Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

tack, jag ska kolla det! Om inte annat kanske de kan spara ansökan för framtiden.
Bra! Sen i framtiden skulle jag om jag var du förhandla om saker i förväg eller omedelbart. Typ nu har jag blivit ringde om ditten och datten från kollegor/chefer när jag har ledigt. Nästa gång det händer så kommer jag sätta upp minst två timmar övertid (alltså uttag i pengar) eller ta bort semesterdagen och se det som en full arbetsdag även om jag arbetat 1 timme. Eller i går var jag tvungen att jobba över. Det tänker jag ta ut i övertid. I normala fall kanske man förhandlar men i ditt fall skulle jag bara ställa chefen för ett faktum.
 
Min chef sa att han räknar med att personal svarar på ledig tid eftersom chefen gör det... Sen blir det lite svårt eftersom jag har en stor roll i krishantering och alla förväntar sig att jag ska vara tillgänglig.
Men jag misstänker att chefen har en lön som täcker "jour" och att det ingår i chefens arbetsuppgifter att vara tillgänglig hela tiden. För övrig personal borde det bli övertidsersättning som gäller. Hoppas att du kan byta jobb och då få möjlighet att förhandla fram bättre villkor då.
 
Men jag misstänker att chefen har en lön som täcker "jour" och att det ingår i chefens arbetsuppgifter att vara tillgänglig hela tiden. För övrig personal borde det bli övertidsersättning som gäller. Hoppas att du kan byta jobb och då få möjlighet att förhandla fram bättre villkor då.
Ts har berättat att hen har förtroendetid. Telefonsamtal utanför kontorstid kan täckas av förtroendetiden.
 
"Lätta" lösningar:

1. Sök nytt jobb. Arbetsgivaren sitter på snudd på hela makten här. Vissa dit missnöje medelst fottaxi.

2. Bli av med förtroendetid och istället få en veckoarbetstid, helst utan inlöst övertid. Med en sån här lösning signaleras det omedelbart att du har förmycket att göra. Arbetsgivaren är då skyldig prioritera arbetsuppgifterna åt dig (afs 2015:4)

Ingen av lösningarna är optimal kan det tyckas, med det är relativt lätta lösningar,
 
Jag beklagar att detta har hänt dig dig @Hippocampus men jag tycker det är jättebra att du skriver om det här. Detta är inte heller någon kritik mot dig.

Tycker man läser rätt ofta nuförtiden att ”Ditten och datten har hänt på min arbetsplats, vad ska jag göra. Är inte med i facket”. Som en enda privatperson har man inte mycket att ställa mot en arbetsgivare när denne krånglar. Arbetsgivare är många gånger bara ”kompis” med en i medgångar. När det krånglar så är denne inte så mycket kompis längre. Och ja givetvis finns det arbetsplatser där det funkar bra men det vet man ju oftast först när det väl börjar krångla.
”Krånglar det med arbetsgivaren så byter jag bara jobb”. I min värld ska man inte behöva hålla på och byta arbetsgivare för att arbetsgivaren är oschysst. Det var något man var tvungen till på 1800-talet inte nu på 2000-talet. En sjyst arbetsgivare är för mig en rättighet, och rättigheter behövs oftast försvaras hela tiden annars försvagas de eller försvinner helt.
 
När det gäller lönesättning finns det många tänkbara orsaker till att du inte är prioriterad.

1. Arbetsgivaren har ingen generell skyldighet att skjuta till friska pengar för dem som ligger fel lönemässigt inom organisationen (under förutsättning att de inte tjänar så dåligt att de avlönas under kollektivavtalsnivån). Det är fullt rimligt att anta att den löneökning som den fackliga organisationen har förhandlat fram (som du åker snålskjuts på) måste användas för att minska osakliga löneskillnader för annan personal.

2. Du ligger redan högt i lön, arbetsgivaren kan inte höja din lön utan att riskera en situation med osakliga löneskillnader.

3. Din chef har blivit totalt överkörd i lönerevisionen och har inget utrymme alls. Jag finner den här mest trolig då en chef som inte lyckats få en pott till sina anställda troligen vill släta över det så snabbt och smidigt som möjligt. Vilket jag tolkar att hen har gjort i samtalet med dig.

Det är enbart några anledningar, finns hur många olika som helst.
 
Om du vill vara kvar på arbetsplatsen och få en hållbar arbetssituation:

1. Prata med din chef om vad som förväntas av dig när du blir ringd på semester, kväller, etc. Måste du svara? Om du inte måste svara, sluta med det? Måste du svara skall du fortsätta med det, men dokumentera att det har hänt, vad som avhandlades samt hur länge samtalet varade.

2. Dokumentera din faktiskt arbetade tid och stäm av med din chef. Arbetar du för mycket måste din chef prioritera dina arbetsuppgifter!

3. Då du inte är med i facket kan du inte vända till till den fackliga organisationen. Men skyddsorganisationen är till för alla på arbetsplatsen, vänd dig till dem (SO/AMO) för att ta reda på vad som gäller. Har din chef berättat sanningen? Hur skall man agera när förtroendetiden blir mer än heltid? Man inför inte förtroendetid utan ett förhandlingsarbete och riskbedömningar, din situation är inte unik, tyvärr...

Och för framtiden, gå med i facket!
 
När det gäller lönesättning finns det många tänkbara orsaker till att du inte är prioriterad.

1. Arbetsgivaren har ingen generell skyldighet att skjuta till friska pengar för dem som ligger fel lönemässigt inom organisationen (under förutsättning att de inte tjänar så dåligt att de avlönas under kollektivavtalsnivån). Det är fullt rimligt att anta att den löneökning som den fackliga organisationen har förhandlat fram (som du åker snålskjuts på) måste användas för att minska osakliga löneskillnader för annan personal.

2. Du ligger redan högt i lön, arbetsgivaren kan inte höja din lön utan att riskera en situation med osakliga löneskillnader.

3. Din chef har blivit totalt överkörd i lönerevisionen och har inget utrymme alls. Jag finner den här mest trolig då en chef som inte lyckats få en pott till sina anställda troligen vill släta över det så snabbt och smidigt som möjligt. Vilket jag tolkar att hen har gjort i samtalet med dig.

Det är enbart några anledningar, finns hur många olika som helst.
Fast de gånger jag har varit med om oskäliga löneskillnader så har det förhandlats utanför den allmänna lönepotten. Som sist när skillnaden var 4000kr för en arbetstagare. Det går inte att ta det från den lokala lönepotten. Sen kan det vara skillnad om någon kommer in på hög lön och på det viset skapar en hög löneskillnad. Men det är ju där facket kommer in. Inte för att hålla nere ingångslönerna utan för att hålla uppe de andra lönerna.
 
Fast de gånger jag har varit med om oskäliga löneskillnader så har det förhandlats utanför den allmänna lönepotten. Som sist när skillnaden var 4000kr för en arbetstagare. Det går inte att ta det från den lokala lönepotten. Sen kan det vara skillnad om någon kommer in på hög lön och på det viset skapar en hög löneskillnad. Men det är ju där facket kommer in. Inte för att hålla nere ingångslönerna utan för att hålla uppe de andra lönerna.
Då var arbetsgivaren sjyst! En arbetsgivare som vägrar går inte att tvinga, tyvärr... 4000 kr kan tas från potten om det är tillräckligt många anställda. Ex 4000 kr /20 anställda= 200 kr från varje...
 
Fast om det är stora oskäliga löneskillnader så får chefen skjuta till pengar till det så att det inte påverkar lönepotten.

Så funkar det inte. Men man kämpar järnet för att få utrymmet för de åtgärder man prioriterar Men jag kan inte ”skjuta till pengar” till min avdelning.
 
Då var arbetsgivaren sjyst! En arbetsgivare som vägrar går inte att tvinga, tyvärr... 4000 kr kan tas från potten om det är tillräckligt många anställda. Ex 4000 kr /20 anställda= 200 kr från varje...
Nej denne var vare sig sjyst eller elak. Men det har som sagt sina fördelar med ett starkt fack. Det blir ju helt annorlunda om en enskild person ska förhandla om sånt. Att justera en så pass stor oskälig löneskillnad från den vanliga lönepotten är enligt mig fräckt från arbetsgivaren då det är dennes fel att det uppstod från början.
 
Det gör det ju tydligen.

Båda våra svar är rätt och fel alldeles samtidigt - för det beror på organisationen. Jag har aldrig varit med om att det här beslutet legat hos min chef eller hos mig, att utöka den totala budgeten för lönerevisionen för att det finns oskäliga skillnader.

Men om chefen också är VD ligger det säkert närmare.
 
Nej denne var vare sig sjyst eller elak. Men det har som sagt sina fördelar med ett starkt fack. Det blir ju helt annorlunda om en enskild person ska förhandla om sånt. Att justera en så pass stor oskälig löneskillnad från den vanliga lönepotten är enligt mig fräckt från arbetsgivaren då det är dennes fel att det uppstod från början.
Ja det är fräckt! Men det är inte ett argument som får arbetsgivaren att öppna plånboken. Även om du är den starkaste fackklubben i Sverige, vad säger du som får arbetsgivaren att skjuta till friska pengar?
 
Båda våra svar är rätt och fel alldeles samtidigt - för det beror på organisationen. Jag har aldrig varit med om att det här beslutet legat hos min chef eller hos mig, att utöka den totala budgeten för lönerevisionen för att det finns oskäliga skillnader.

Men om chefen också är VD ligger det säkert närmare.
Givetvis får chefen äska extra pengar. Borde kanske varit övertydlig där med det. Är det ett sunt företag så skjuter de till de extra pengarna.
 
Ja det är fräckt! Men det är inte ett argument som får arbetsgivaren att öppna plånboken. Även om du är den starkaste fackklubben i Sverige, vad säger du som får arbetsgivaren att skjuta till friska pengar?
Va? Det är ju inte så att det finns någon generell fras man kan använda. Det hade ju varit underbart i så fall :D.
Allt är ju förhandlingar. Men det är svårt som enskild anställd att komma med påtryckningar.
 
Va? Det är ju inte så att det finns någon generell fras man kan använda. Det hade ju varit underbart i så fall :D.
Allt är ju förhandlingar. Men det är svårt som enskild anställd att komma med påtryckningar.

Precis, det är det jag menar! Du måste hoppas på att arbetsgivaren är beredd att öppna plånboken, om arbetsgivaren inte vill, så gör dem inte det. Det finns inget du kan åberopa i förhandlingsrummet som förändrar deras grundläggande uppfattning att undvika , vad de upplever vara, onödiga kostnader...
 
Precis, det är det jag menar! Du måste hoppas på att arbetsgivaren är beredd att öppna plånboken, om arbetsgivaren inte vill, så gör dem inte det. Det finns inget du kan åberopa i förhandlingsrummet som förändrar deras grundläggande uppfattning att undvika , vad de upplever vara, onödiga kostnader...
Nu har du tagit det från sitt sammanhang, grunden var att det är mycket svårt för en enskild anställd att ställa krav på arbetsgivaren om denne trilskas, till exempel oskäliga löneskillnader. Att sätta oskäliga löneskillnader i system är ju i förlängningen ett sätt att hålla nere löner och minska betydelsen av lönepotten.
 
Återvänder till det du skrev i första inlägget. "För ingen annan kan mitt jobb."

Det låter väldigt märkligt.
För om du råkar ut för en olycka och ligger medvetslös eller rentav dör, vem ska ta hand om företaget och det du gör då?
Eller om/när du meddelar dem att du har fått ett nytt jobb.
Det måste finnas en plan.
Någon som kan ta över och åtminstone göra det mest nödvändiga.
Och absolut eftersom ditt jobb är som det är.
Ingen ska vara så oersättlig att ett företag/myndighet/etc ska gå på knäna/omkull om en person försvinner/ blir sjukskriven/har semester.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 815
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 058
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 740
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp