Betäcka sto utan stam?

Problematisk

Trådstartare
Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :)

Men jag kommer ihåg när jag var yngre och aktiv i ponnyvärlden, då var det inte särskilt ovanligt att ston utan stam (t.ex. irländska importer) betäcktes. Nu när jag har en stor häst utan stam, och bekanta avlar och pratar hingstar och föl till höger och vänster, blev jag nyfiken på hur det skulle vara om jag valde att betäcka mitt sto?
Säg att jag skulle betäcka med en SWB-hingst (gör man alltid det om man vill ha "vanlig ridhäst" eller finns det andra hingstar i Sverige som används?), skulle avkomman bli korsningshäst då eller SWB eller vad skulle den bli?
"Kan" man ens (klart man kan, men ni fattar) betäcka ett sto med okänd stam och få en avkomma som är nåt annat än "korsningshäst"? Säg att jag skulle betäcka mitt sto med en liten welshhingst, skulle fölet kunna reggas som svensk ridponny då ellerär det en korsningshäst hur man än beter sig?
 
Betäcker du med SWB-hingst får du regga avkomman i SWB med grå papper. Jag kan inte tänka mig att något avelsförbund skulle registrera avkommor till ston utan stam som annat än korsningshästar. Eftersom man inte vet vilken ras/er mamman har kan hon aldrig få en rasren avkomma.

Med en welshhingst kan det bli en partbred.
 
Betäcker du med SWB-hingst får du regga avkomman i SWB med grå papper. Jag kan inte tänka mig att något avelsförbund skulle registrera avkommor till ston utan stam som annat än korsningshästar. Eftersom man inte vet vilken ras/er mamman har kan hon aldrig få en rasren avkomma.

Med en welshhingst kan det bli en partbred.

Kanske en jättedum fråga för er som kan, men vad innebär att regga med grå papper?
 
Kanske en jättedum fråga för er som kan, men vad innebär att regga med grå papper?

Det finns inga dumma frågor! Att hästen är registrerad i ASVH men inte i huvudstambok utan en bilaga. Den registreras som korsning med SWB.

En swb registrerad i huvudstambok har gröna papper. Sen finns gula med.

Obs att olika förbund har olika färger för godkänt etc. Tex min korsning (helt okänd stam) är från Danmark och hennes danska pass är grönt. Vilket i Danmark är "skräpfärgen".

Här finns mer om du vill läsa

https://swb.org/vilken-farg-pa-papper-far-min-hast/
 
Det finns inga dumma frågor! Att hästen är registrerad i ASVH men inte i huvudstambok utan en bilaga. Den registreras som korsning med SWB.

En swb registrerad i huvudstambok har gröna papper. Sen finns gula med.

Obs att olika förbund har olika färger för godkänt etc. Tex min korsning (helt okänd stam) är från Danmark och hennes danska pass är grönt. Vilket i Danmark är "skräpfärgen".

Här finns mer om du vill läsa

https://swb.org/vilken-farg-pa-papper-far-min-hast/

Tack! Ska läsa på och försöka lära mig lite :up:
 
Det finns inga dumma frågor! Att hästen är registrerad i ASVH men inte i huvudstambok utan en bilaga. Den registreras som korsning med SWB.

En swb registrerad i huvudstambok har gröna papper. Sen finns gula med.

Obs att olika förbund har olika färger för godkänt etc. Tex min korsning (helt okänd stam) är från Danmark och hennes danska pass är grönt. Vilket i Danmark är "skräpfärgen".

Här finns mer om du vill läsa

https://swb.org/vilken-farg-pa-papper-far-min-hast/

Alltså då kommer nästa oinsatta fråga: det där med att hästen får olika färg på sina papper ... är det bara något man säger eller finns det någon sorts fysiskt papper? :o:D

Om det inte finns ett fysiskt papper ... varför talas det just om olika "färg på papper"?
 
I NWB som är mitt avelsförbund (Norsk Varmblod) så kan ston utan känd stam visas för "typegodkjenning" och få en avelsvärdering och evt bli godkända för avel. Deras avkommor kan då reggas i B-registret (A-register är för hästar med fullständig godkänt stam), och jag tror avkommorna får deltaga på vissa evenemang i regi av NWB. De räknas även som renrasiga ridhästar om stoet har blivit "typegodkjent".

Hos oss får hästar i huvudstamboken rött pass (@Andromedae det är färgen på själva hästpasset), B-registret får blått och korsningar/okänd stam vita.
 
Är det passet från Polen? De har säkerligen andra färger igen... Eller är det ett grönt SWB-pass din häst har?
Ja, det är ett polskt pass. Min häst står inte ens som en särskild ras utan har "ridhäst av ädel typ" (enligt google translate). Så det stämmer väl säkert att de har andra färger de med.
 
Alltså då kommer nästa oinsatta fråga: det där med att hästen får olika färg på sina papper ... är det bara något man säger eller finns det någon sorts fysiskt papper? :o:D

Om det inte finns ett fysiskt papper ... varför talas det just om olika "färg på papper"?

Det är färgen på papprena i hästpasset. Här är ett vitt och ett grönt.
82911C87-A2E4-4AE2-ABC4-8E27590D13C1.jpeg
 
Ja, det är ett polskt pass. Min häst står inte ens som en särskild ras utan har "ridhäst av ädel typ" (enligt google translate). Så det stämmer väl säkert att de har andra färger de med.

Andra avelsförbund har andra färger på sina helt godkända papper, har sett tyska förbund som har rosa.
 
Jag fick precis ett föl efter mitt irländska sto utan stam. Dock är hon ponny. Pappan är morganhingst så fölet blir en morgan partbreed.
Det viktigaste tycker jag är att avla mot ett mål och se vad stoet kan tillföra i aveln.
Vill man däremot sälja föl så är det lättare med känd stam, iaf inom halvbloden.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Avel Hej! Har betäckt ett welsh cob-sto med en SWB-hingst (Hannoveranare). Nu måste jag bestämma var jag ska regga den eventuella...
Svar
18
· Visningar
3 524
Senast: HannaZ
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 490
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 779
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp