Betäcka - hur går det till egentligen?

olivia04

Trådstartare
Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att jag får tävla henne i 3 år till i avdelning A. Jag har inga planer på att sälja henne vidare sedan utan hon får stanna, men vill då ta föl på henne - gärna med en storhäst så jag får mig en större häst att utbilda och i framtiden förhoppningsvis tävla. Kan detta vara en risk för hästen vid fölning eller liknande - att ta föl på d-ponny med en stor häst?
Min ponny är dessutom född 08 och kommer alltså att bli 16 om 3 år - är det försent för henne att få sitt (troligtvis) första föl då? (Hon är från Irland från början så vet inte vad hon gjorde där när hon var ungponny)
Om inget av detta är komplikationer - hur går man tillväga? Vad ska man ha för hingst och hur hittar man den? Vem hör man av sig till och vart ska man åka? Vad blir det för avgifter, när på året är bäst att betäcka? Hur långt in på dräktigheten kan man rida/motionera henne? Hur stor bör en fölbox vara? Osv. har verkligen INGEN koll alls😳 (tänker för övrigt inseminering)
 
Jag vet inget om avel men om du kan hitta någon som är erfaren inom avel och kan fungera som en mentor för dig hade det nog varit väldigt bra!
 
Börja med att skaffa en bok som Att bli med föl.

16 år är inte för gammalt om stoet är friskt.

Att hoppas på att få en stor häst från ett ponnysto är en chansning? Vet du hur stora ditt stos föräldrar är? Jag skulle inte satsa på det som prio, vill du ha en stor häst ska du köpa en färdig.

Betäckningssäsongen, d v s då hingstarna är i avel, brukar generellt vara från mars till augusti men det varierar. Man vill gärna ha föl på våren så de kan få äta gräs hela sommaren.
 
Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att jag får tävla henne i 3 år till i avdelning A. Jag har inga planer på att sälja henne vidare sedan utan hon får stanna, men vill då ta föl på henne - gärna med en storhäst så jag får mig en större häst att utbilda och i framtiden förhoppningsvis tävla. Kan detta vara en risk för hästen vid fölning eller liknande - att ta föl på d-ponny med en stor häst?
Min ponny är dessutom född 08 och kommer alltså att bli 16 om 3 år - är det försent för henne att få sitt (troligtvis) första föl då? (Hon är från Irland från början så vet inte vad hon gjorde där när hon var ungponny)
Om inget av detta är komplikationer - hur går man tillväga? Vad ska man ha för hingst och hur hittar man den? Vem hör man av sig till och vart ska man åka? Vad blir det för avgifter, när på året är bäst att betäcka? Hur långt in på dräktigheten kan man rida/motionera henne? Hur stor bör en fölbox vara? Osv. har verkligen INGEN koll alls😳 (tänker för övrigt inseminering)
Mitt ponnysto är betäckt med en storhäst. Ville ha en ponny men det gick inte så av olika anledningar blev det en SWB hingst tillslut. Räknar inte med nån jättehäst, den blir säkert runt 145-155 cm men för mig spelar det ingen roll. Drömmen vore om den blev runt 160 nu när jag ändå inte fick nån ponny 😁

på språngrulla hittar du halvblodshingstar och även seminstationer. Du sköter bokningarna där sen fixar din station när det är dags för semin. Välj om du vill lämna kvar stoet om de erbjuder uppstallning, och hämta vid evt dräktig eller om du åker vid varje brunst. Jag har åkt vid varje brunst och det tog mer än tre månader att få henne dräktig. Vissa veckor har jag åkt 5 dagar men mitt sto har krånglat väldigt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 454
Senast: Masse
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp