Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Jag fick löneökning 2020, vi hade våra lönesamtal innan förhandlingen var klar. Men det betyder att vi inte får något samtal i år
 
Vi fick löneförhöjningen i november så första månaden med nya lönen blev decemberlönen, inget retroaktivt alls.
Vi går under Unionen.
 
Vi hade lönerevision i april 2020 och har det även nu i april 2021. Vissa fackförbunds (inte mitt) förhandlingar pausades våren 2020 så de fick lönerevision under hösten 2020, retroaktivt från april. Så hos hos har det varit som vanligt, förutom att vissas blev försenade.
 
Jag fick höjd lön 2020 och den retroaktiva höjningen som beräknades från 1 april 2020 fick jag utbetalt i februari - 21

I veckan ska jag ha nytt medarbetar/lönesamtalet med chans till ny löneökning.

Går under Vision
 
Så himla märkligt, ni har alltså lönesamtal utan att faktiskt få veta er nya lön?
Nu är jag lite sen kanske men det är inte så ovanligt. Jag jobbar tex inom regionen och vi har inga regelrätta lönesamtal. Vi får (om vi vill) ha ett samtal för att föra fram våra tankar kring lön och prestation. Sedan kommer ett lönebesked på papper och då får vi (om vi vill) be om ett samtal där man får den nya lönen förklarad.
Tror det är väldigt vanligt i offentliga verksamheter.
 
Vi hade nog tur, utbetalningen av nya lönen blev fördröjd men vi fick allt retroaktivt förra året. Nu är det ny lönerevision igång.
 
Nu är jag lite sen kanske men det är inte så ovanligt. Jag jobbar tex inom regionen och vi har inga regelrätta lönesamtal. Vi får (om vi vill) ha ett samtal för att föra fram våra tankar kring lön och prestation. Sedan kommer ett lönebesked på papper och då får vi (om vi vill) be om ett samtal där man får den nya lönen förklarad.
Tror det är väldigt vanligt i offentliga verksamheter.

Intressant så olika det är! Jag har jobbat statligt och privat och det har alltid fungerat på samma sätt: vi har måluppföljning-/utvecklingssamtal där vi går igenom föregående års mål och prestationer vilket sedan (åtminstone i teorin) är vad som är lönegrundade.
Sedan i samband med lönerevisionen har vi lönesamtal som är en väldigt kort historia där det informeras formellt kring aktuell lönesättningspolicy, årets löneökningsutrymme på en generell nivå och sedan "din lön kommer att öka med X kronor vilket motsvarar Y%".
 
Intressant så olika det är! Jag har jobbat statligt och privat och det har alltid fungerat på samma sätt: vi har måluppföljning-/utvecklingssamtal där vi går igenom föregående års mål och prestationer vilket sedan (åtminstone i teorin) är vad som är lönegrundade.
Sedan i samband med lönerevisionen har vi lönesamtal som är en väldigt kort historia där det informeras formellt kring aktuell lönesättningspolicy, årets löneökningsutrymme på en generell nivå och sedan "din lön kommer att öka med X kronor vilket motsvarar Y%".
Ja verkligen olika! Men i regionen där jag jobbar är ju hela löneprocessen någon slags pappersprodukt. Jag kämpar alltid med näbbar och klor för så hög lön som möjligt men egentligen är väl förhandlingsutrymmet minimalt och min chef har inte jättestort mandat över hur potten fördelas. Många av mina kollegor bemödar sig inte ens att ha lönesamtal eftersom det ibland inte känns som att det gör så stor skillnad.

För- och nackdelar med att jobba i regionen.. ;)
 
Intressant så olika det är! Jag har jobbat statligt och privat och det har alltid fungerat på samma sätt: vi har måluppföljning-/utvecklingssamtal där vi går igenom föregående års mål och prestationer vilket sedan (åtminstone i teorin) är vad som är lönegrundade.
Sedan i samband med lönerevisionen har vi lönesamtal som är en väldigt kort historia där det informeras formellt kring aktuell lönesättningspolicy, årets löneökningsutrymme på en generell nivå och sedan "din lön kommer att öka med X kronor vilket motsvarar Y%".

Vi (också offentlig verksamhet) har en liten variant på det där. Samma upplägg men beskedet om lön på lönesamtalet är preliminärt. Slutligt besked får man skriftligt ett par veckor senare. Har faktiskt hänt mig ett par gånger att jag har fått lite (om än verkligen lite) högre lön i slutänden än vad det preliminära beskedet var.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 811
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 058
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 739
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp