Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Jag hade aldrig hört talas om begreppet APT trots chefsskap på svenska arbetsplatser i 15 år, en drös med chefsutbildningar och andra kurser och arbetslivserfarenhet på dryga 20 år. Men nu när jag läst på så inser jag att syftet fylls av existerande processer som bara inte benämns med begreppet.
 
Jag hade aldrig hört talas om begreppet APT trots chefsskap på svenska arbetsplatser i 15 år, en drös med chefsutbildningar och andra kurser och arbetslivserfarenhet på dryga 20 år. Men nu när jag läst på så inser jag att syftet fylls av existerande processer som bara inte benämns med begreppet.
Ja precis. Vår APT är ett samverkansforum där man ska kunna diskutera i arbetsgruppen och även där arbetsgivaren ska informera om budget, mål för verksamheten osv.
Medarbetarsamtalet ska handla om den enskilde.
Och sen har vi partssamverkan där medarbetaren genom de fackliga representanterna har inflytande. Där MBL:ar man osv.
 
Jo, i normalfallet blir man bättre och bättre på sitt jobb med mer erfarenhet och bör därmed kunna få en viss lönehöjning även om man inte byter arbetsuppgifter eller ansvar. Även om de större modifieringarna brukar vara ett resultat av just det.

Det är lite märkligt att man har lönesamtal och inte meddelar ny lön - men så är jag också motståndare till att de som skriker högst på lönesamtalet ska ha någon möjlighet att påverka, så därför vill jag att alla besluten är tagna innan samtalet och därmed kan meddelas. Lönesamtalet är ren information och eventuell feedback påverkar inte beslutet.
Vad är det som påverkar beslutet då? Medarbetarsamtalet?
 
Vad är det som påverkar beslutet då? Medarbetarsamtalet?

Det är en del och där utvärderas en del parametrar tillsammans. Men mest påverkar hela arbetsåret, det som händer och inte händer jämfört med det man kommit överens om. Nu pratar jag om fördelningen av budgetökningen. Bestämningen av storleken på budgetökningen sker på helt andra premisser.

Vid lönesamtalet informeras om en ny lönenivå för kommande år (ofta redan startad period med retroaktiva utbetalningar på nästa lön) och den påverkas inte av reaktioner vid det sista samtalet i processen.
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.

Jag har jobbat på en helt annan myndighet. Där fördes i princip inga individuella lönesamtal eftersom närmsta chef inte hade mandat att ändra lönen utan allt gjordes i de förhandlingar om facket satt med i. Ett antal veckor senare fick man ett kuvert med sin nya lön.
 
Ja precis. Vår APT är ett samverkansforum där man ska kunna diskutera i arbetsgruppen och även där arbetsgivaren ska informera om budget, mål för verksamheten osv.
Medarbetarsamtalet ska handla om den enskilde.
Och sen har vi partssamverkan där medarbetaren genom de fackliga representanterna har inflytande. Där MBL:ar man osv.
Ja och arbetstagarna har rätt att ställa frågor till arbetsgivaren i frågor som rör arbetsplatsen. Så som jag formulerade den. Sen är det en annan sak att man på många arbetsplatser har missförstått APT som en allmän gruppdiskussion.
 
Ja det blev ju så för jag har nu fattat att jag är både korkad och alldeles för lojal.

Jag skulle inte säga att du är korkad, tycket du inte ska lägga det på dig själv. Du har en arbetsgivare som bryter mot en rad lagar vilket ju redan har framkommit i tråden. Däremot är du alldeles för lojal helt klart, det är bra att ha en viss lojalitet mot sitt jobb men ingen ska behöva vara livegen vilket det ju nästan framstår som att din chef tycker att du ska vara och övrig personal med om han förväntar sig att personalen ska vara tillgänglig på telefon även efter arbetstid. Din arbetsgivare har ett stort ansvar i detta så lägg inte skulden på dig själv. Det är bra att du tittar på nya jobb, hoppas du hittar något nytt med en bra arbetstgivare som har en sund syn på sin personal. Det du jobbar för nu verkar vara en osund organisation på många sätt som utnyttjar sin personal på ett gränslöst sätt. Att det är en statlig organisation gör ju inte det hela bättre.
 
Ja precis. Vår APT är ett samverkansforum där man ska kunna diskutera i arbetsgruppen och även där arbetsgivaren ska informera om budget, mål för verksamheten osv.
Medarbetarsamtalet ska handla om den enskilde.
Och sen har vi partssamverkan där medarbetaren genom de fackliga representanterna har inflytande. Där MBL:ar man osv.

Jag läste ditt första inlägg i tråden och jag kan bara gratulera dig till att du är en fantastisk människa.

Men se det ur din chefs perspektiv. Som du agerat tidigare finns det ingen anledning att ge dig rejäl löneförhöjning för du kommer att maxa oavsett vad som händer.

Börja att säga nej till att ta över andras uppgifter och prioritera din hälsa. Se till att få återhämtning. Utvärdera även andra eventuella arbetsgivare.

När din chef ser att du tröttnat på att vara den lojala som förväntas att jobba gratis kommer chefen också att vara mer välvillig att höja din lön.
 
När ni har lönesamtal, får ni veta i kronor vad ni får då? Eller pratar ni %? Eller hur går det till för er?
Vi får en bedömning men inga siffror. Ofta har min rektor inte en aning om vad hon har för utrymme när vi har samtalen. Särskilt inte i år när det är dags för nytt avtal. Förra gången (2018) fick vi den nya lönen först i december, när avtalet var klart. När det är klart får vi veta den nya lönen. Ökningen får vi räkna ut själva :D
 
När ni har lönesamtal, får ni veta i kronor vad ni får då? Eller pratar ni %? Eller hur går det till för er?
Vi har medarbetarsamtal som innebär samtal kring utveckling i yrkesrollen, vad som hänt sen sist, nya mål, kurser osv. Ingen bedömning kring prestationer.

Därefter har vi lönesamtal där det pratas prestationer, hur man utvecklats, ens bidrag till företaget mm och bedömning kring det. Här motiverar även jag som medarbetare varför jag bör få en löneökning.

Efter detta kommer sen utfallssamtalet dvs när jag får veta vad/om jag får en löneökning. Då är det ett dokument med min nuvarande lön, ökning i kronor, vad det är i procent och sist står min nya lön. Detta ska jag och min chef signera.
En gång vägrade jag signera det då jag inte ansåg att det var korrekt. Då togs det upp till HR och landade till slut i att jag fick igenom mitt krav.
 
När ni har lönesamtal, får ni veta i kronor vad ni får då? Eller pratar ni %? Eller hur går det till för er?

Våra lönesamtal handlar om prestation. När chefen satt en preliminär lön har vi utfallssamtal då vi får den nya lönen presenterad, i kronor. Vi kan acceptera eller inte.
 
Det jag fått nu av HR är möjlighet att ha ett gratis möte hos företagshälsovården för att förebygga sjukskrivning. Ang semestern så får jag skylla mig själv att jag har så många dagar.
Då är det bara att börja ta ut semesterdagar! Ordentligt! Så att du kan få den återhämtning du behöver. Och visa för arbetsgivaren att det behövs fler personer som kan göra de arbetsuppgifter du gör.
 
Det jag fått nu av HR är möjlighet att ha ett gratis möte hos företagshälsovården för att förebygga sjukskrivning. Ang semestern så får jag skylla mig själv att jag har så många dagar.

Nej, du ska inte skylla dig själv enbart. Din chef har ett ansvar och inte minst har hen ett ansvar att nu tillsammans med dig lägga en plan för hur du ska kunna få ut ledigheten/pengarna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 762
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 039
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 712
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp