Betäcka äldre sto -ingen fosterförsäkring...

lisahjelmgren

Trådstartare
...Hur gör ni med äldre dräktiga ston?? Alltså när det ej längre går att teckna en fosterförsäkring?? Jag har ett 19-årigt halvbl.sto som jag skulle vilja betäcka nästa år, då är hon alltså 20. Hon är mycket fräsch för sin ålder och i tävlingskondition i dagsläget, har fått föl 2004.

Enligt en viss känd hingsstation ingår foster- och fölförsäkring i priset
för samtliga ston -som använder deras hingstar- oavsett ålder, men vad säger försäkringsbolagen?? Vågar man lita på att de ersätter vid ex kastning? Måste jag, om jag inte vill riskera att förlora mina investerade pengar, välja hingst med "levande föl avgift"??

Vet att ex Flyinge har levande föl avg på de flesta av sina hingstar, såg även att Rubinrot numera finns tillgänglig med detta alternativ. Finns fler högt bedömda dressyrhingstar med detta betalningsalternativ??

Information emottages tacksamt!!

-Lisa
 
Sv: Betäcka äldre sto -ingen fosterförsäkring...

Bocelli och Figaro R har levande fölavgift, även Bourbon ( tror ej han är i avel i år dock). de står på Gränsbo stuteri.
 
Sv: Betäcka äldre sto -ingen fosterförsäkring...

Jag har aldrig tagit 90-dygns hingstar - utan alltid betalat vid levande föl.
Nu har jag ett nytt, "gammalt" sto - 23 år i år.
Valde en hingst där man får välja att betala vid 90 el levande fölavg. Bet är 1 000,- högre vid levande föl, men skall man ha försäkring kostar ju den med.
Dessutom är det betalning vid konstaterad dräktighet:)
Det enda jag förorar om hon går tom är avgiften stationen skall ha + uppstallning.
Men kolla runt! Flera mycket bra hingstar finns på levande fölavgift.
Hälsningar Elizabet
 

Liknande trådar

Avel Ngn som känner till möjligheter att teckna foster- och fölförsäkring fö 19-årigt sto????? Är inställd på att det ej är möjligt men...
Svar
15
· Visningar
999
Senast: Veronika
·
Avel Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 335
Avel Såg att det är fler som följt efter Tullstorp och infört 45-dagars dräktighetsavgift och ganska många har språngavgift. Visst, numera...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 268
Senast: Jes
·
C
Avel Hej! Undrar om det är någon som har erfarenhet av att betäcka äldre ston? Har en gammal dam (Islandshäst) på snart 24 år som är pigg...
Svar
10
· Visningar
4 266
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp