Besviken på station

xaheena

Trådstartare
Hejsan,
Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej.
Mitt sto, maidensto förra året går med föl vid sidan. Förra året var hon full av bakterier, behandlades, caslick opererades och tog sig direkt. Klipptes upp 4 dagar innan fölning och syddes igen 5 dagar efter.
Lämnade på stationen lagom till 30 dygns brunsten, jag informerade om att hon var sydd, att hon hade haft problem med bakterier förra året och ville därför att dom skulle ta bakterieprov, dom ansåg att det var bättre att göra det till brunst 2 om hon nu inte tog sig.
Okej, tänkte jag, dom vet nog bäst. Nåväl stoet tog sig inte, baktprov togs och seminerades igen, tog hem stoet och fick info om att dom skulle ringa om baktprovet visade något. En vecka efter jag fått hem henne ringde jag iaf just för att dubbelkolla att baktprovet inte visade något. Fick till svar att proverna inte hade kommit tillbaka, ifrågasatte då varför det tog så lång tid. Det skulle dom kolla upp och skulle återkomma om det var något. Ingen ringde och jag antar då att baktprovet kommit tillbaka och att det såg bra ut.

Stoet dräktighetsundersöks igen och är även denna gång tom.
Diskuterade då med stallchef och veterinär varav veterinär säger att hon inte tagit baktprov för att stoet i fråga hade varit så stressad i seminspiltan. Stallchefen säger att baktprovet är taget men dom har fortfarande inte fått något svar.
Jag har i det här läget redan betalat den första räkningen för säsongen, däri också ett baktprov på 450 kr plus moms.
Jag inser nu att om hon vid brunst 3 har bakterier hinner vi inte behandla henne och seminera om henne i år. Vilket innebär att det eventuellt inte blir något föl i år.
Hon semineras och det tas baktprov igen, denna gång får vi svaren snabbt och det visar sig att hon är full med bakterier.
Hon behandlas samtidigt som hon semineras.

Nu är säsongen över, fick idag räkningen där dom fakturerat ytterligare ett baktprov, vilket jag inte tycker jag bör betala då dom faktiskt bara lämnat svar på 1.

Jag vet om att seminering inte alltid resulterar i ett föl, men är det inte seminstationens jobb att ge min häst dom allra bästa förutsättningarna att kunna bli dräktig ? Det har ju även jag gjort.

Jag spånar nu bara men tänk om dom hade tagit baktprov på brunst 2 alternativt fått svar på det som dom eventuellt tagit, då hade vi hunnit behandla henne INNAN brunst 3 och då haft ett rent sto att seminera på. Vilket ger henne lite bättre förutsättningar att kunna bli dräktig.

Tänker jag fel som till viss del "skyller" på stationen som i mina ögon inte har gett henne rätt förutsättningar att kunna bli dräktig ?

Tacksam för svar
:confused:
 
Sv: Besviken på station

Om du har betalat för bakt.prov 1 så måste det finnas svar på det, annars får man väl anse det som ej taget och då ska du inte betala för det.
Nu är fakturan inte det största problemet i ditt fall utan att stoet inte blev behandlat i tid pga att stationen ej såg till att få svar på baktprov 1 i normal tid, eller frågan är om de fått svar alls, är det verkligen taget??
Har du framfört dina åsikter till stationen och i sådana fall hur svarar de? Man kan inte backa tiden, detta året är kört, men om de brustit så som jag får uppfattning om av din tråd, så hade jag ifrågasatt tillvägagångssättet och frågat dem om en gratissäsong när det gäller stationens avgifter nästa år.
 
Sv: Besviken på station

Lite sur har du nog rätt att vara kan jag tycka... Om du som stoägare uttryckligen ber om/föreslår baktprov ser jag ingen anledning att inte ta ett sådant direkt på första brunsten. Anledningen att man INTE tar första brunsten anser jag är kostnadsbesparing. Men om stoägaren önskar det tycker jag att man tar ett direkt!
Sedan tycker jag absolut INTE du ska betala för ett baktprov du ej fått svar på.
Till sist, visst har veterinären ansvaret, men det är även stationsansvariges skyldighet att se till att kunderna är nöjda, ÄVEN som stona inte blir dräktiga. För att de inte alltid blir dräktiga vet vi ju , men det är ju skönt att veta för alla att man iallafall gjort allt som kunde göras...
Byt station till nästa år :cool:
 
Sv: Besviken på station

KL
Tack för era svar, jag känner verkligen att jag borde få någon slags ersättning för detta. Som föreslaget ovan, stationsavgifterna gratis nästa år eller liknande.
Jag har hittlis lagt ut 14000 kr på att få denna tjej dräktig i år och hon kommer nu gå tom, känns trist.
Jag är nybörjare på avel och känner därför att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag börjar ifrågasätta dom.
 
Sv: Besviken på station

Min station odlar själva sina bakt-prov. Jag hade bakt på ett sto för 2 år sedan, då behandlades hon under brunsten vi seminerade på och blev dräktig.

Jag skulle också vara missnöjd om jag var dig, dels för att de inte kontaktat dig om (?) det baktprovet veterinären inte lyckades ta!? Men även för bristande journalföring och felaktig fakturering.

Är hon benägen att få infekt och de inte lyckades ta prov så kanske man skulle beh ändå? Å andra sidan, kan de inte ta bakt-prov hur ska de kunna seminera? De odlingar jag tagit på mina (varje år) har gått snabbt och smidigt. Semieneringen tar ju minst like lång tid?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 540
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 962
Senast: _Taggis_
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 969
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp