Betäcka litet sto med större hingst ?

Milowillyn

Trådstartare
hejsan allihopa☺️
Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp .
Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon är 5 år gammal och aldrig fått föl innan.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett lite större föl efter henne då jag är rätt lång (173 cm ). Dessutom vill jag att fölet ska räcka till att hoppa lite högre med utan problem med avstånden m.m

Jag har funderat på Hästak Cuper 1068 som är en halvblodshingst på ca 166 cm .
Och jag har även funderat på Harvy 1327 som är 168 cm mkh.
Betäcknig kommer att ske via semin !!

Mina frågor är nu följande

Är det för stora hingstar ?
Är det någon som har någon avkomma efter dessa?
Om dom är för stora , har ni några tips på andra hingstar ? ( obs ej för dyra/ inriktning hopp)
Är det någon som fått en avkomma med denna typen utav förutsättning , hur stor blev den ?

Tacksam för alla svar och info ☺️

Håll gärna en god ton är ni snälla
 
Fostret anpassar sig efter livmodern. En skillnad på en decimeter är inget problem alls, det skulle inte en skillnad på 2 decimeter heller vara.

Hur stora är ditt stos föräldrar och syskon? För att kunna göra en bedömning av hur stor avkomman kan bli måste man veta hur det ser ut längre bak i stammen. Avviker hon i storlek mot de andra kan man tänka sig att hon nedärver den storleken. Är hon tvilling kan hon vara lite för att det var trångt i livmodern men generna är normalstora. Det finns många aspekter som man måste titta på innan man kan göra en uppskattning av förväntad nedärvning.

Om du vill ha en hint om vilka hingstar som kan ge stort kan du titta på blup och sortera efter mankhöjd. https://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/40
 
hejsan allihopa☺️
Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp .
Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon är 5 år gammal och aldrig fått föl innan.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett lite större föl efter henne då jag är rätt lång (173 cm ). Dessutom vill jag att fölet ska räcka till att hoppa lite högre med utan problem med avstånden m.m

Jag har funderat på Hästak Cuper 1068 som är en halvblodshingst på ca 166 cm .
Och jag har även funderat på Harvy 1327 som är 168 cm mkh.
Betäcknig kommer att ske via semin !!

Mina frågor är nu följande

Är det för stora hingstar ?
Är det någon som har någon avkomma efter dessa?
Om dom är för stora , har ni några tips på andra hingstar ? ( obs ej för dyra/ inriktning hopp)
Är det någon som fått en avkomma med denna typen utav förutsättning , hur stor blev den ?

Tacksam för alla svar och info ☺️

Håll gärna en god ton är ni snälla
Som tidigare nämnt så gäller det att kolla bakåt i stammen, har du hästar som ligger på plus i mankhöjd så är chansen rätt stor att du får en normalstor eller större avkomma även om stoet självt är mindre.
Jag har ett väldigt litet SWB-sto som jag lägger normalstora - större hingstar på. Hon fick ett hingstföl efter Bravour som 4-åring och det var inga konstigheter alls. Ungen ser ut att bli runt 160+ trots att mamman är väldigt liten och har minus på mankhöjden enligt blup.
 
Du har redan fått bra svar, men tänkte bara tillägga att hurvida hästen kan hoppa större banor och räcka fram på avstånd beror minst lika mycket på hur bra galopp den har som hur stor den är.

Små ston får ofta små föl, särskilt första fölet, men kolla efter en hingst som förbättrar galoppen så får du en bättre chans att avkomman kan hoppa större hinder/banor.
En lite maffigare häst kanske även kan vara en fördel då de känns större att rida iom att du själv är lång. :)
 
Tack för alla svar ☺️
Jag ska kolla upp hennes föräldrar mer.
jag stirrar mig inte blind på hur stor avkomman blir för hon bär upp mig jätte bra då hon är som ett grövre halvblod i kroppen.
Så om hennes avkomma blir samma höjd gör det inget . Jag vill bara ha ett trevligt föl efter henne då hon är en super fin häst med mycket hopp potential. Men såklart ett plus om avkomman blir lite större

Har ni några mer tips på fina hingstar ?
Hur blir det om man betäcker en brun häst ( mitt sto) med en skimmel ?

Tack
 
Tack för alla svar ☺️
Jag ska kolla upp hennes föräldrar mer.
jag stirrar mig inte blind på hur stor avkomman blir för hon bär upp mig jätte bra då hon är som ett grövre halvblod i kroppen.
Så om hennes avkomma blir samma höjd gör det inget . Jag vill bara ha ett trevligt föl efter henne då hon är en super fin häst med mycket hopp potential. Men såklart ett plus om avkomman blir lite större

Har ni några mer tips på fina hingstar ?
Hur blir det om man betäcker en brun häst ( mitt sto) med en skimmel ?

Tack

Vad är det för stam på stoet? Det går inte att tipsa om hingstar om man inte vet stammen.
Vad är stoets styrkor och svagheter? Vad vill du förstärka och vad vill du försöka förändra?

En brun med en skimmel kan bli brun, skimmel, fux och svart beroende på hur stammen ser ut.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 026
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 409
Senast: cello
·
Avel Har ett sto på två år som jag så gärna skulle vilja ha ett föl efter. Hon mäter i dagsläget 146 cm. Självklart skulle drömscenariot vara...
Svar
19
· Visningar
2 310
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp