Betäckningar 2018

Fått besked av veterinären nu ikväll efter ett blodprov, båda stona är fortfarande dräktiga! Jag tänkte höra med honom imorgon angående abortvirusvaccinationer. Hur mycket brukar det kosta att vaccinera? Jag tog blodprov nu på mina för att se om de fortfarande var dräktiga och för två ston blev det sammanlagt 2000 kr. Ganska mycket tycker jag, men det kanske är ett helt normalt pris?
Jag har tänkt vaccinera oavsett eftersom jag inte vill förlora något föl på grund av abortvirus , men det är intressant att veta vad det normalt ligger på i kostnad.
300:-/spruta brukar jag räkna med. Brukar ge 3 doser vaccin när jag vaccinerar (5,7,9 månader) och slår du det på 2 hästar så blir det 1800:- cirka.
 
300:-/spruta brukar jag räkna med. Brukar ge 3 doser vaccin när jag vaccinerar (5,7,9 månader) och slår du det på 2 hästar så blir det 1800:- cirka.
För själva vaccinet ja, tillkommer då resetillägg, biltillägg mm? Jag tänker att varje besök kanske kommer upp i 2000 kr, sen ska de en månad innan fölning gärna ha stelkramp också, då blir det 2000 kr till. Mycket pengar 8000 totalt för alla vaccineringar, i alla fall när det gäller ponnyföl som liksom inte har supermycket värde i sig själva.

Det kanske inte kommer upp i 2000 per besök, det var mest den siffran jag tog eftersom det blev den summan efter blodprovet på två stycken, vaccineringen är kanske billigare, jag tror själva blodprovet var på 500 kr per häst så då blir det ju 1000 kr för själva proverna, och så då 1000 i övriga tillägg. Så då borde i så fall vaccineringarna kosta 300 +300+ 1000 = 1600 per besök.
Fast det var ju inte direkt för att det var billigt som jag valde att betäcka :angel: Men jag tycker ändå ekonomin är en viktig aspekt i det hela.
 
Senast ändrad:
För själva vaccinet ja, tillkommer då resetillägg, biltillägg mm? Jag tänker att varje besök kanske kommer upp i 2000 kr, sen ska de en månad innan fölning gärna ha stelkramp också, då blir det 2000 kr till. Mycket pengar 8000 totalt för alla vaccineringar, i alla fall när det gäller ponnyföl som liksom inte har supermycket värde i sig själva.
Vi ska vaccinera i slutet av månaden.
Får se vad det landar på. Runt tusenlappen har jag planerat för.
Det är ju resa och annat också. Återstår att se.

Som tur är ska stoet vaccineras mot influensa och stelkramp ändå när det blir dags i dräktigheten sas.
 
För själva vaccinet ja, tillkommer då resetillägg, biltillägg mm? Jag tänker att varje besök kanske kommer upp i 2000 kr, sen ska de en månad innan fölning gärna ha stelkramp också, då blir det 2000 kr till. Mycket pengar 8000 totalt för alla vaccineringar, i alla fall när det gäller ponnyföl som liksom inte har supermycket värde i sig själva.

Det kanske inte kommer upp i 2000 per besök, det var mest den siffran jag tog eftersom det blev den summan efter blodprovet på två stycken, vaccineringen är kanske billigare, jag tror själva blodprovet var på 500 kr per häst så då blir det ju 1000 kr för själva proverna, och så då 1000 i övriga tillägg. Så då borde i så fall vaccineringarna kosta 300 +300+ 1000 = 1600 per besök.
Fast det var ju inte direkt för att det var billigt som jag valde att betäcka :angel: Men jag tycker ändå ekonomin är en viktig aspekt i det hela.
Jag vaccinerar mina på plats hemma så inga extra avgifter för körning och inställelse, så det kan vara som du skriver att det blir dyrare i ditt fall. Beroende på hur du har hästarna, måste de vaccineras då? Tänkte om du har dem hemma och bara dem, inte åker och tränar och tävlar, så kanske du på skippa aborten och bara köra influensa+stelkramp en månad innan? Såg att du ville vaccinera men står man i lågriskstall så kanske det inte är så himla viktigt, man får inte fullgott skydd med vaccinet heller.
 
Måste bara höra med er andra om ni har fått betäckning och dräktighetsresultat inrapporterade på Språngrulla än? Mitt sto är dräktigt sedan 13/5 och kollad på Flyinge första gången 27/5. Det ligger ingen betäckning inrapporterad på Språngrulla och jag har förstås inte fått någon räkning än. Men de är kanske lite sena?
 
Måste bara höra med er andra om ni har fått betäckning och dräktighetsresultat inrapporterade på Språngrulla än? Mitt sto är dräktigt sedan 13/5 och kollad på Flyinge första gången 27/5. Det ligger ingen betäckning inrapporterad på Språngrulla och jag har förstås inte fått någon räkning än. Men de är kanske lite sena?
Min seminstation la in allt typ samma dag som jag var där. Om jag var du skulle jag nog faktiskt kontaktat seminstationen och hört mig för om de har missat eller om de bara har mycket.
 
Måste bara höra med er andra om ni har fått betäckning och dräktighetsresultat inrapporterade på Språngrulla än? Mitt sto är dräktigt sedan 13/5 och kollad på Flyinge första gången 27/5. Det ligger ingen betäckning inrapporterad på Språngrulla och jag har förstås inte fått någon räkning än. Men de är kanske lite sena?
Saknar också rapportering på språngrulla. Första seminering finns där men den efterföljande kollen som var negativ finns inte där. Inte heller nästa seminering eller de positiva kollerna där efter.
Har mailat om det men inte fått respons.

Förra året fick vi seminstationsräkningen från Flyingen i Januari, ev kan det varit februari :)
Hingstkostnader kom dock tidare.
 
Min seminstation la in allt typ samma dag som jag var där. Om jag var du skulle jag nog faktiskt kontaktat seminstationen och hört mig för om de har missat eller om de bara har mycket.
Pratade med en kompis nu som har seminerat många ston på Flyinge och hon hade fått räkningen på de första (i bokstavsordning) men inte på de sista. Så det kommer nog!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 099
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 504
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp