Betäcka "äldre" eksemsto eller inte värt det?

Jo, jag valde den högsta siffran jag sett.
Agrias siffror torde vara en ganska grov underskattning för de får ju enbart reda på de fall där man vill använda försäkringen till vård och det är gissningsvis ganska sällan försäkringsbolaget blir inblandat i behandling av eksem.
Men jo, de där 80 är sannolikt en överskattning.

Absolut att incidensen hos svenskfödda talar för "rena" genetiska faktorer, men som sagt en genetisk förutsättning och sedan miljöfaktorer som utlösande orsak.

Åter: JBV rekommendationer borde verkligen följas.
Och då ska man inte avla på individer med (känt) eksem.

Ja, visst stammar alla islandshästar från Island.
Och ja, de svenskfödda som får eksem har mer troligt "ren" genetisk förklaring.

Men alla de där islandsfödda hästarna som utvecklar eksem i Sverige.
Menar du att de INTE har medfödd benägenhet att få eksem, utan att vi har ändrat deras kroppar så kraftigt genom miljöombyte eller stress, så att de plötsligt utvecklar en sjukdom som de inte har genetiska förutsättningar att få?

Och om det nu INTE handlar om genetiska förutsättningar att utveckla eksem: vad är det då som gör att eksem är synnerligen OVANLIGT hos många andra hästraser??? till skillnad mot islandshästar där det är VANLIGT att utveckla eksem?

Grundfrågan: vad skiljer raser, förutom då mindre genetiska skillnader?

Man har ju sett att det är en genmutation som möjliggör tölt och pass; det torde ju vara genmutationer som gör att vissa sjukdomar/problem är vanliga i vissa raser och ovanliga i andra raser, även om det som regel handlar om en multigenetisk ärftlighet och inte en ren mendelsk nedärvning.

Läs det jag skrivit tidigare också, det är inte så att jag skriver allt i alla inlägg. Och jag behöver inte versaler för att läsa :)
Jag menar att om diffen är så stor (80 till 7 procent) så borde många utveckla eksem till följd av miljö, ja. Det är väl dessutom rätt allmänt accepterat att islandshästar från Island är med benägna att utveckla eksem till följd av att de inte blivit immuniserade som unga?

Sen verkar genetiken bakom eksem vara väldigt komplex och känsligheten verkar bero på flera faktorer. Kanske är det inte så att de antingen har genen för eksem, eller inte har den? Hade så varit fallet borde genen varit betydligt enklare att isolera och vi borde haft ett test för genetiskt eksem.

Vad skiljer raserna? Ja, hade jag vetat det hade jag varit glad. En faktor kanske är att Islandshästen nästan dog ut under en period och hade en liten avelsbas att utgå ifrån, om en viss andel av de hästarna hade benägenhet för eksem så borde det slagit igenom ganska tydligt. Det var en idé från min sida.
 
En annan idé är att det är landet Island som är annorlunda än andra länder. Dvs om vi hade fött upp en massa andra raser på Island och sen flyttat de till ett annat land så kanske även dessa utvecklat eksem?
 
Men alla de där islandsfödda hästarna som utvecklar eksem i Sverige.
Menar du att de INTE har medfödd benägenhet att få eksem, utan att vi har ändrat deras kroppar så kraftigt genom miljöombyte eller stress, så att de plötsligt utvecklar en sjukdom som de inte har genetiska förutsättningar att få?

Och om det nu INTE handlar om genetiska förutsättningar att utveckla eksem: vad är det då som gör att eksem är synnerligen OVANLIGT hos många andra hästraser??? till skillnad mot islandshästar där det är VANLIGT att utveckla eksem?

Grundfrågan: vad skiljer raser, förutom då mindre genetiska skillnader?
Att raser som levt i miljöer med svidknott och liknande insekter byggt upp ett försvar till skillnad från raser som i 1000 år avlats fram i miljö som saknar dessa?

Ungefär som att ett barn uppväxt i ett ajaxhem löper större risk att utveckla allergier än ett barn uppväxt i lite skit, med djur osv. :)

Såklart att det kan handla om gener som finns som innebär benäghet till att få eksem, men det kan ju också handla om avsaknad av gener som ger det skyddet som krävs för att inte få eksem.
 
En annan idé är att det är landet Island som är annorlunda än andra länder. Dvs om vi hade fött upp en massa andra raser på Island och sen flyttat de till ett annat land så kanske även dessa utvecklat eksem?

Så kan det ju vara.
Men frågan är ju om vi hade tyckt att eksem var bättre, sämre, eller lika dåligt, på någon annan ras.

Jag har mest fjordingar.
Ingen av mina har eksem men jag har sett en annons på en enda fjording som hade kliat sig. Saluannons från en av uppfödarna.
Där deklarerade man väldigt tydligt att individen inte skulle gå till avel pga eksem. Klok synpunkt (men uppfödaren i fråga är veterinär till yrket så det kan ju finnas samband där).
 
Att raser som levt i miljöer med svidknott och liknande insekter byggt upp ett försvar till skillnad från raser som i 1000 år avlats fram i miljö som saknar dessa?

Ungefär som att ett barn uppväxt i ett ajaxhem löper större risk att utveckla allergier än ett barn uppväxt i lite skit, med djur osv. :)

Såklart att det kan handla om gener som finns som innebär benäghet till att få eksem, men det kan ju också handla om avsaknad av gener som ger det skyddet som krävs för att inte få eksem.
Epigenetik?
 
Så kan det ju vara.
Men frågan är ju om vi hade tyckt att eksem var bättre, sämre, eller lika dåligt, på någon annan ras.

Jag har mest fjordingar.
Ingen av mina har eksem men jag har sett en annons på en enda fjording som hade kliat sig. Saluannons från en av uppfödarna.
Där deklarerade man väldigt tydligt att individen inte skulle gå till avel pga eksem. Klok synpunkt (men uppfödaren i fråga är veterinär till yrket så det kan ju finnas samband där).
Fast det är väl snarare likställt med avel på svenskfödda islandshästar (eller födda i annat land utanför Island) med eksem? Och det är det väl ingen som antytt att det finns några som helst omständigheter som gör det okej?
 
Fast det är väl snarare likställt med avel på svenskfödda islandshästar (eller födda i annat land utanför Island) med eksem? Och det är det väl ingen som antytt att det finns några som helst omständigheter som gör det okej?

Eller så följer man JBV rekommendationer och avstår från att avla på individer med (känt) eksem.
Och så var vi tillbaka där.
 
Eller så följer man JBV rekommendationer och avstår från att avla på individer med (känt) eksem.
Och så var vi tillbaka där.
Okej, jag uppfattade det som att det diskuterades olika raser och ursprung som anledning till eksem, det var vad jag kommenterade.
 
Jag importerade Blesa, ett av stona på gården som jag arbetade på då jag var på Island. Hon fick tyværr eksem då jag læmnat bort henne før betæckning førsta gången. Ændå så tog jag ett føl till, det blev Skjøldur. Honom behøll jag och han ær 22 år i år. Inget av Blesas två føl fick eksem. Då Blesa gick med Skjøldur anvænde jag RB86 på juvret, mot knott. Nu har det bytt namn till Neem Lotion och det ær inte giftigt. Orsaken att producenten ændrade namnet var att hon hade fått tillstånd att sælja det som insektsmedel men då tillståndet løpte ut så var hon tvungen att registra om det som hud lotion!
Ændå ær det samma sak. Jag tycker du skulle kunna ta en avkomma om du bestæmmer dig før att behålla den hur den æn blir. Då tar du ju ansvar før eventuellt eksem. Att få ett eget føl och følja det från fødseln skapar ofta starkare band æn att køpa en ældre hæst och har du tur så kommer følet att bli mamma upp i dan!
 

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: Cambrie
·
Z
Avel hej, nu har jag en rad frågor här som säkert är helt enkla att svara på, men som jag skulle behöva få bekräftat. Mitt sto är snart på...
Svar
1
· Visningar
1 255
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp