jag hade gärna betalat det dubbla om jag bara fått min häst frisk. Tänker nog inte åka dit igen om det inte kniper, jag betalar gärna vad det kostar för den vård min häst behöver men inte längre än nödvändigt och speciellt inte om han bara blir stående utan att nått händer, jag betalar stallhyra där han bor i vanliga fall och där trivs han nog bättre så dubbla uppstallningskostnader inte är särskilt intressant.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Personligen skulle jag aldrig hämtat hem min häst om den stod på klinik för förmaksflimmer:crazy: Ingen rolig diagnos direkt. I detta läget skulle jag gladligen betalat dubbel uppehälle för en ordentlig undersökning om än senare än vad som uppgivits.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Hästen är undersökt redan vad gällder förmaksflimmer och det är konstaterat att det inte är någon bakomliggande sjukdom som är orsaken, han var på kliniken för att bli konverterad och han stod där i 5dagar men de gjorde bara konverteringsförsök en av dessa sen stod han bara utan att de gjorde något med honom. Därför hämtade jag honom för att istället åka till en klinik som har tid att göra vad de åtagit sig. Jag hade gladeligen betalat vad det kostar och mer därtill och för flera dagar om de bara gjort vad de skulle. Men står han bara i en box dag ut och dag in utan att något händer kan han lika gärna stå hemma. Det är ganska frustrerande att ha en häst på klinik och hela tiden få beskedet att de inte hunnit med vad de ska, hur länge hade det pågått på det viset om han fått stå kvar? Då vänder jag mig hellre någon annanstans där de faktiskt gör något och där kan han stå så länge det behövs vare sig det är 1 dag eller 14, bara han inte står utan att något händer.
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Håller med dig, har också blivit utsatt för sånt..

Min häst skulle stå i en isoleringscell eftersom han misstänktes ha kvarka då han hade stora bölder mellan ganascherna. Dock hade tre olika veterinärer vart ute och konstaterat att det omöjligt kunde vara kvarka då ingen annan häst fått minsta symptom, och min häst har inte visat några symptom förutom just de där bölderna. En veterinär tog prover, oc hdet visade sig vara en steplakock bakterie. Vi ringde till ett viss sjursjukhus och de ville att vi skulle komma dit direkt och ställa in honom i isoleringscell. Det var bara att åka direkt med transporten dit. Väl framme fick vi gå runt jättelänge, ca 45 minuter innan vi fick tag på en person som visste vart han skulle stå.

Tyvärr är min häst väldigt stökig med veterinärer pga dåliga erfarenheter då han alltid råkar ut för konstiga saker som leder till att veterinärerna måste vara där och pilla på honom med sina sprutor o allt det där :crazy: . Hästskötarna har helt menlösa, de kunde ingenting om hästar, de "smög" sig på honom med sprutan i högsta hugg (skulle ta blodprov), och fjollade runt och tryckte upp sig mot väggen av rädsla så fort han frustade. Tyvärr blev det inget så vi fick vänta på veterinären som skulle undersöka honom. Väntetiden var jättelång, och när hon väl kom så drog hon en lång harang om att han kunde vara smittad av kvarka, och kunde smitta ner heeela hästSverige med sina steplakocker och ALLA hästar i Sverige skulle dö i kvarka pga av min häst. Så lät det ungefär. Självklart blev jag väldigt ledsen när hon sa det, hur kul är det som 16 åring att få höra veterinären berätta att min häst aldrig kommer bli frisk och tom dö, och att det vore hans fel om någon annan häst blev smittad. Hon tittade snabbt på mig och sa" jag vet att det låter hemskt, jag ser att du är tårögd, men så är det ibland..."

Hon skulle försöka sig på att spruta honom, och det slutade med att hon skrek en lång harang "jävla förbannade häst stå still!" Han är typen som bara blir ännu mer stressad av brems + att man skriker (det blir väl alla hästar iofs), men det fattade inte hon, trots att jag och mamma sa det flera gånger. tillslut slog hon honom stenhårt på bogen och halsen, ca 10 slag och betonade varje slag med att den förbannade hästen skulle stå still. jag var helt chockad ville bara springa fram och sparka ner henne, så gör man inte med min häst! Ingen slår honom! Hästskötarna stod bredvid och tittade på beundrat "Hon har en sådan bra hand med hästar" sa en av dem. Visserligen blev han "lugn" efter slagen och stod still så att sprutan kunde tas, men ändå.. Han fick efter det en rejäl dos sömnmedel att han höll på att trilla omkull när han skulle gå de 5 metrarna till boxen där de skulle kolla med film kamera i hans luftvägar. Där var hon också väldigt oförsiktig, körde runt och krockade med kameran i väggarna i luftvägarna så att han ryckte till kraftigt, trots den stora sömndosen.

Han fick stå där i lite drygt över en vecka, det var ingen kvarka inte ens i närheten av det. Bara någon konstig steplakock som satt sig i luftvägarna, som liknade kvarka men inte hade något med det att göra alls. när vi skulle hämta honom träffade vi en annan veterinär som var världens snällaste. hon berättade att den veterinären kunde vara lite knepig, och förstod inte hur hon kunde säga allt det där..

Visserligen kunde det berott på stress, att hon blev stressad när hästen inte ville stå still så att hon kunde ta blodprov, men lite mer självbehärskning kunde väl hon haft....

Där försvann ett par tusenlappar på en vecka i onödan.. Det var iofs skönt att få det uppkollat, men jag anser att hela den där behandlingen var något överdriven, speciellt då tre st konstanterat att det inte är det, samt att labbrapporten inte visade något...
 
Sv: Besviken på djursjukhuset

Jag slapp betala min vet.räkning när vet. for på semester och glömde posta besiktningen, jag fick den dagen efter att den gick ut, Jag slapp betala allt, även tandraspningen (som plåster på såren).
Jag skulle sälja hästen, allt såg fint ut men han var tvungen att ha en till vet. som tittade på spattplåtarna (så gör dom) ok, då kan jag skicka ner han till försäljnngsstallet? jadå, gör så, detta är den finaset islänning jag har sett fick jag till svar, jag skulle få alla papper om ng dag, jo pyts.. drygt fyra veckor. Men det fixade sig ;), han skickade ner en skriftlig förklaring till dom som ville köpa han, och ett brev till mig där han bad om ursäkt, tusen ggr... Så jag blev nöjd, trots allt.:D
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 869
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 268
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp