Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

M

Mawerica78

Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor här som kan svara på..:laugh:
Har ett sto -90 e.Judex**-Elizar-Vagabond-Prince Fair** hon är enligt blup betäckt 97,08 utan avkommor.. Enligt hörsägen ska hon fått föl som 3-4 åring men detta är inget som är bekräftat.
Jag är toal nybörjare på detta med avel men får väl försöka så gott det sunda furnuftet räcker..
Har redan nu diskuterat med veterinär om att vi skall kolla henne fysiskt så inga hinder för betäckning/fölning föreligger.. nu fundrar jag på bästa sätt för att få henne dräktig?? Hon är i fin fysisk form för övrigt och har regelbundna brunster - frågan lyder - naturlig betäckning eller inte?:confused:
Min plan är att betäcka med connemara, new forest, nordsvensk eller liknande i år och om det funkar bra ev. lägga hingsten Calle på henne..
Har ni någon trevlig hingst att rekommendera eller så är alla tips välkommna..
Vill ha trygga, trevliga individer för hobby riding och lite tävling och inser min begränsning..:angel:
Undrar om någon vet något om stoets stam?
Och min valacks stam e.Judex**-Granit-Brabant-Juan han är född hos och köpt av Fritz Bjerstedt. Även hingsten Diamant.

Många frågor på en gång - dirigera mej gärna rätt om jag hamnat fel..
som jag undrar lite om stammen på, även vår förra häst e.Diamant-Pontus
 
Sv: Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

För det första varför korsa ett sto med full stam, om hon är gammal så ska du väl ta vara på alla möjligheter att få en fullstammad avkomma. För det andra tror jag inte det är fel att ta semin på ett så gammalt sto som även om hon fölat som ung får i detta sammanhang räknas som förstföderska, fördelen med semin är att där har koll på gynekologin dagligen samt att vid semineringen innehåller spädningsvätskan antibiotika vilka är en fördel för gamla maidenston med lite föråldrade slemhinnor
 
Sv: Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

Jag har erfarenhet av både naturlig betäckning & semin som hingsthållare och seminör. Jag rekomenderar dej att ta en halvblodshingst med mycket bra dräktighetsprocent och en seminstation med erfaren veterinär. Det bästa vore om du kan kombinera dessa två faktorer och därmed får seminerat ditt sto med dagsfärks sperma, alltså på hingstens hemstation. Tycker heller inte att 19 år är lastgammalt. Har fått många äldre ston än så dräktiga.
Lyck till!
 
Sv: Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

Om du med Calle menar Flyinge hingsten Qalle efter Quite Easy så är den ur avel from i år om man läst trådarna här på Buke, som verkar komma från en seriös källa.

Tycker det är en hyfsat moderstam på henne med både AB, A och Elit i närmsta 3 leden.
Ser ut att vara en trevlig typ på henne.

En bra station som har hingst på plats skulle jag använda, där hingsten även har bra kvalité och därmed dräktighet.
HipHop och Ludwigs Champion var de som hade bäst sperma förra året enligt min station.
Om man inte har möjlighet att ställa stoet på hingstens station så skulle jag ta en hingst där jag själv har möjlighet att åka och hämta sperman för att få den så färsk som möjligt.
eller en på naturlig som också har god dräktighet.

TAI skulle jag undvika eftersom hon är seminerad 2 ggr utan att ha fått föl innan med TAI, nu kan det ju vara så att hon faktiskt blev dräktig någon av eller båda dessa ggr man försökt men har resorberar/kastat eller så har ungen förolyckats men eftersom man ej vet så får man nog dra slutsatsen ej dräktig.
 
Sv: Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

Kanon, tack för alla bra svar!
Tänkte bara förklara varför jag funderat på att korsa henne - jag vill ha en trevlig häst att rida och köra som gärna går under ponny måttet eller där omkring.. har inget emot att lägga en halvblodshingst eller liknande på henne heller men hade tänkt ta det som steg två.
Meningen är att hon ska till en station i närheten så hon kan stå under observation under betäckningen och kontrolleras.

Ja fler har sagt att hon har en bra stam så jag och resten av familjen får överväga vad vi ska betäcka med.
Hade planerat Qalle som sagt men det blir ju inte aktuellt i år isf, hon är ju en trevlig individ som är lugn och stabil men något lågställd - ser ut som hon går i nerförsbacke när hon står i hagen :p men blir mkt trevlig under ridning..

Ja till nästa fråga.. vad ska jag betäcka med?
Vill ha en trevlig ngt grövre?! avkomma som inte blir så hög - om man får önska:-) och gärna lite "gammalt" blod
har magini står på station knappt 20 min bort (om han verkar fortf.) andra förslag?
Tack för råd och hjälp :-)
 

Liknande trådar

L
Avel Mitt sto har varit hos hingsten i 3 veckor för naturlig betäckning (för hand). Hon sprutades igång för 9 dagar sen. Kom i jätte fin...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: mul
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 713
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp