Betäckningar 2018

34502200_10155759634849426_6933100242594168832_n[2].jpg

Dräktighetstestat båda ponnyerna idag och de var dräktiga båda två :D:heart Så himla glad jag är!
Veterinären var snäll och körde hem till mig, jag hade förberett med att plocka ner en boxvägg lite så det blev typ en seminspilta.
Veterinären menade att det var smidigast att ta ett blodprov efter dygn 120 för att se framåt hösten om de fortfarande är dräktiga. Egentligen skulle jag vilja göra ett test till kanske efter dygn 90 men jag får se hur det blir.
Tacksam att båda blev dräktiga på första försöket då jag vet alltför väl hur jobbigt det är att kämpa med att köra fram och tillbaka till seminstation utan resultat.
 
Hm när ska man börja lyssna på universum om att allt inte är meningen att det ska ske.
Stoet var klar för insemination, semin beställdes och det var många turer om spårningsnr, hämtning mm.
Idag var man på alerten om när var hur och får då veta att leveransen har blivit försenad utomlands och kommer inte alls idag :arghh:
På onsdag är det röd dag så det går inte heller att få till OCH det är för sent att beställa nytt till imorgon.
Vad händer :banghead::banghead::banghead:

Tråkigt att det skall krångla så! Har aldrig haft problem med skick som försvinner, eller att det inte skall gå att få på röda dagar O_o Men det är ju i alla fall ännu hyfsat tidigt på säsongen. Missar ni det här ägget kanske vet kan spruta fram ett nytt så du inte behöver invänta ny brunst?
Ang. röda dagar har vi alltid kunnat se till att det kommit så långt som till närmsta flyplats från utlandet, och så har vi hämtat paketen där själva.
 
Tråkigt att det skall krångla så! Har aldrig haft problem med skick som försvinner, eller att det inte skall gå att få på röda dagar O_o Men det är ju i alla fall ännu hyfsat tidigt på säsongen. Missar ni det här ägget kanske vet kan spruta fram ett nytt så du inte behöver invänta ny brunst?
Ang. röda dagar har vi alltid kunnat se till att det kommit så långt som till närmsta flyplats från utlandet, och så har vi hämtat paketen där själva.
What?!! Fy faan vad du har otur! Men vaddå röd dag i morgon, i Sverige eller Tyskland?

Minns inte vart du bor, men det går inte att ringa och kolla vart paketet befinner sig, och köra ner för att hämta det själv?

Det märks att jag är väldigt trött i huvudet idag, skrev som att det är måndag men det är ju tisdag. Då det är Sveriges nationaldag imorgon så var det ingen idé att skicka nytt från Tyskland idag.
Däremot kan de skicka imorgon så kommer det på torsdag och sen är det bara att hoppas att det fortfarande finns tid. Annars är det givetvis bara att köra igång igen men nog är det frustrerande.

Paketet har fastnat i Belgien så det var lite långt bort.
@DressageNerd kollade var närmast flygplats utomlands är för det där med svenska helgdagar och det skulle bli ca 13 timmar fram och tillbaka :eek: (såg nu att du bor eller har bott i Örebro län så då har du ju i regel lika långt O_o)

Hingststationen hade hur som helst inte haft några problem med TNT tidigare men nån gång ska väl vara den första, typiskt bara att det skulle vara just nu :laugh:
 
Senast ändrad:
@Rifer Jag är ju det! :D Vår station är i full swing hemma även på nationaldagen, så kan man åka till Arlanda/Landvetter och hämta så fixar de insemination oavsett vilken dag det är. Aurelie jobbar dygnet runt under säsongen här, hon är verkligen guld värd :love:
Att hämta ett skick i Belgien förstår jag dock att det är uteslutet :arghh: Man skulle bo i Danmark alltså! Börjar tro att vi har otrolig tur, ett skick har blivit försenat pga. flygstrejken 2016, annars har det fungerat som en dans. :grin:
 
Stoet testad idag men var tyvärr inte dräktig trots fin brunst m.m. :banghead::yuck:
Men men på det igen, på fredag skall hon kollas igen för brunst..
 
Stoet testad idag men var tyvärr inte dräktig trots fin brunst m.m. :banghead::yuck:
Men men på det igen, på fredag skall hon kollas igen för brunst..
Vad synd att hon inte var dräktig. Men än finns det tid så det är bara på’t igen och hoppas på bättre tur då!

En vecka till dräktighetskoll för vår del, andra försöket. Har på något sätt lugnat mig i tankarna och känner mig nog mer likgiltig om dräktigheten. Blir hon dräktig denna säsong så blir ingen lyckligare än jag, men om inte så har jag fortfarande en frisk häst och förhoppningsvis många år kvar. Då får jag börja spara pengar på hög istället så jag kan köpa mig något fint sen. Försöker såklart fortfarande hålla hoppet levande om dräktighet. Vill så gärna!
 
Vad synd att hon inte var dräktig. Men än finns det tid så det är bara på’t igen och hoppas på bättre tur då!

En vecka till dräktighetskoll för vår del, andra försöket. Har på något sätt lugnat mig i tankarna och känner mig nog mer likgiltig om dräktigheten. Blir hon dräktig denna säsong så blir ingen lyckligare än jag, men om inte så har jag fortfarande en frisk häst och förhoppningsvis många år kvar. Då får jag börja spara pengar på hög istället så jag kan köpa mig något fint sen. Försöker såklart fortfarande hålla hoppet levande om dräktighet. Vill så gärna!

Jo men precis, det finns tid och man kan ju inte räkna med att ett äldre maiden sto blir dräktig på första försöket direkt. Men när man är väl här så vill man ju ha ett föl NU! :D

Exakt, våran plan om det inte blir något är ju att ev. köpa ett föl.
 
Jo men precis, det finns tid och man kan ju inte räkna med att ett äldre maiden sto blir dräktig på första försöket direkt. Men när man är väl här så vill man ju ha ett föl NU! :D

Exakt, våran plan om det inte blir något är ju att ev. köpa ett föl.
Precis! Har ni tagit bakterieprov? Efter min förra säsong (utan föl) så kan jag rekommendera bakterieprov på äldre maidensto. På min tog de ingen bakterieprov förrän tredje brunsten då. Visade sig ha bakterier som behandlades och då blev hon dräktig. Tyvärr resorberade hon och inger mer försök hann göras. Två månader gick till spillo pga att de inte tog prov direkt när hon inte tog sig. Har ni tagit bakterieprov så är det bara att hålla tummarna för bättre tur :).
 
Precis! Har ni tagit bakterieprov? Efter min förra säsong (utan föl) så kan jag rekommendera bakterieprov på äldre maidensto. På min tog de ingen bakterieprov förrän tredje brunsten då. Visade sig ha bakterier som behandlades och då blev hon dräktig. Tyvärr resorberade hon och inger mer försök hann göras. Två månader gick till spillo pga att de inte tog prov direkt när hon inte tog sig. Har ni tagit bakterieprov så är det bara att hålla tummarna för bättre tur :).

Inget bakterieprov men skall prata med dem igen på fredag när hon kollas och kan kolla med dem då. :)
 
Fortsätter gnälla av mig lite. Nu kör vi igång med nästa försök till veckan, tror hon blev sprutad igår. Jag frågade då hon på stationen om hon själv kan kontakta hingsthållaren för jag jobbar och sitter i möten osv och har inte möjlighet att gå ifrån hela tiden för att ringa. Då fick jag till svar att det hade hon inte tid med, för hon har för många ston :eek: men om jag förvarnade dom med ett mejl så kunde hon mejla dom....? Öhhh???? Dom kollar kanske inte mejlen varje timme och det är ju en tidig deadline på att beställa semin från Tyskland. Åh, jag saknar min gamla seminstation :arghh: som tyvärr höll stängt i år.
 
Vilken otur folk verkar ha med både skick och stationer som inte alls är tillmötesgående. Trodde att det var en självklarhet att stationen kontaktar hingsthållaren när det är dags att beställa, och i så fall i första hand genom telefonkontakt. Tror bara det är i undantagsfall som kunden sköter hos oss.

Går ni som kunder med på det, eller agerar ni på något vis? Tänker att man kanske diskuterar det med stationen eller till och med byter station till nästa år? Jag är själv sådan att är jag inte nöjd som kund och inte får gehör för mina önskemål så byter jag producent/försäljare, oavsett vad det gäller. Sen kan det givetvis vara speciella omständigheter som råder, men att inte kunna ringa ett telefonsamtal låter jättekonstigt i min värld.

Jag fick själv dåligt bemötande av en hingsthållare förra året, blev i princip idiotförklarad. Den hingsthållaren har tappat mig som kund efter det, och jag poängterade även för personen i fråga att jag inte gillar den typen av insinuationer som framfördes.
 
Vilken otur folk verkar ha med både skick och stationer som inte alls är tillmötesgående. Trodde att det var en självklarhet att stationen kontaktar hingsthållaren när det är dags att beställa, och i så fall i första hand genom telefonkontakt. Tror bara det är i undantagsfall som kunden sköter hos oss.

Går ni som kunder med på det, eller agerar ni på något vis? Tänker att man kanske diskuterar det med stationen eller till och med byter station till nästa år? Jag är själv sådan att är jag inte nöjd som kund och inte får gehör för mina önskemål så byter jag producent/försäljare, oavsett vad det gäller. Sen kan det givetvis vara speciella omständigheter som råder, men att inte kunna ringa ett telefonsamtal låter jättekonstigt i min värld.

Jag fick själv dåligt bemötande av en hingsthållare förra året, blev i princip idiotförklarad. Den hingsthållaren har tappat mig som kund efter det, och jag poängterade även för personen i fråga att jag inte gillar den typen av insinuationer som framfördes.

Instämmer helt plus att det är väl bättre att den som har koll på stoet beställer?! Det blir ju väldigt omständligt annars.
 
Vilken otur folk verkar ha med både skick och stationer som inte alls är tillmötesgående. Trodde att det var en självklarhet att stationen kontaktar hingsthållaren när det är dags att beställa, och i så fall i första hand genom telefonkontakt. Tror bara det är i undantagsfall som kunden sköter hos oss.

Går ni som kunder med på det, eller agerar ni på något vis? Tänker att man kanske diskuterar det med stationen eller till och med byter station till nästa år? Jag är själv sådan att är jag inte nöjd som kund och inte får gehör för mina önskemål så byter jag producent/försäljare, oavsett vad det gäller. Sen kan det givetvis vara speciella omständigheter som råder, men att inte kunna ringa ett telefonsamtal låter jättekonstigt i min värld.

Jag fick själv dåligt bemötande av en hingsthållare förra året, blev i princip idiotförklarad. Den hingsthållaren har tappat mig som kund efter det, och jag poängterade även för personen i fråga att jag inte gillar den typen av insinuationer som framfördes.

Håller helt med!
 
Vilken otur folk verkar ha med både skick och stationer som inte alls är tillmötesgående. Trodde att det var en självklarhet att stationen kontaktar hingsthållaren när det är dags att beställa, och i så fall i första hand genom telefonkontakt. Tror bara det är i undantagsfall som kunden sköter hos oss.

Går ni som kunder med på det, eller agerar ni på något vis? Tänker att man kanske diskuterar det med stationen eller till och med byter station till nästa år? Jag är själv sådan att är jag inte nöjd som kund och inte får gehör för mina önskemål så byter jag producent/försäljare, oavsett vad det gäller. Sen kan det givetvis vara speciella omständigheter som råder, men att inte kunna ringa ett telefonsamtal låter jättekonstigt i min värld.

Jag fick själv dåligt bemötande av en hingsthållare förra året, blev i princip idiotförklarad. Den hingsthållaren har tappat mig som kund efter det, och jag poängterade även för personen i fråga att jag inte gillar den typen av insinuationer som framfördes.
Jag håller med! Jag har ifrågasatt min station om detta hela tiden då jag känner mig som en mellanhand när jag ringer. Detta var inget jag visste när jag körde dit stoet. Första gången det blev aktuellt med att beställa så ringde hon mig och frågade om jag kunde beställa. Och i all hast då så gjorde jag det, men sedan förväntade jag mig att hon skulle ta över det jobbet men då fick jag liksom inget ordentligt svar. Och nu fick jag svaret att hon inte hade tid att ringa någon som inte kunde prata svenska...?? Men snälla nån. Jag har inte svarat henne på det än men va så säker attt jag kommer säga som jag tycker. Jag vågar ju inte riskera att hon inte når fram till hingsthållaren för att hon vägrar ringa till utlandet så jag får ju försöka lösa det själv ändå. Men jag kommer ALDRIG mer välja den stationen, va så säker!!!
 
Jag pratade med hingsthållaren som menade att de kan brunsta (men det här var så tydlig brunst...) och att jag bör kolla henne igen om några veckor så det är väl så jag får göra.
 
Jag pratade med hingsthållaren som menade att de kan brunsta (men det här var så tydlig brunst...) och att jag bör kolla henne igen om några veckor så det är väl så jag får göra.

Det är väl typ det enda du kan göra.... hur länge var det sedan hon betäcktes, kring 3 veckor? Man brukar ju kolla dom igen kring 30 dygn. Håller tummarna att hon fortfarande är dräktig!
 
Jag håller med! Jag har ifrågasatt min station om detta hela tiden då jag känner mig som en mellanhand när jag ringer. Detta var inget jag visste när jag körde dit stoet. Första gången det blev aktuellt med att beställa så ringde hon mig och frågade om jag kunde beställa. Och i all hast då så gjorde jag det, men sedan förväntade jag mig att hon skulle ta över det jobbet men då fick jag liksom inget ordentligt svar. Och nu fick jag svaret att hon inte hade tid att ringa någon som inte kunde prata svenska...?? Men snälla nån. Jag har inte svarat henne på det än men va så säker attt jag kommer säga som jag tycker. Jag vågar ju inte riskera att hon inte når fram till hingsthållaren för att hon vägrar ringa till utlandet så jag får ju försöka lösa det själv ändå. Men jag kommer ALDRIG mer välja den stationen, va så säker!!!
Låter jättekonstigt att du ska sköta beställningen. Ringer hon dig så har hon ju åtminstone den tiden att avvara.
Hingststationen som är aktuell för mig kan man ringa, faxa eller maila mellan ex 8-10 för beställning av semin och det gör seminstationen.
 
Stoet hemma igen. Ägget hade släppt men hon inseminerades ändå då det kanske fanns möjlighet och nya seminet hade kommit.
Hade seminet som var ute på drift kommit som det skulle så hade det blivit i perfekt tid (jävla tnt). Ska på återkoll den 25e juni.
 
Måste bara höra om en sak. Jag har varit förskonad från riktiga "pissmärrar" tills den sista damen. Hon har som sagt kommit hem från stationen. Ägget har släppt, hon är inseminerad (torsdag), allt klart.
Idag stod hon och vrålade, blinkade och brunstpissade mot en av valackerna O_o. Hon piskade och slog med svansen och backade inte mot honom som hon har gjort förr men ändå.
Efterdyningar av brunsten? Bara vanlig "pissmärr" eller vad?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 569
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp