Jamtland

Trådstartare
Alltså... Jag var på min första ponnytravsstart på nästan två år idag. Och jag är så j*vla besviken... Inte på hästen, inte på kusken, inte på vädret (fast det ösregnade) utan på den usla startpersonalen... Okej att det var bygdetrav och att det var första gången de körde ponnylopp, men vad f*n alltså...

Speakern höll ett litet tal om hur kul det var att "framtidens kuskar" skolades in under såna här härliga former och att det var bra att de fick lära sig rutinerna redan i unga år.

Så var det då dags för linjestart... Tolv ponnyer utspridda på fem (!:eek:) olika startlinjer, som mest 140 meters tillägg. Redan där tyckte jag att det började se rätt problematiskt ut. Ingen start via högtalarna utan en farbror stod vid start med en röd flagga uppe i luften. Slutligen hade alla placerat sig någorlunda rätt, men ingen start släpptes och eftersom taggade små shettisar inte står direkt stilla så var det några som började volta, några låg tjugo meter framför sin startlinje och då... SLÄPPER DE STARTEN?!

Min ponný var då på en volt för att försöka komma tillbaka till sin linje och således på väg åt fel håll, hon som sedemera vann loppet låg nästan tjugo meter framför sin startlinje och innan min ponny och någran av de andra som också stod åt fel håll hunnit vända tillbaka hade några ponnyer nästan 100 meters försprång FÖRUTOM tilläggen. Att loppet då gick över 880 m gjorde det svårt att ta igen så mycket tappat.

Alltså, min ponny hade inte vunnit ändå, för hon galopperade ett par gånger, men det stör mig att de efter allt tal om att "forma nästa generation" låter en så USEL start gå iväg! Och varför inte låta ponnyloppet gå iväg med voltstart när det är så mycket lättare när det var så många olika startlängder!

Känner mig inte direkt lockad att åka till DEN banan någon fler gång iaf...

Jenny-som inte alls fick den sköna känsla jag brukar få på ponnytrav!
 
Sv: Besviken

Linjestart på olika distanser??? :eek:

Sista jag startade linjestart på "riktigt" var väl i ponnykriteriet 1980 men det funkade inte ens med EN distans då...

Det känns som ett himla besvärligt startsystem eftersom kuskarna inte kan ha en chans att se var mastern är, eller?

Förresten har det inte funkat för oss nu när vi kört tvåårsrace med lnjestart heller eftersom nr 8 är master och får springa som en galning genom kurvan för att gå jämnt med de innersta spåren om de är lite framåt.
 
Sv: Besviken

men ska inte de på innerspår hålla samma tempo som mastern - inte mastern som ska hålla jämt med innerspårshästarna. :confused: eller har jag missuppfattat det hela med mastern? det är väl den som ska hålla tempot..
 
Sv: Besviken

tråkigt att det blev sådär. jag hatar verkligen när chanserna slopas redan i starten. så jäkla onödigt.

antar att du var på ammer igår? :)
 
Sv: Besviken

Jag förstår inte alls det här med linjestart med tillägg (som inte ens är linjestart). Vad är det för fel på voltart kan man undra.

Jättetråkigt att det blev så med din ponny :(
 
Sv: Besviken

men ska inte de på innerspår hålla samma tempo som mastern - inte mastern som ska hålla jämt med innerspårshästarna. :confused: eller har jag missuppfattat det hela med mastern? det är väl den som ska hålla tempot..

Helt rätt uppfattat men man drar ju knappast full broms på en överladdad tvååring så det har blivit som det blivit...

Inte för att det spelar nån större roll men skit-starter har det blivit varje gång.
 
Sv: Besviken

:rofl:

Mren det är ju det som är charmen med bygdetrav...på "vår" bana så går hästarna in i ett skogsparti i sista sväng som ingen ser vad som händer :D ....
Tycker mest det är en massa soliga original och typer på sånt trav....inget att hetsa upp sig för, men iofs kanske man kunde begära att starten skulle vara schysst iallafall.
 
Sv: Besviken

linjestart har man istället för autostart = man kan ju inte starta på olika distanser. Låter väldigt konstigt det där. Åttan (eller den som ligger längst ut på linjen) håller tempot och ingen får köra om denna. Linjestart är skitenkelt om bara all följer den som leder och bestämmer. men som sagt, inte ens våra stjärnkuskar kan köra linjestart.
 
Sv: Besviken

det är väl stjärnkuskarna av några som inte kan starta med linjestart :rofl: fy fasen hur dte ser ut när de ska göra det. här på östersund så var ju bilen trasig ett år så typ 5 lopp startades med linjestart. jag skratta så jag höll på kissa på mig :D tur att man inte hade brottom hem den dagen :angel:
 

Liknande trådar

M
Träning Hej. Det är så att jag har en ny medryttare på min häst. Det är en jättegullig tjej på 22 år som har ridit i ca 4-5 år. Hon kommer...
2
Svar
26
· Visningar
3 236
Senast: Myrslok
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Cämz
·
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 286
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp