Betäcka eller hur länge orkar man. Utbrutet ut dressyrsnackis 13.

Eftersom att jag vet att du har kommit till beslut så är mitt inlägg mer allmänt..
Fånghästar, så vanligt på bla ponnyer, mår bra av att gå dräktiga sen hur det är med IR är jag inte alls insatt i.
Om jag vågar avla på häst med artroser beror på hur hästens exteriör ser ut.. är den dålig exteriört vilket i sin tur triggar ett inflammatoriskt tillstånd.
Tyvärr tycker jag att halsar är vanligt på många hästar nu, kanske det var lika vanligt förr bara att vi inte undersökte hästarna lika mkt? Vi får inte glömma att vi idag har helt andra undersökningsmetoder och undersöker mer och oftare.

Sen gör våra kusar så mkt ute i hagen, jag har bla ett superfint sto som vurpade som 1.5 åring och ja, aldrig kommer fungera 100 % som tävlingshäst men ypperligt som avelssto.

Om fölungen var väldigt stor så kan det bli jättejobbigt för vilket sto som helst, har också upplevt att värkarna blir sämre när fölet är väldigt stort..

Rygghästar.. många hästar har förändringar i ryggen.. undrar om vi ngnsin får veta varför, arv eller miljö? Men man ska ta med sig att tillväxtzoonerna i ryggen inte sluts förrän hästen är 6-7 år, sen kan man suga på den ett tag och klurar på vad ev belastning på ryggen kan göra.. Hur vet vi vad som är arv och vad som är miljö när vi belastar dem med vikt ovanifrån innan ryggen är klar?

Jag har inget sto själv som jag vet har ks eller andra problem, men då är de inte alla röntgade i ryggen heller men har avkommor som är friröntgade..
Vet dock flera som har rygghästar i avel, de ser väldigt välmående ut och deras avkommor likaså..


Vissa ston läker ut saker om de går dräktiga. Sen tycker jag att man inte ska glömma att det är de sista månaderna som de är tunga, det sker en snabb tillväxt då, så låt säga sista 3-4 månaderna.. Övrig tid har jag inte upplevt att ngt sto påverkats av vikt.. utan snarare att de är de rätt pigga och glada samt flera är gravidflummiga som jag brukar kalla det..

Sen är det såklart alltid bäst att avla på helt skavankfria hästar men då ska man också isf screeana vartenda sto man sätter i avel och det kan jag lova att det görs inte..

Summa summarum .. Jag skulle våga avla på artroshäst om det inte är ngn exteriör defekt hos stoet som kan ha gett problemet., om stoet mår bra i övrigt OCH om hon har ngt att tillföra aveln.. Jag tycker att man märker på en häst om den inte vill vara med längre, blicken slocknar och hästen blir ledsen.

Nu blir detta ett rent allmänt svar som sagt men jag tycker absolut att din fundering på avel var korrekt.. Kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp