betäckning för hand eller inte

Jag vet att jag skrev så och det är inte säkert att det funkar heller, MEN dom andra tipsen jag fick av dimmansstuteri, hur h*n hade gjort med hingstar som betedde sig som min.....Jag har fått tips av en som varit i denna situation och exakt hur denna har gjort, klart som sjutton jag måste testa det.
Det är skillnad om någon skriver, gör si och gör så men inte själv varit i liknande situation. Inget illa ment till nån
 
Hade det varit mitt sto hade jag blivit skogstokig om betäckningen gått till på det viset. Snacka om skaderisk för ALLA inblandade, såväl hästar som de som håller dem! :mad:


Ägaren till stoet var med vid betäckningen och var innan medveten om att hingsten är väldigt på.
 
@token Nhäää CK har både seminstation och Hingst/hingstar :banghead::up:

Det var inget jag visste. Sen spelar det ju egentligen ingen roll för hingstar är så olika. Jag hade tidigare en hingst som betäckte naturligt och han var helcool vid betäckning. Som sagt, nu har jag fått tips av en som hade haft hingstar som betedde sig på samma vis som min och det är toppen att få veta hur denna person gjort.
 
Senast ändrad:
Jo, men du förkastade tipset direkt.

det var för att jag helt enkelt inte vågade testa det, MEN när jag fick läsa hur dimmansstuteri gjort så lät det som att det kaaanske kan funka.... Som sagt, inge illa menat alls
 
det var för att jag helt enkelt inte vågade testa det, MEN när jag fick läsa hur dimmansstuteri gjort så lät det som att det kaaanske kan funka.... Som sagt, inge illa menat alls

Gav dig också rådet att teasa med box.. Gav också exempel på vad som kan hända om det bara blir pang på som det var tänkt.. du kanske inte tror på vad vi övriga hingsthållare råder om då... :confused:
AM
 
det var för att jag helt enkelt inte vågade testa det, MEN när jag fick läsa hur dimmansstuteri gjort så lät det som att det kaaanske kan funka.... Som sagt, inge illa menat alls

Om Dimmans stuteri är den enda du tror på, är det inte enklare att skicka ett pm till henom, snarare än att starta en allmän tråd och förkasta alla andras svar, för att du inte vågar tro på någon annan?
 
Nu var det ju inte riktigt så det var....Jag fick en väldigt detaljerad beskrivning hur dimmansstuteri hade gjort från " start till mål" H*n hade ju haft hingstar med samma beteende vid betäckning som min, det har ju inte nån annan här i tråden haft vad jag förstår...Har ju mest fått massa andra kommentarer om lämplighet i avel osv, sådant som är ovidkommande då det är en hingst som bevisligen lämnat svårklassavkommor med bra psyke på...
Så återigen, inget illa mot någon men JAG tycker jag fick ett bra svar av dimmansstuteri, sen att flera andra skrivit att jag ska teasa osv, JA ..... MEN jag har inte trott på att det ska funka då risken är att han river stallet. Men det tipset jag fick av dimmansstuteri var ju inte enbart det utan fler saker,,,,nog om det...
 
Jag tror kanske att en del information i flera svar blev "lost in translation" medan dimmansstuteri gav ett så utförligt svar att det inte fanns mycket som försvann. Det är säkert inget personligt utan bara att ibland när vissa saker faller bort kan man inte fylla i luckorna själv. Nu när TS fick en riktigt utförlig beskrivning av det alla talat om här så verkar det ha hjälpt, och det var ju meningen med tråden, eller hur?
 
Mina råd är inget facit, utan det är de råd jag kan dela med mig av utifrån den erfarenhet jag fått efter att jag har haft hingstar för naturlig betäckning för hand i 20 år. Två riktiga stökpellar har jag haft under dessa år, och vi hade aldrig en skada på varken sto, hingst eller medhjälpare. Det gäller att alltid tänka efter före. När man är mitt uppe i det är det ofta för sent.

Jag lägger in ett par förtydliganden också:
När du ställer sto och hingst i boxarna bredvid varann är det inte det jag menar med teasing. Det är för att hästarna skall lära känna varandra, stoet skall vänja sig vid att hingsten låter och lära känna honom "som en vanlig häst". De kan stå vid sidan av varann under en lång tid, redan veckor innan planerad betäckning, de kan alltså bli grannar redan då stoet inte är brunstig (men räkna med att hon både kommer att vara reserverad/rädd och förbannad på hingsten).

Tänk på dem som "vanliga hästar" när du ställer dem i boxarna bredvid varann. De låter och stökar runt mer än vanliga hästar, men i princip är det samma sak, de skall lära känna varandra. Ta givetvis bort allt som de kan skada sig på om de slår, slår med frambenen eller klättrar, ta alltså även bort normala saker som vattenhinkar, hönät och liknande.
Tänk att det är detsamma som när det kommer en ny häst till stallet, att de får bekanta sig i stallet innan du släpper ut dem tillsammans. de kommer att vänja sig vid varandra. Här skall väggen inte vara så låg att hingsten får över huvud och hals mm.

Teasing är när du tar fram stoet till hingsten och aktivt provar över en bra vägg om stoet är redo att betäckas. Du skall alltså inte ta sto och hingst från sina boxar och direkt ut för betäckning, även om stoet stått och brunstat när de nosat på varann från varsin box när de stått bredvid varandra. I boxarna är de "bara grannar".

Vid teasing kontrolleras om stoet är alldeles redo för betäckning och när stoet tas fram till hingsten skall hon vara färdig, svanslinda, tofflor mm skall vara på, det finns inte tid att göra det mellan teasing och betäckning med en stökig hingst.

Jag anser att det inte räcker med att de har haft kontakt i varsin box, hingsten skall få chans att nosa på stoet i baken, i flankerna, lägga huvudet mot korset mm och med en stökig hingst är min erfarenhet att det skall göras länge.
Det är inte för hingstens skull, utan för stoets, både ni och hingsten skall vara helt säkra på att hon är redo.

Mina stökpellar blev inte mer uppjagade av att vi teasade länge, men stoet skall hinna slappna av så att hon vågar visa en riktig och tydlig brunst och visa att hon är helt redo, t ex visar ståreflex om hingsten lägger huvudet mot korset.
Gör hon inte det anser jag att det är lönlöst och farligt att försöka ändå genom att ta ut hingst och sto för att se om det går bättre.

Det ni gör när ni teasar över en stabil vägg (bort med krokar, sadelhängare mm precis som det skrivits i andra inlägg) är detsamma "förspel" som en lugnare, coolare eller mer väluppfostrad hingst gör när han står vid sidan av stoet, redo för betäckning. Det är också därför som betäckning måste ske omgående efter att hingst och sto lämnat varann, annars måste "förspelet" börja om, och risken är åter att hingsten är burdus och stoet blir rädd, och ni har ingen vägg mellan sto och hingst när ni står ute vid betäckningsplatsen.
Den rejäla väggen är en säkerhet att ha mellan hingst och sto.
Återigen, tänk på säkerheten främst.

Klarar inte hingsten att betäcka stona på ett vettigt sätt, låt bli. Kastrera honom och använd en annan hingst. Detta gäller inte specifikt din hingst utan för alla hingstar. Jag vet inte vad du har för hingst, vilken ras, vilka meriter han eller hans tidigare avkommor har, utan jag svarar generellt hur vi har gjort för att betäcka på ett säkert sätt för alla inblandade, även om det är en stökig hingst.

Lycka till!
 
ÄÄÄÄntligen funkar det :) Nu är ett av mina ston betäckta och det gick bara sååå bra :) Hingsten har lugnat sig nu och det var inte alls pang på,bara nästan ;) Jag har gjort så här :

gått förbi hingsthagen med stoet några dagar, dom har varit så nära att dom nästan kunnat nosa på varann.

Så idag ledde jag stoet fram till hingstens box för att se om hon var lika intresserad då, svaret var ja och då vände jag henne om i stallgången med rumpan mot hingsten och då ställde hon upp sig direkt. Ut med stoet på stallplan och sen hann det väl gå 2-3 minuter innan vi tog ut hingsten. Han var faktiskt ganska sansad nu, inga stegringar o sånt ( har bytt till stigbett) Han hann nosa lite på henne innan han klev på. Helt lugnt. Sen "träffade" han ju inte rätt första språnget så han var ju upp på henne 2 ggr till...

Så nu vet jag ju att ett av dom förut så rädda stona kommer att gå o få dräktig :) Det är den med bäst stam dessutom
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 104
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp