Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

M

Minandra

Jag har ett fyraårigt sto som är efter VDL Empire och morfar är Goodwill. Fick bra poäng på treårstestet och vi satsar nu på att komma ut i vår och tävla lite. Blir mer och mer sugen på att betäcka henne i juni, juli någongång med en bra hopphingst med bra stam både på pappans och mammans sida.
Hon är i dagsläget runt 161, 162 cm hög men växer fortfarande, ganska kort och lätt i typen, mycket bra skritt, trav och galopp, hoppar stora luftiga språng under ryttare med ordentligt avtramp, bra teknik både fram och bak. Har ett underbart psyke men dock ingen nybörjarhäst. Snäll i all hantering.
Bild på henne från i somras finns att se i mitt galleri.
Vilken hingst tror ni skulle passa henne? Jag har kikat lite på Tornesch då hans stam faller mig mycket i smaken.
Jag vill helst betala vid levande föl.
Tips mottages tacksamt :laugh:
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Puffar lite....
Glömde skriva att det ska vara en hingst med bra modell, temprament och hyfsat stor eller nedärva lite storlek på sina avkommor.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

hm...vilket angenämt problem!!:)

Ja, detta tåls att fundera på!!

Jag förslår någonting med Nimmerdor i så det blir linjeavel med denna ubara hingst som ju visat sig bra i tex Emmerton (linjeavel på nimmerdor)

alt Nintender som verkar ge bra avkommor.

eller varför ej Odermus R. han ser riktigt fin ut på bilden i hästmagazinet såg jag nu o Calido blodet är ju ej helt fel. Han ger strlek verkar det som på höjden o ej så kraftigt.kanske calio himself?

ja, ett angenämt problem har du!! Ditt sto är ju så fin!!

Jag tar nog empire på min skrutta ;)!
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Ja det känns ju lite spännande.... Tänkte ju tävla henne lite här i vår och sen betäcka henne. Vill ju ha en liten påläggskalv och då känns tidpunkten helt rätt :)
Lite trist är det väl kanske att lägga sin egen ridning lite på hyllan ett tag men det är det värt!

Men oj vad svårt det är med hingstval.... Jag tittar ju lika mycket på mödernet och för mig räcker det liksom inte med att det är bra stam på pappans sida och att mammans sida är helt utan prestationer eller bra stam.

Vad är det för häst du ska betäcka i år då? Inte Causa Rei väl? Hur går det med henne förresten?
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Jag har tyvärr inga hingstförslag men tycker nog att det är lite sent att börja betäcka i juni/juli.

Börja i tid så att du har tid på dig även om saker krånglar.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Ja det kan tyckas vara för sent att betäcka... Men om du läser vad jag har skrivit så ska jag hinna tävla henne lite innan hon betäcks. Därför blir det lite sen betäckning det här året. Har för övrigt inga planer på att betäcka om nästa år utan sedan är det tävling som gäller.
Jag vill ha råd och tips om hingstar och inget annat.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Jag skulle kika på Monte Bellini och Conte Bellini, bägge två tycker jag är superspännande hingstar.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Tack för tipset....
Såg dock att de bara fanns på spermaimport.... Är inte det lite krångligt?
Är de godkända i ASVH?
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

vad tycker du om modernet på odermus, emmerton o nintender då ?

Causa går till pontus och skall tävlas o raknar med nollor o vinst lagom till strömsholm;).
Lapalisse skall betäckas och ibm ( mid west ibi light-lagano ridas o tävlas (här 2 avkommor é. Quidam de revel)
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Ja, de är godkända och det blir inte krångligare än någon annan hingst som går på TAI.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Otrevlig ton, jag försökte bara hjälpa till så att du inte kastar pengarna i sjön om stoet inte tar sig på första semineringen, mycket möjligt att du bara får en chans om du tar så sent som juli.

Men jag ska akta mig för att tipsa !
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Men Emmerton är halvbror till Empire (samma pappa) så han kanske inte är så lämplig.

Odermus har ju ett finfint möderne. Men jag skulle hellre ta Calido himself.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Ber om ursäkt.... Var absolut inte meningen att låta otrevlig.
Var lite stressad när jag skrev och det kanske inte vart så välformulerat.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Nintender var vääääldigt fin, elastisk... Lyckades hitta en film med honom... Mums! Vet du vart han finns? PM:a mig ifall du har någon svensk hemsida.

Odermus är fin men inte riktig i min smak.

Vad kul att Causa ska gå till Pontus, han rider så bra.... Ska bli kul att se henne framöver.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Jag förstår.... Är ju lite nybörjare på semin då jag för många år sen endast betäckte naturligt.
Men båda hingstarna var mycket fina :)
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

hej!Ville bara säga att jag såg Callahan i helgen på tävling och han hade verkligen utvecklats positivt!Ett litet tips!
Annars gillar jag oxå Tornesh o Carland.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Kommer det lösas licens på Nintender här???

Tänkte om jag ska stryka han eller inte från min använda-lista ;)
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Alla hingstarna har stammar som tilltalar mig, har ju redan kikat på Tornesch :laugh:. Någon som vet något om nedärvningen av temprament osv?
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Kommer det lösas licens på Nintender här???

Tänkte om jag ska stryka han eller inte från min använda-lista ;)


Ja det undrar jag med.... En superfin hingst men ingen info om avel i Sverige.
 
Sv: Betäcka VDL Empiresto, vilken hingst??

Kul att du ev. betäcker det första Empirestoet i Sverige. Om jag kommer ihåg rätt så var hon inte så jättestor, kanske en hingst som ger lite större avkommor? Vad fick hon för kritik på exteriören när hon visades? Försök förstärka det som var bra och försök att kompensera det som inte var fullt så bra med en hingst, svårt, men inte helt omöjligt.

Hur som helst så måste jag ändå hålla med Xaheena om att inte börja så sent och stoet ska helst inte vara i tävlingskondition när du börjar betäcka.
För två år sedan provade kompisen med ett sto som tävlade t o m februari, vilade mars och började betäckas i april, inte dräktig på hela säsongen ( höll på till augusti med två olika hingstar), troligen pga den höga konditionen och att hon ej var mentalt nervarvad. Förra året tog hon sig på första brunsten, då enbart promenadriden sista halvåret, det var med samma hingst som provades först året innan. Bara ett tips alltså eftersom det om det inte tar sig blir dyrt och inget föl.
 

Liknande trådar

Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 693
Senast: Jordon
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: AmyPond
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
3 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp