Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Hippocampus

Trådstartare
Hej!
Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni när en anställd uttrycker ovanstående?
Jag hade samtalen förra veckan och jag är så besviken och så trött. Jag har jobbat inom min bransch i 11 år, hos nuvarande arbetsgivare i 9 år. Trivts bra med mitt jobb då jag har förtroendetid och sköter min verksamhet mer eller mindre helt utifrån mina premisser (såklart har jag ramar att följa med lagar, förordningar osv). Men är fri som en fågel faktiskt. Chefen och jag har kommit bra överens och gör det även idag, som person passar han mig mycket bra. Ingen som petar i mitt jobb om jag inte ber om det.
Jag tar mycket initiativ, är social på jobbet och omtyckt av alla (av nån anledning).
Förra året var mycket speciellt iomed Corona. Jag har jobbat med Corona hela förra året, det innebar mycket övertid och att jag inte kunde ta semester. Alls. Varför? För ingen annan kan mitt jobb... In i detta år har jag 60 semesterdagar och över 200 timmar extra. Arbetsgivaren betalar inte ut sådant i pengar. Jag var tillgänglig dygnet runt förra året (även i år) och folk ringde på alla timmar. Mycket blev det pga chefer inte var tillgängliga. Jag är en sådan person som ställer upp och det är viktigt för mig att alla kan hjälpa till i en pandemi. Berättade på samtalet om hur besviken jag var förra året då ingen annan erbjöd sig att hjälpa till. Hur besviken jag var att jag hade kollegor som hade 70-80% färre arbetsuppgifter men som kom t mig o snackade skit om hur mycket de hade att göra och att de la över uppgifter på mig.

detta kan bli långt... men när vi kom t lönesamtalet kom hade jag högst betyg på allt. Jag är ingen betyg-människa, jag gör så gott jag kan, men betygen är tydligen viktiga i lönen. Ny lön? ”Du är inte prioriterad, jag har många duktiga medarbetare så du får några hundralappar”. Och sen ”många har frågat mig om hur du kan vara så uppdaterad på Corona och jag sa att det är för att du är singel. Hade du haft barn eller sambo hade du inte haft tid att läsa på”
Va i helvete? Det är mitt jobb att vara uppdaterad, jag har möten med smittskydd o allt möjligt flera gånger i veckan för det är mitt jobb! O vaddå, har de som har familj då automatiskt sämre koll på sitt jobb? Då borde de kanske ha sänkt lön? Jag pendlar t jobbet, har 2 hästar, 1 hund och är fotbollstränare samt har eget företag (dock gör jag inget där).
Chefen förstår inte, och jag är skitbesviken. Dygnet runt i 1 år är värt några hundra kronor.
Har kontaktat HR-avdelningen men hur borde jag lägga fram detta?
Är inte med i facket.
 
Hej!
Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni när en anställd uttrycker ovanstående?
Jag hade samtalen förra veckan och jag är så besviken och så trött. Jag har jobbat inom min bransch i 11 år, hos nuvarande arbetsgivare i 9 år. Trivts bra med mitt jobb då jag har förtroendetid och sköter min verksamhet mer eller mindre helt utifrån mina premisser (såklart har jag ramar att följa med lagar, förordningar osv). Men är fri som en fågel faktiskt. Chefen och jag har kommit bra överens och gör det även idag, som person passar han mig mycket bra. Ingen som petar i mitt jobb om jag inte ber om det.
Jag tar mycket initiativ, är social på jobbet och omtyckt av alla (av nån anledning).
Förra året var mycket speciellt iomed Corona. Jag har jobbat med Corona hela förra året, det innebar mycket övertid och att jag inte kunde ta semester. Alls. Varför? För ingen annan kan mitt jobb... In i detta år har jag 60 semesterdagar och över 200 timmar extra. Arbetsgivaren betalar inte ut sådant i pengar. Jag var tillgänglig dygnet runt förra året (även i år) och folk ringde på alla timmar. Mycket blev det pga chefer inte var tillgängliga. Jag är en sådan person som ställer upp och det är viktigt för mig att alla kan hjälpa till i en pandemi. Berättade på samtalet om hur besviken jag var förra året då ingen annan erbjöd sig att hjälpa till. Hur besviken jag var att jag hade kollegor som hade 70-80% färre arbetsuppgifter men som kom t mig o snackade skit om hur mycket de hade att göra och att de la över uppgifter på mig.

detta kan bli långt... men när vi kom t lönesamtalet kom hade jag högst betyg på allt. Jag är ingen betyg-människa, jag gör så gott jag kan, men betygen är tydligen viktiga i lönen. Ny lön? ”Du är inte prioriterad, jag har många duktiga medarbetare så du får några hundralappar”. Och sen ”många har frågat mig om hur du kan vara så uppdaterad på Corona och jag sa att det är för att du är singel. Hade du haft barn eller sambo hade du inte haft tid att läsa på”
Va i helvete? Det är mitt jobb att vara uppdaterad, jag har möten med smittskydd o allt möjligt flera gånger i veckan för det är mitt jobb! O vaddå, har de som har familj då automatiskt sämre koll på sitt jobb? Då borde de kanske ha sänkt lön? Jag pendlar t jobbet, har 2 hästar, 1 hund och är fotbollstränare samt har eget företag (dock gör jag inget där).
Chefen förstår inte, och jag är skitbesviken. Dygnet runt i 1 år är värt några hundra kronor.
Har kontaktat HR-avdelningen men hur borde jag lägga fram detta?
Är inte med i facket.
Hade du ingen semesterdag alls? Alltså inte ens utspridd?
 
Va i helvete? Det är mitt jobb att vara uppdaterad, jag har möten med smittskydd o allt möjligt flera gånger i veckan för det är mitt jobb! O vaddå, har de som har familj då automatiskt sämre koll på sitt jobb? Då borde de kanske ha sänkt lön? Jag pendlar t jobbet, har 2 hästar, 1 hund och är fotbollstränare samt har eget företag (dock gör jag inget där).
Chefen förstår inte, och jag är skitbesviken. Dygnet runt i 1 år är värt några hundra kronor.
Har kontaktat HR-avdelningen men hur borde jag lägga fram detta?
Är inte med i facket.

Sa du det till chefen? om inte annat - gör det!

Jag hade sökt andra jobb. Och lagt i fina lönenspråk, och blev jag erbjuden nåt hade jag gått med det till chefen och sagt "Detta är jag erbjuden, kan ni matcha detta eller är ni mer intresserade av att nån av-de-där-som-inte-är-singel-och-inte-har-tid-att-uppdatera-sig tar över mina uppgifter?"
 
Tyvärr är det så att ingen säger tack för att man bränner ut sig. Men skit är det. Och skit är det att chefen drar in din civilstatus, för det ska verkligen inte alls påverka sin jobbprestation och gör det de så är det väl snarare de som presterar sämre pga civilstatus som ska ha en tillsägelse och utebliven löneförhöjning. Chefen har gjort det rätt tydligt att din insats inte är så högt värderad så jag tycker 1 sluta vara tillgänglig hela tiden. Du har din arbetstid och sen är du klar. 2 jag skulle be om att man lägger upp en plan för att du ska kunna ta ut dina semesterdagar och övertid eller att du helt sonika ansöker om att ta ut dina semesterdagar och övertid som det passar dig.

jag har absolut noll övers för arbetsgivare som utnyttjar sin personal och tycker man ska ställa upp utan att få något tillbaka och som tycker att man bara ska vara tacksam att man har ett jobb. Jag hade troligen sagt upp mig direkt, men fattar att man inte gör det med boende och hästar, men att söka en ny arbetsplats kanske är dax? Och lägg ribban på din arbetsinsats för det du faktiskt får betalt för.
 
Jag skulle nog ansöka om semester i 50-60 dagar i sträck och fundera på att byta jobb under de 60 dagarna. Betalar de inte ut dem i pengar så måste man väl få ta ut dem som ledig betald semester. :angel:
Semesterdagar får ju inte sparas hur länge som helst heller, trist om de går upp i rök.
 
Hade du ingen semesterdag alls? Alltså inte ens utspridd?
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Jag skulle stänga av telefonen. Det är så oerhört respektlöst att ringa folk när de är lediga om det inte är kris. Röt ifrån om det till en chef som ringde konstant när jag var sjukskriven en gång.
Kommer aldrig mer att ha bara jobbtelefon som jag hade tidigare. Är så skönt att inte behöva ha med jobbet i fickan på fritiden
 
Sa du det till chefen? om inte annat - gör det!

Jag hade sökt andra jobb. Och lagt i fina lönenspråk, och blev jag erbjuden nåt hade jag gått med det till chefen och sagt "Detta är jag erbjuden, kan ni matcha detta eller är ni mer intresserade av att nån av-de-där-som-inte-är-singel-och-inte-har-tid-att-uppdatera-sig tar över mina uppgifter?"
Jo jag sa det. Men han verkar inte fatta. Allt jag sa verkade han koppla till andra verksamheter ”ja jag tyckte också de planerade dåligt”. Vaddå de? Jag pratar om oss, här i denna korridor (5-6 stycken). Men allt rann av honom.
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Så du fick alltså ta semesterdagar som du också jobbade på? Har du fått dubbelt betalt då (dvs lön + semesterlön)? För annars är det väldigt fult av dem. Låter som du gör bäst i att hitta en ny arbetsplats, särskilt eftersom du får noll gehör från chefen.
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Då är mitt tips att du helt enkelt slutar svara i telefon när du är ledig. Annars får de börja betala för den tiden.
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Stäng av telefonen varje gång du jobbat klart för dagen?
 
Men va? Sluta jobba för två om du uppenbarligen "inte är värd" löneförhöjning ens! Som sagt. Stäng av telefonen, sluta vara så tillgänglig hela tiden, du måste ju dra en gräns!!

När gamla chefen ringde och beordrade in mig på en ledig dag stod jag i kassan efter storhandling vid 11. Han sa åt mig att vara på jobbet kl. 13.00. Hur fan skulle det ens gå till?!? Hem med varorna (bor på landet), fixa stallet och lunch och äta. Jag sa ok från 16 när kvällsjobbet drar igång och det var tydligen tur jag stod på mig för stressa ihjäl mig för några promenader?! Nä numer passar jag mig för att svara i tid och otid!

Fick inte särskilt mycket i löneförhöjning heller nu senast och ligger lågt såatte jag har slutat överprestera :sneaky:. Gränsen är lixom nådd.
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Men det där är ju inte ens lagligt. Du måste ha 20 semesterdagar per år.
Det är ingen sund arbetsplats du arbetar på. Jag skulle gå så långt som att säga att du blir utnyttjad.
Du får helt enkelt ta ett samtal till med din chef där du räknar upp allt du har gjort och gör. Dessutom kan du påpeka att det är olagligt att inte ta ut 20 semesterdagar. Hänvisar han till pandemin och att alla har fått jobba mycket, och ger vårdpersonal som exempel så kan du påpeka att det är efter förhandlingar med facket och att de får ersättning för det utöver den vanliga ersättningen.
Annars kan du inte göra så mycket annat än att byta jobb men det är ju inte alltid så lätt att göra i en handvändning.
 
1) Börja ta ut semester. Om de inte vill betala ut dagarna så måst de ju låta dig ta ut dem. Strunta i om du sätter dem i skiten. Du har rätt att ha semester. Det är din chefs uppgift att se till att allt funkar när du är på semester. Inte din.

2) Sluta vara tillgänglig dygnet runt. Ska du vara det så ska du ha en lön som reflekterar det också!

3) Prata med din chef om hur du känner det.
 
@Hippocampus Hur administrerades de där dagarna du var tvingad att lägga ut, men fick jobb på? Fick du senesterlön de dagarna? Hur dokumenterades tiden du ändå arbetade?

Inom vården har man fått ersättning för utebliven semester. Facket har varit inblandat. Även de som kunde ta ut semester inom vården fick en engångssumma som ersättning för ett tufft år. De utan semester fick ganska mycket mer ersättning dock. Och löneförhöjning. Dock är det här förhandlat genom facket.

Om du har 60 dagar sparad semester så låter det mycket konstigt (och fult) att dw inte kan betala ut 20 av dem samt din övertid i pengar. Ta upp frågan med HR en gång till. Vägrar de, så ta ut tiden. Lägg in semestern i vår, ta ut övertid fram tills dess och stäng av telefonen. Du ska inte bjuda dem på så mycket tid. Det är ju flera månaders arbetstid.

Och du, sök annat jobb. Om "alla" ringer till dig borde du vara välkänd för ditt gedigna arbete och således kunna bli mer uppskattad hos annan arbetsgivare. Finns ju både kommuner och myndigheter att höra hos.

Du gör ditt viktiga jobb mycket väl. Du är värd så mycket bättre.
 
Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Svågern satte ner foten med sitt jobb och krävde halvdags lön för varje samtal under semester. Fungerade utmärkt, helt plötsligt kunde de lösa grejer själva.

Gå med i facket och börja sätt ner foten, sluta svara i telefon efter arbetstid, ha en privat mobil istället.
 
Håller med vd de övriga skrivit.
Tänker också att om du springer in i den berömda väggen (som du verkar vara på väg mot) så är du säker på att du får hjälp då ens?
Detta då du inte ens nu fått någon förståelse.
Det verkar som om de säger att du måste hela tiden för att det är så bekvämt för dem - och kanske för att se var din gräns går innan du säger STOPP.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 759
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 682
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 037
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 708
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp