Betäcka arabsto med halvblodshingst

N

Nirvana

Visst stämmer det att en avkomma med en godkänd halvblodspappa och ett arabsto till mamma får gröna papper? Jag undrar hur pass välkommet det är med arabblod i halvblodsavel?

Jag har ett arabsto som jag funderar på att betäcka nästa år och tyvärr kan jag inte hitta någon arabhingst som har det jag söker. Jag behöver en hingst med lång hals då mitt sto har en ganska så kort hals. I övrigt ser hon trevlig ut i exteriören och hon har stora fina rörelser - inte alls små och hoppiga rörelser som tyvärr många araber har. Vill gärna ha en hopphingst med stabilt temperament och som lämnar både trevlig hoppteknik och trevliga gångarter eftersom att jag rider både hoppning och dressyr. Mitt sto är bara 150 cm hög och jag ser gärna att avkomman blir minst 155 cm hög.

Tacksam för tips! :idea:
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Funderar på Dirco Hästak? Han är en liten och lagom stor hingst (160 cm hög) med trevlig exteriör, god hoppförmåga och trevliga gångarter. Vad tror ni om honom?
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Använde Ronaldinho H på mitt arabsto (Damocles- Bilbao). Resultatet blev jättebra tycker jag (och hans nya ägare)! :)
Äger inte avkomman själv längre, han köptes av en hoppryttare och ska tävlas framöver. Han är 3 år i år.
Han är väldigt duktig och lättlärd. Över 160 nu. (Mamman var 150.)
Var meningen han skulle vara med på 3årstesten i år, men han tappade hull i vår efter flytt, ny miljö och inridning.

Länkar till två filmsnuttar (om jag fixar det vill säga!) ;)

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1311232473146#!

http://www.youtube.com/user/Sundownis#p/a/u/0/KqM8LPAQfXA
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Funderar på Dirco Hästak? Han är en liten och lagom stor hingst (160 cm hög) med trevlig exteriör, god hoppförmåga och trevliga gångarter. Vad tror ni om honom?

Efter som du själv har ett så litet sto och vill ha upp storleken på fölet så bör du välja en större hingst alt en hingst som lämnar stort. Dirco lämnar överlag litet och med ditt lilla sto finns ändå chansen/risken att hennes storlek slår igenom på avkomman. Att då också välja en hingst som själv lämnar litet gör ju att det ökar den risken.

Ronaldinho H är ju en betydligt större hingst men han är ju ung ännu så man vet inte riktigt vad han lämnar. Men av hans eget utseende så att döma borde han inte vara det bästa valet till ett arabsto som man vill förbättra halsen på.

Hingstar som finns tillgängliga i Sverige och som ger stort är bl a Briar, Camaro M, Londonderry, Warsteiner och Figaro R;Sv
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag har själv betäckt arabsto med hbl hingst på -90 talet. Stoet var 146cm o betäcktes med Elizar. Avkomman blev runt 160cm o fick gröna papper
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Och jag föreslår Corlensky G. Bra typ och bevisat god hoppförvärvning. Hingsten själv har bra längd på halsen och verkar ha nedärvt det till många avkommor (har dock inte sett alla ston med CG barn)
CG avkommorna jag har sett har i regel ett fint temperament.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Briar, Okeanos eller Nobel hade kanske varit något?
Några yngre oprövade hingstar kanske kan vara Ludwigs Champion, Lucky Point, Niveau, Colmar, Fetcher N för att nämna några.
/U
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Tack för tipsen! Jag vill inte ha en allt för stor och "klumpig" hingst till henne utan jag gillar den lilla smäckra och kompakta typen a la Dirco men om det finns en hingst av stamma typ på 170 cm så vore ju inte det helt fel. I och för sig är det kanske inte så farligt att lägga en tung hingst på henne eftersom att hon är så himla smäcker.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag ska ta och titta på Corlensky G, kanske kan vara något? :) Vill dock helst ha en äldre hingst som bevisat att han lämnar bra avkommor.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag gillade inte halsen på din häst.. tror inte att Ronaldinho H är bästa valet till ett arabsto.. om man vill förbättra halsen.. men annars var din pålle fin, absolut! :)
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag tror Dirco hade varit fin på ett arabsto, jag antar att du inte vill ha så "stor avkomma som möjligt" utan en större avkomma än ditt sto med bra hals. Eller kanske Lambourghini? Det är också en lätt ädel halvblodshingst som inte ger så stora avkommor. Jag har själv en sådan avkomma undan ett fullblodssto som idag är 160 hög som treåring och växer nog några cm till.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Har du kikat på Cuper eller Lill-Cotte? ;)
Last Liberty är ju oxå en kandidat som skulle passa.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Ger Lill-Cotte gröna papper?

Mitt tips till TS är att titta på Lambourghini. En hingst som både rör sig och kan hoppa och vars avkommor inte brukar bli gigantiska.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag gillade inte halsen på din häst.. tror inte att Ronaldinho H är bästa valet till ett arabsto.. om man vill förbättra halsen.. men annars var din pålle fin, absolut! :)

Klart han är fin! ;)
Nej men halsen är kanske inte det bästa på honom.
Egentligen skulle han varit e: Cardento. Men han var ute och tävlade när min arabdam behagade brunsta. ;)
Så då föll valet på Ronaldinho eftersom jag gillar Robin Z.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Jag skulle ta en extra titt på Majim G om jag var du. Han har höga exteriör poäng och både bra gångarter och hoppar väl.

Jag använde honom till ett xx-sto som var ca. 160cm. Avkomman blev typförbättrat och fick bättre halsansättning och bättre benställning än vad mamman hade, hon blev även ca. 162cm.
Mamman hade väldigt bra hoppteknik och detta behölls hos avkomman och gångarterna förbättrades.
Avkomman hade även ett underbart temperament.

I övrigt så gillar jag både Last Liberty och Lambourghini vill du stanna hos Hästtak så är ju Cortus där som jag också gillar skarpt.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Har du kikat på Cuper eller Lill-Cotte? ;)
Last Liberty är ju oxå en kandidat som skulle passa.

Cuper är fin men jag gillar inte hans stamtavla! Det känns nästan som att han är inavlad. Lill Cotte ger inte gröna papper så det är inte av intresse.

Den hingsten som är intresse på Hästak är Dirco i sådana fall.
 
Sv: Betäcka arabsto med halvblodshingst

Okej, tack för tipset! Jag ska ta en titt på Majim G? Han verkar bara genom naturlig betäckning va?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 444
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp