Betäcka halvblodsto med arabhingst

T

Timpa

Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den totalt ratad då hingsten inte är godkänd inom ASHV? (kan vara felförkortat :angel: ). HUR kan man få en arab godkänd för sv. halvblods avel? De är ju godkända som förädlare men gäller det bara arabston? Hingsten kommer bli ca 155 cm, stoet är nu ca 155 cm (4 år). Vad är oddsen för att avkomman blir en ponny (vilket vi hoppas på)? Vad sägs om en D-ponny korsning arab/halvblod, själv ser jag underverket framför mig! Stoet är e. Rubignon, liten och ädel med ett steg att döda för. Hingsten är visad med utmärkt resultat och har ett fantastiskt temprament, kanonstam och ska användas i bruksgrenarna. Om det blir en ponny, vad krävs för att den ska kunna reggas som sv.ridponny?

Tacksam för svar!
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Om du inte väljer Elcatero ox som är den ende godkände arabhingsten för halvblodsavel så reggas avkomman med grå papper av ASVH eftersom den är fallen efter ej godkänd hingst. Däremot kommer den att få raskod 04 eftersom den räknas som ett renrasigt halvblod.
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Hur har dom fått Elcatero godkänd? Vad krävs?
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Timpa skrev:
Hur har dom fått Elcatero godkänd? Vad krävs?


Det finns några fler arabhingstar godkända för alla raser men hingsten är väl iallafall godkänd i ARAB? Isåfall kan du väl regga avkomman i ARAB? Nu har förståss jag endast kollat liksom tvärtom då jag har ett arabsto och tänkte betäcka med halvblod och då skulle avkomman kunna registreras i ARAB som Partbred om halvblodshingsten ej var godkänd.

Nu har jag hittat en halvblodshingst som är avelsvärderad men ej godkänd och då kan jag regga avkomman som halvblod med grå eller gula papper.

Skicka en fråga till ARAB eller SAHF så kan du säkert få svar på dina frågor.
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

De arabhingstar som är 'godkända för alla raser' ger INTE avkomma som är registreringsbar i ASVH med gröna papper.

Godkänd för alla raser betyder i dagsläget med de nya reglerna att du inte bryter mot någon lag om du betäcker med hingsten (förr fick icke avelsvärderad hingst bara betäcka ägarens egna ston lagligt). Det betyder inte att den är godkänd av alla registrerande förbund.

Så vill du arabfar på halvblodsmor och få en avkomma registrerad med gröna papper i ASVH är det bara Elcatero som finns att använda.

Hur man får arabhingstar godkända för halvblodsavel är jag inte säker på, men det borde väl vara samma krav som för att få en halvblodshingst godkänd för halvblodsaveln? Men som sagt, ingen aning.

Vänder du på steken och tar arabmot och lägger på gdk halvblodshingst får du en unge med gröna papper i ASVH, så precis som trådskaparen noterat så är det lättare att gå den vägen.

Att regga i ARAB som partbred eller regga i ASVH på grå papper känns som hugget som stucket. Eg ska väl arab regga partbreds, men valet borde vara fritt i slutändan.
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

För att få en arabhingst godkänd av ASVH krävs att den visas på deras hingstpremiering. Det ställs samma krav på den som på andra hingstar för halvblodsavel d v s att den är tillräkligt bra och har något att tillföra i halvblodsaveln.
Just nu är det bara Elcantero som är godkänd i ASVH men det har funnits andra tidigare t ex Eldorado, Mustang och Red Baron.
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Den kan inte få gröna papper som ridponny.
För det krävs att den har godkänd rp föräldrar i 3 led.

Tror inte med de föräldrar du beskriver nu skulle få en ponny.
Halvblodet har större bakom sig än 155cm.
Om du´nu absolut vill ha ett föl efter det stoet o vill att det ska bli en D-ponny så skulle jag sikta på en C-ponny hingst(helst ädel o lätt i modellen). Även om du tar en C-ponny så finns ändå risken att den ärver storleken efter farfar tex.
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Tack för alla svar! :bow:
 
Sv: Betäcka halvblodsto med arabhingst

Jag håller med Kicket! Vill du ha en ponny så satsa på något mindre, t ex en bra welshhingst. Vi betäckte en c-ponny (welsh ponny av cobtyp) med Elcatero som ju är 155 cm och avkomman är idag 160 cm....
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: tuaphua
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 265
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp