Betäcka travare med?

nexxa

Trådstartare
Ni som har era travare som ridhästar och sedan betäckt dem, med vem har ni betäckt dem och varför?
Hoppas på att detta inte blir en tråd om att man inte får betäcka travare med halvblod etc etc..

:bow:
 
Sv: Betäcka travare med?

Titta på stoets anatomi. Vad saknar hon? Vad kan bli bättre? Leta sen efter en hingst som i stort stämmer med stoet i typ men som kan komplettera stoets brister. Det är inte fel att betäcka ett travarsto med hingstar av andra raser så länge man är väl medveten om vad man vill ha i avkomman. Försök ha ett mål.

:cool:
 
Sv: Betäcka travare med?

En kombination jag tycker verka bli trevliga ridhäsatr är travare och araber
 
Sv: Betäcka travare med?

Du borde välja en hingst med bra galopp, eftersom travarna oftast inte har det.
 
Sv: Betäcka travare med?

Jag har betäckt mitt travarsto med en hingst av annan ras.
Hon är ridhäst och har bra gångarter (jag har aldrig ställt ut förstås, men hon har gångarter som jag trivs med)
Jag letade efter en hingst som dels skulle stå på naturlig betäckning, dels skulle ha något att tillföra och inte ha samma svaga sidor som min.

Det var i någon bok jag läste att hingsten skulle ha samma goda sidor som stoet, men inga av de dåliga.

Det jag tittade på var väl dels gångarterna, främst traven. Men dels även exteriören mer allmänt samt lättheten till samling och bärighet. (då travare rent generellt är byggda för päskjut)
Jag vet att korsningar mellan araber och travare är vanliga, de har ju tom ett eget uttryck ; tarab.
Men att kombinera två raser med samma svårighet att samla sig, det var inget för mig eftersom jag vill rida en del dressyr också. (inte för tävling direkt)

Den jag hittade var en häst med en exteriör som matchade och kompletterade mitt sto, ett gudomligt psyke och fina gångarter. (som dessutom stod på naturlig betäckning)
resultatet kommer om ungefär en månad.
 
Sv: Betäcka travare med?

Jag har sett flera lyckade korsningar travare/fullblod. Har ridit flera korsningar travare/halvblod och endast en av dem har varit lyckad. De andra har haft tråkig exteriör och dåliga gångarter. Korsningarna med fullblod har varit bra hopp- och fälttävlanshästar. Travare har oftast inget i de högre dressyrklasserna att göra, men jag har faktiskt haft en instruktör som ridit Intermediere på en travarkorsning!

OM du ska korsa ett travarsto med hingst av annan ras tycker jag att du ska välja en äldre hingst med dokumenterad förvärvning och vars avkommor har hög ridbarhet. Tänk på att även om ditt sto är mera lämplig som ridhäst än travhäst så är hon framavlad i många generationer för att trava, egenskaper som kan komma fram hos avkomman även om de saknas hos modern. Givetvis ska du också välja en godkänd hingst! Marknaden för travarkorsningar är inte särskilt stor, och även om du idag tänker att du ska behålla avkomman så kan din livssituation bli sån att du måste måste sälja den.
 
Sv: Betäcka travare med?

Vet också av en korsning fbl/vbl som var väldigt lyckad.
Hon tävlades i hoppning tom 120 med kap och teknik för mkt,mkt mer, men ägaren tordes inte högre. När hästen så småningom såldes hamnade den hos en dressyrintresserad ryttare som tog fram travökningar ingen anat fanns. Den tävlades så smånngom i lagdressyr div II tror jag (ev div1?)

Dessutom var hästen skimmel vilket gjorde att ingen anade hennes ursprung....en fördel på dressyrbanan.
 
Sv: Betäcka travare med?

Tack för svaren :bow:

Blev lite nyfiken eftersom jag själv funderar på att betäcka mitt sto.
Hennes skritt och galopp är väldigt bra, dock inte traven. Hon hoppar jätte bra.Väldigt framåt och orädd.Skulle väl vilja hitta en hingst med riktigt lugnt temperament.Och dessutom som med tre bra gångarter så man får fram hennes trav mer.

Folk brukar säga att jag inte ska betäcka med fullblod p g a hennes temperament, har själv funderat på det ett tag.Men jag vet inte riktigt ?
 
Sv: Betäcka travare med?

Jag betäckte min med Cathageno främst på grund av att han verkar väldigt lugn och sansad. Sen är han stor också vilket jag gärna vill att avkomman ska bli.

Sen resonerade jag så att eftersom jag vill ha en allroundhäst är det bättre att ta en hopphingst eftersom de ofta har helt ok gångarter också, medan det finns en del dressyrhingstar som inte kan hoppa.
 
Sv: Betäcka travare med?

Ville bara skriva ett allmänt råd.
Så jag vill inte bli påhoppad nu!!

Många av travarna har mycket vasst/skarpt blod i sig bakåt.
Så visst, försök gärna förbättre stoets egenskaper med hingstar som är bättre, men, glömt inte att även kontrollera noga den eventuella hingstens psyke.
Och gå sedan igenom stoets stamtavla mycket noga.

Använder ni en vass hingst..Tar som exempel halvblodshingsten Romano (som kanske inte ens är kvar) på en Self Confident märr eller Nevele Pride märr så får man skylla sig själv om det kommer ut någon liten krake med huggtänder..

Jag tog nu denna kombination bara som exempel.
Ston efter vassa hingstar kan vara hur snälla som helst.
Men risken är stor att den "felaktiga" temperamentet nedärvs till hennes föl.

Så ta med även dessa saker i beaktande och inte bara gångarter eller hur högt dom hoppat.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka travare med?

Hej!
ville bara säga att jag har sett några riktigt bra travar/P.R.E korsningar! Dom är ju inte så gamla än !men än så länge ser dom bra ut!
Så det kan kanske vara nått :) Med tanke på temperament och gångarter skulle det kanske va bra !
Bara en tanke hälsningar tesora :bump:
 
Sv: Betäcka travare med?

jag vill betäcka min men inte förrän om några år, tror det blir Yankee Mustang, Ride the Night eller Tap In, fast då vill ju jag ha en travare..
skulle inte betäcka henne med ett halvblod.
 
Sv: Betäcka travare med?

Har en travarkorsning hemma i stallet. Iofs resultat av en tjuvbetäckning, men han är iaf mkt trevlig och "duger" alldeles utmärkt till mina syften, vilka är dressyr och hoppning i lätt klass.(tränar la-msv dressyr lc-lb hopp)

Gångarterna ligger väl på medel ungefär men eftersom vi varit placerade i varannan dressyrstart (eller nära placering) sen jag köpte honom, så borde det ju betyda att han inte är helt tokig iaf! ;)
Dock är han ju lite liten, bara 152..Så det och hans begränsade gångarter är väl de enda nackdelarna som jag ser det. Men det beror ju på vad man är ute efter också.

Han är rätt kompakt och ser inte ut som travare i typen tycker jag, mycket mer "rund" men visst syns hans travargener ibland.
Vi drar en repa ibland när han får trava på ordentligt och då vet man vad man sitter på.. Fast sen slår han alltid över i galopp dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka travare med?

Jag tar det som ett sunt råd! (nog för att min märr redan är betäckt och inte lär bära föl igen senare, men...)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 538
Senast: Skjøldur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp