Betäcka fångsto ??

krullidutt

Trådstartare
Som ni kanske vet sedan tidigare tråd så har min pålla fått fång i år.
Jag har filurat lite på att betäcka. Vågar man göra det på en fång häst ?
Givetvis ska jag diskutera med alla inblandade vetrinärer också men vill bara ha era åsikter.
Vet ej ännu hur mycket skada fånganfallet gjort men får reda på det på onsdag.
Detta blir ju bara aktuellt om där inte är några förändringar.
Någon som varit med om belastningsfång när stoet blir tyngre ?
Hur löser man det med fodret längre fram ? Är ju mån om att båda ska få sitt behov tillgodosett.
När fölisen sedan kommit ut (får anta att det går bra ) hur löser man det med bete?
Fått för mig att ston med föl vid sidan inte är lika känsliga, någon med erfarenhet ? Tänker på att di måste ta en del från stoet.
Kom med alla åsikter ni har!!!

Mvh Rosenlund
 
Sv: Betäcka fångsto ??

Hej!

Mitt sto fick fång 2 veckor innan fölning pga för fet och att vi tryckt in henne för mycket kraftfoder (efter analys av hö+ foderstat från Kraffts foderrådgivare). Sen ett lindrigare återfall under sensommaren när gräset började växa igen efter regn.

Mitt råd är att skaffa ett speciellt bra hö till stoet och strunta i att fodra upp med kraftfoder så mycket. De klarar sig bra ändå!

Hon går nu på bete 4-5 tim per dag och skulle gott kunna ha föl igen. En lösning om inte stoet kan beta så mycekt är att ha en låg passage för fölet så att den kan komma ut på gräset men stoet blir kvar i den magrare hagen. De lär sig att gå ifrån varandra stunder och fölis går tillbaka och tuttar mjölk och sover när den känner för att vara med sin mamma.
Vi ska betäcka igen nästa år.
 

Liknande trådar

Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
4 991
Senast: Vita_N_6520
·
L
Avel Jag har ett shettissto på 9 år av en väldigt fin modell, både exteriört och temperamentsmässigt. Hon ser mer eller mindre ut som en stor...
Svar
16
· Visningar
1 029
Senast: Lord Owen
·
Avel Jag har ett sto som fått fång i år. Ska up till klinik i veckan och kolla om det har hänt något i hoven. (Givetvis också diskutera med...
Svar
11
· Visningar
2 544
Senast: loppan01
·
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 959
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp