Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

M

Mawerica78

Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor här som kan svara på..:laugh:
Har ett sto -90 e.Judex**-Elizar-Vagabond-Prince Fair** hon är enligt blup betäckt 97,08 utan avkommor.. Enligt hörsägen ska hon fått föl som 3-4 åring men detta är inget som är bekräftat.
Jag är toal nybörjare på detta med avel men får väl försöka så gott det sunda furnuftet räcker..
Har redan nu diskuterat med veterinär om att vi skall kolla henne fysiskt så inga hinder för betäckning/fölning föreligger.. nu fundrar jag på bästa sätt för att få henne dräktig?? Hon är i fin fysisk form för övrigt och har regelbundna brunster - frågan lyder - naturlig betäckning eller inte?:confused:
Min plan är att betäcka med connemara, new forest, nordsvensk eller liknande i år och om det funkar bra ev. lägga hingsten Calle på henne..
Har ni någon trevlig hingst att rekommendera eller så är alla tips välkommna..
Vill ha trygga, trevliga individer för hobby riding och lite tävling och inser min begränsning..:angel:
Undrar om någon vet något om stoets stam?
Och min valacks stam e.Judex**-Granit-Brabant-Juan han är född hos och köpt av Fritz Bjerstedt. Även hingsten Diamant.

Många frågor på en gång - dirigera mej gärna rätt om jag hamnat fel..
som jag undrar lite om stammen på, även vår förra häst e.Diamant-Pontus
 
Sv: Betäcka äldre sto? Naturligt? Tusen frågor

För det första varför korsa ett sto med full stam, om hon är gammal så ska du väl ta vara på alla möjligheter att få en fullstammad avkomma. För det andra tror jag inte det är fel att ta semin på ett så gammalt sto som även om hon fölat som ung får i detta sammanhang räknas som förstföderska, fördelen med semin är att där har koll på gynekologin dagligen samt att vid semineringen innehåller spädningsvätskan antibiotika vilka är en fördel för gamla maidenston med lite föråldrade slemhinnor