Betäcka mitt sto: vilka papper?

Elinoor

Trådstartare
Hej!

Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten.

Har försökt läsa mig till på forumet om det här med vilka papper som behövs på sto respektive hingst, och vilka papper fölet får, men blir inte klokare. Har förstått att det finns gråa, vita och gröna men vad det betyder har jag inte lyckats reda ut.

Kan någon hjälpa mig att förstå detta? Kanske länka till en vettig sida? Jag behöver reda ut om jag behöver förbereda något med mitt sto. Enligt uppgift ska alla papper "vara i ordning" för hingsten men jag vet inte ens vad det betyder :)

Tack på förhand :banana:
 
Hingsten måste föra språngrulla.
Jag gissar att det blir nånting i SH eftersom både sto och hingst har okänd stam.
 
Stoet är ett lettiskt halvblod och hingsten är en lusitanokorsning

Då betyder det att hingsten inte är godkänd. Det ger avkomman grå papper oavsett var du registrerar den. Vill du registrera avkomman med stam vänder du dig till SH vilket betyder Svenska hästavelsförbundet och ser till att hingsten löser licens. Vill du registrera den utan stam vänder du dig också till SH men hingsten behöver inte ha licens.

Gröna papper betyder fullt kvalificerad stam
Vita papper betyder att hästen är rasren men att morfar eller mormorsfar inte var godkänd.
 
Då betyder det att hingsten inte är godkänd. Det ger avkomman grå papper oavsett var du registrerar den. Vill du registrera avkomman med stam vänder du dig till SH vilket betyder Svenska hästavelsförbundet och ser till att hingsten löser licens. Vill du registrera den utan stam vänder du dig också till SH men hingsten behöver inte ha licens.

Gröna papper betyder fullt kvalificerad stam
Vita papper betyder att hästen är rasren men att morfar eller mormorsfar inte var godkänd.

Tack :) då förstår jag nog alltihop - det lär bli gråa papper isåfall men det är helt OK.
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag har ett gulbrunt sto (mamman gulbrun och pappan svettfux tror jag, Luxus CML) jag har tänkt att betäcka och blir så förvirrad...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: Narcissa
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Digbil
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp