Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Varje år tänker jag. Annars vill man bli kompenserad för tidigare reallönetapp.
:cautious: Då har jag gått miste om det senaste året. Den enda gången jag fick förhöjning var det efter första året och då på 200 kr. Om jag skulle ha fått samma förhöjning året efter så kan jag ha gått miste om 2400 kr det här året :eek:
Jag undrar om jag kan prata med någon om detta ... eller om det är bara upp till arbetsgivaren.
 
:cautious: Då har jag gått miste om det senaste året. Den enda gången jag fick förhöjning var det efter första året och då på 200 kr. Om jag skulle ha fått samma förhöjning året efter så kan jag ha gått miste om 2400 kr det här året :eek:
Jag undrar om jag kan prata med någon om detta ... eller om det är bara upp till arbetsgivaren.

Fast pga covid är det väl oerhört få som fick ngn löneökning 2020.
 
Fast pga covid är det väl oerhört få som fick ngn löneökning 2020.
Hmm, sant... Såg nu i mina jobbmail om att det var lite prat med facken innan dess också.

Skickade iallafall ett mail till kontaktpersonen i mitt fack, värt att fråga iallafall :up:
 
Hmm, sant... Såg nu i mina jobbmail om att det var lite prat med facken innan dess också.

Skickade iallafall ett mail till kontaktpersonen i mitt fack, värt att fråga iallafall :up:
+ @Murray
Om någon är nyfiken ... Fackpersonen svarade att vårt avtal är sifferlöst och följer därför i praktiken inte inflationen, dvs vi kan inte begära någon minisumma.
 
Det är nog rätt vanligt tyvärr. Viktigast är väl att man åtminstone är medveten om det. Vi har dessutom haft relativt låg inflation (KPI) sista åren.
Är det i kollektivavtalet detta skrivs om?
Dvs det är inte så enkelt som att avtala annorlunda i sitt eget kontrakt?
 
Är det i kollektivavtalet detta skrivs om?
Dvs det är inte så enkelt som att avtala annorlunda i sitt eget kontrakt?
Det vet jag inte. Menade mest att många inte tänker på inflationen när de löneförhandlar och att 1 % löneökning kan kännas bra men mest troligen innebär att reallönen minskat ändå.
 
Det vet jag inte. Menade mest att många inte tänker på inflationen när de löneförhandlar och att 1 % löneökning kan kännas bra men mest troligen innebär att reallönen minskat ändå.
Man kan ju kika på hur mycket i procent inflationen skiljer sig från sista gången lönen höjdes och ta med det till lönesamtalet för att visa på att man åtminstone borde få det om det inte är på tals om någon löneökning :idea:
Förhoppningsvis har man ju inte blivit värd mindre i lön sedan dess.
 
Hur ofta bör lönen ändras efter förändringen i inflationen?

Normalt sett finns en årlig revision i anställningsavtalet. Men man ska inte glömma bort att det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma om uppdateringen överstiger nollstrecket eller inte.
 
Fast pga covid är det väl oerhört få som fick ngn löneökning 2020.

Njae. Avtalsrörelsen var pausad 6 månader och sedan är nivåerna tillbaka och vissa även erbjudna en liten kompensation för de 6 månaderna. Så det är inte oerhört få, även om ökningarna blev ”halverade” pga pausen.
 
Njae. Avtalsrörelsen var pausad 6 månader och sedan är nivåerna tillbaka och vissa även erbjudna en liten kompensation för de 6 månaderna. Så det är inte oerhört få, även om ökningarna blev ”halverade” pga pausen.

Fast det jag menar är att de flesta har väl haft sina lönesamtal/förhandlingar nu eller nyss och hade ingen under 2020. Jag tror inte jag känner någon som fick höjd lön 2020, även om det som kommer nu antagligen gäller retroaktivt för de flesta - men inte ”hela vägen bak”.
 
Fast det jag menar är att de flesta har väl haft sina lönesamtal/förhandlingar nu eller nyss och hade ingen under 2020. Jag tror inte jag känner någon som fick höjd lön 2020, även om det som kommer nu antagligen gäller retroaktivt för de flesta - men inte ”hela vägen bak”.

Okej. Samtliga kollektivavtal på ingenjörsområdet innehåller vanliga nivåer från 1 oktober 2020 och många får dessutom kompensation för de 6 månader dessförinnan.
 
Okej. Samtliga kollektivavtal på ingenjörsområdet innehåller vanliga nivåer från 1 oktober 2020 och många får dessutom kompensation för de 6 månader dessförinnan.
Teknikavtalalet säger ”Lönerevisioner: 1 november 2020 med 2,8 % och 1 april 2022 med 2,2 %, om ni inte kommer överens om annat lokalt.”

I och med att avtalet inte ger något retroaktivt ifrån 1 april då det gamla avtalet upphörde och det inte blir någon lönerevision alls 2021 så tycker jag inte vi är ”på vanliga” nivåer. Inte om man följer avtalet lägsta nivå.
 
Normalt sett finns en årlig revision i anställningsavtalet. Men man ska inte glömma bort att det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma om uppdateringen överstiger nollstrecket eller inte.
Fick detta svar av facket: vårt avtal är sifferlöst och följer därför i praktiken inte inflationen, dvs vi kan inte begära någon minisumma.
 
Fast det jag menar är att de flesta har väl haft sina lönesamtal/förhandlingar nu eller nyss och hade ingen under 2020. Jag tror inte jag känner någon som fick höjd lön 2020, även om det som kommer nu antagligen gäller retroaktivt för de flesta - men inte ”hela vägen bak”.
Jag frågade facket om just detta med retroaktiv kompensation för 2020 då jag slutar ju nu i mars. Men även om mina kollegor skulle få det i framtiden så skulle jag inte få det då jag inte är anställd då.
Lite surt, då jag arbetade då också.
 
Teknikavtalalet säger ”Lönerevisioner: 1 november 2020 med 2,8 % och 1 april 2022 med 2,2 %, om ni inte kommer överens om annat lokalt.”

I och med att avtalet inte ger något retroaktivt ifrån 1 april då det gamla avtalet upphörde och det inte blir någon lönerevision alls 2021 så tycker jag inte vi är ”på vanliga” nivåer. Inte om man följer avtalet lägsta nivå.

Du har rätt. Eftersom jag aldrig jobbat på företag med kollektivavtal har jag bara sekundärkoll.
 
Fast det jag menar är att de flesta har väl haft sina lönesamtal/förhandlingar nu eller nyss och hade ingen under 2020. Jag tror inte jag känner någon som fick höjd lön 2020, även om det som kommer nu antagligen gäller retroaktivt för de flesta - men inte ”hela vägen bak”.
Det här känner jag att jag inte har koll på men...

Jag har läst om flera som fått höjld lön 2020 retroaktivt utbetald i tex december. Är det inte då lönehöjningen för 2020 och från april det året? Och nu är det dags igen för 2021 som gäller från april?

jisses vad dålig koll jag har på sånt här... jag liksom bara jobbar! :o
 
Här blev det ingen löneförhöjning förra året, inte för dom anställda på företaget eller för konsulterna. Nu är lönerna färdiga för dom anställda på företaget och får både höjning och klumpsumma denna månad medan konsulternas löner är under förhandling.
 
Det här känner jag att jag inte har koll på men...

Jag har läst om flera som fått höjld lön 2020 retroaktivt utbetald i tex december. Är det inte då lönehöjningen för 2020 och från april det året? Och nu är det dags igen för 2021 som gäller från april?

jisses vad dålig koll jag har på sånt här... jag liksom bara jobbar! :o

Avtalen förlängdes tom oktober 2020, iom att avtalsrörelsen pausades. Jag kan inte prata för alla (det förhandlas ju även lokalt och kollektivavtalet är avtalad min.nivå), men vi fick höjning från november 2020 och inget för månaderna innan. Så blev det för de flesta som jag pratat med. Och nästa höjning i avtalet är i april 2022.

(På min arbetsplats är kollektivavtalet med IF Metall.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 808
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 737
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 056
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 738
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp