Betäckningar 2018

Vilken soppa! Så himla tråkigt och dålig attityd av hingsthållaren. Förstår att alla extra kostnader känns väldigt sura, men jag hoppas verkligen att det tar sig med den andra hingsten. Vore ju väldigt tråkigt om du inte fick njuta av något föl nästa vecka pga en sådan tråkig anledning.
Ja, jag förstår inte hur dom kan göra såhär, är dom inte rädda om sitt rykte :confused:
Tack, ja nu håller vi tummarna. Ikväll ska jag köra dit henne tänkte jag.
 
Det är inte meningen att jag ska ha föl tror jag. Igår kom stoet in i brunst. Jag ringde Tyskland för att beställa semin och tjejen jag pratade med sa att dom skulle ordna det. Hörde dock aldrig något mer från dom (fraktsedelsnummer osv) och igår kväll var jag tvungen och ringa igen då dom inte svarat på mejl. Då säger damen som jag oftast varit i kontakt med att dom inte tänker skicka mer till mig. Anledningen enligt henne var först att dom tjänade så lite på mig ändå så dom hade ingen lust. Sen säger hon att det är för att jag inte betalt dom någonting, men jag har inte fått någon faktura. Då hävdar hon att den låg i seminlådan men dom på seminstationen har inte hittat någon faktura..: alltså jag orkar inte sånt här. Hon slängde på luren i örat på mig igår :cry: nu skulle dom bara våga att skicka mig en faktura!! Och detta är Tysklands största haflingeruppfödare och hingsthållare....
Haflinger är ju ingen stor ras och det finns ingen annan hingst jag kan använda på semin som är obesläktad med mitt sto. Så efter att ha brutit ihop igår så tog jag ett beslut att köra stoet till en hingst som faktiskt i år står jättenära seminstationen. Lite surt att betala seminstationen så pass mycket pengar och sen börja om men vad gör man!
Nää fy va fräckt och extremt oprofessionellt :mad:
Jag hoppas verkligen det går bra med nya hingsten istället.
 
I fredags inseminerades mitt sto med Kannatol så nu börjar en nervös väntan :laugh::nailbiting:
Jag måste ändå säga att jag känner mig väldigt trygg med hur noggranna dom har varit med allting och verkligen gjort allt för att tajma in rätt ögonblick för inseminering. Jag hade ingen möjlighet att lämna mitt sto på stationen då det bara är hon och en häst till i stallet där hon står just nu så jag har fått komma dit på tider då som vanligtvis inte har tid för ston ”utifrån”. Jag har bara försökt betäcka ett sto tidigare (9 år sedan) och jag har inte minne av att som var tillnärmelsevis lika noga. Det stoet blev dock inte dräcktigt.
 
Nu är min vackra shetlandsdam betäckt 2 ggr med Melkers Extra-Terrestrial RS 699. Spännande :)
Min underbara Dessy :love:

35188400_10156356977369648_124432482534686720_n.jpg
 
Idag har veterinären varit hemma och dräktighetsundersökt Dingla. Hon är fortfarande dräktig! Dygn 32 nu, bara 10 månader kvar. Fick se en liten bild på skapelsen också , så sött litet foster så :heartlaugh:
Hon var ju brunstig ca 3 veckor efter betäckning så jag trodde verkligen inte hon var dräktig men enligt veterinären så är hon det.
 
Abigale var fortfarande dräktig på 41 dygn i fredags. Så nu kan jag försäkra fostret. :up: Samt börja räkna på bf, förra gången gick hon 345 dygn vad jag minns, så borde bli kring 23. april om hon följer samma upplägg. :)

Blir ingen betäckning på 07-an i år, så då återstår bara ett besök på seminstationen för denna sesong, ny koll vid 90 dagar.
 
Kimbi kollad idag och fortfarande dräktig på dygn 31 med Zappa. Jag var så nervös så jag höll på att kräkas. Veterinären hittade dock det lilla grynet och kunde konstatera att det såg friskt ut och hade ett hjärta som slog. Nu hoppas vi att det ser lika bra ut vid nästa koll så vi kan försäkra den lilla. :heart
 
Mitt sto är på dygn 38 nu och står kvar på seminstationen. När hade ni tagit hem henne? 1,5 timmars resa och kräver en snutt domosedan för att transportera. Hade tänkt vänta till 45 dygn men törs man ta redan på 42?
 
Mitt sto är på dygn 38 nu och står kvar på seminstationen. När hade ni tagit hem henne? 1,5 timmars resa och kräver en snutt domosedan för att transportera. Hade tänkt vänta till 45 dygn men törs man ta redan på 42?
Jag skulle se till att hon kollas kring dygn 40 och försäkrar fölet (om du tänkt göra det) och sen tar du hem henne. Har hört att det är känsligast till dygn 40.
 
Jag skulle se till att hon kollas kring dygn 40 och försäkrar fölet (om du tänkt göra det) och sen tar du hem henne. Har hört att det är känsligast till dygn 40.

Japp koll och (förhoppningsvis!) försäkring imorgon på 40 dygn blir det. Har hört olika datum om den känsligaste perioden, både 40, 42 och 45 dygn. Vill ha hem henne så fort som möjligt men känns onödigt att bli snål på ett par dagar om det påverkar fostret.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 528
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp