betäckning för hand eller inte

Det låter som en hingst som jag inte skulle använda för naturlig betäckning överhuvudtaget. Det är ju få ston som tycker det är okej att bli attackerade av en såpass het hingst. Och när dagens ston så sällan får träffa ens lugna hingstar för naturlig betäckning så ser jag det som en naturlig följd att de blir livrädda om en stökig hingst försöker närma sig.

Anledningen till att vi köpte hingsten överhuvudtaget var för att kunna betäcka våra ston enkelt o slippa semin och alla avgifter och bök o stök...
Han har ju trots allt betäckt ett antal ston så det borde ju gå även nu...
 
Då har det högst troligt varit ston som inte blivit rädda för honom. Jag tror inte att du kommer lyckas betäcka de rädda stona med honom.
Saker och ting blir inte alltid som planerat.
 
ja han är likadan även då dom inte är brunstiga tyvärr
Då hade jag kastrerat för länge sen .. Vet att det är två olika världar, (Islandshäst vs "vanlig") men en hingst som inte kan bete sig i närheten av ett sto har inte ett bra lynne och har därmed inget i aveln att göra.

Tråkigt att dina ston är rädda för honom, men jag förstår dom!
 
Plägga hingsten lite lätt? Eller kan det påverka hans "förmåga" eller spermakvaliteten på nått sätt?

Det jag kan tänka mig är att om han fortfarande blir helt galen men är pläggad kanske han gör illa sig själv... Svår situation.
 
Plägga hingsten lite lätt? Eller kan det påverka hans "förmåga" eller spermakvaliteten på nått sätt?

Det jag kan tänka mig är att om han fortfarande blir helt galen men är pläggad kanske han gör illa sig själv... Svår situation.
Men alltså, droga hingsten för att kunna betäcka? Verkligen?
 
Men alltså, droga hingsten för att kunna betäcka? Verkligen?

Ptja, vissa pläggar ju för att sko och ingen rynkar på pannan för det. Säger inte att det är rätt eller fel, det var bara en tanke som slog mig då de flesta vanliga metoder inte tycks funka.

Får TS skriva vilken hingst det är vi talar om eller är det reklam? Jag har fattat det som att TS inte äger hingsten själv så då borde det vara ok?
 

Ptja, vissa pläggar ju för att sko och ingen rynkar på pannan för det. Säger inte att det är rätt eller fel, det var bara en tanke som slog mig då de flesta vanliga metoder inte tycks funka.

Får TS skriva vilken hingst det är vi talar om eller är det reklam? Jag har fattat det som att TS inte äger hingsten själv så då borde det vara ok?
Ingen som rynkar pannan för att ston sederas för att kunna betäckas? Det har du nog fått om bakfoten! Skulle aldrig falla mig in att sedera varken hingst eller sto för att kunna betäcka eller seminera.

Det är en hingst som inte är godkänd i sverige och, såvitt jag förstått, en nära anhörig till TS som äger den.
(den har tidigare funnits i min del av landet, så jag vet vad det är för hingst)
 
Nej nej för att kunna skos!

Har aldrig hört om att någon skulle plägga för att seminera, slängde bara ut det då jag inte vet om det är möjligt eller ej.
 
Fast då ägdes han av erfarna manliga hingsthållare som höll honom i herrans tukt o förmaning och som inte drog sig för att visa honom pisken.

Den ägaren innan den vi köpte av har nog inte tuktat hästen på något vis. Han sa dessutom att han var lika på då...Däremot den vi köpte av, där har han nog blivit jäkligt hårt hållen tror jag. Det märktes ganska tydligt vid hanteringen. Det är inga problem som sagt med hanteringen i övrigt, ridningen funkar bra, han funkar bra på tävling o med andra hästar, bara betäckningen som är lite jobbigt.
Det är ju naturligt för en hingst egentligen, jag ser det inte som nåt konstigt att dom är jäkligt hingstiga. Problemet nu är stona som vill ha förspel vilket inte denna hingsten vill.
 
Ingen som rynkar pannan för att ston sederas för att kunna betäckas? Det har du nog fått om bakfoten! Skulle aldrig falla mig in att sedera varken hingst eller sto för att kunna betäcka eller seminera.


Nej jag kommer inte heller sedera varken sto eller hingst, där går gränsen även för mig faktiskt.
 
Den ägaren innan den vi köpte av har nog inte tuktat hästen på något vis. Han sa dessutom att han var lika på då...Däremot den vi köpte av, där har han nog blivit jäkligt hårt hållen tror jag. Det märktes ganska tydligt vid hanteringen.
Och det var bara hos den senaste som han betäckte naturligt? Den mannen har jo lång och stor erfarenhet av hingstar på naturlig betäckning... Och gissningsvis behövdes det att "hålla honom hårt" för att betäckningarna skulle fungera.
Har man då ston som är vana vid naturlig betäckning (vilket hans ston troligen är, eftersom han haft hingstar på naturlig betäckning i alla år) så kan det fungera även med en het hingst, men dina är ju inte vana...
Det är ju naturligt för en hingst egentligen, jag ser det inte som nåt konstigt att dom är jäkligt hingstiga. Problemet nu är stona som vill ha förspel vilket inte denna hingsten vill.
Nja, jag har haft rätt många hingstar på station sedan jag började med hingsthållning 1997. Jag har också sett en hel del andra hingstar in action, såväl halvblod (på 80-talet) som diverse ponnyraser. Och jag skulle vilja påstå att det inte alls är särskilt vanligt att hingstarna är sådär heta på gröten. Varken äldre eller yngre hingstar.
 
Den ägaren innan den vi köpte av har nog inte tuktat hästen på något vis. Han sa dessutom att han var lika på då...Däremot den vi köpte av, där har han nog blivit jäkligt hårt hållen tror jag. Det märktes ganska tydligt vid hanteringen. Det är inga problem som sagt med hanteringen i övrigt, ridningen funkar bra, han funkar bra på tävling o med andra hästar, bara betäckningen som är lite jobbigt.
Det är ju naturligt för en hingst egentligen, jag ser det inte som nåt konstigt att dom är jäkligt hingstiga. Problemet nu är stona som vill ha förspel vilket inte denna hingsten vill.

Det där vägrar jag tro är sant! Vad skulle arten vinna på att hingstarna var så på att stona blir rädda och flyr? Det är inte det minsta logiskt alls! Snarare så skulle en sådan hingst få väldigt svårt att hålla ihop flocken, och skulle nog falla offer för rovdjur rätt så fort eftersom han lägger alldeles för mkt energi på att jaga ston.

Varför kan du inte då jobba honom för hand där ni har stoet? Så att han tror att det är jobb och därmed fungerar bra? Då kanske även han tar lite mer tid på sig, det tar ju några sekunder att fälla ut den iaf.
 
jo det kanske vore nåt. Det ska jag testa,kan ju även vara bra för stona att bli van att se honom ...
 
I min värld är även betäckning jobb ;) Vilket innebär att hästen ska lyssna på mig. Gör den inte det så får man ju gå tillbaks till grunden. Öva start och stopp, fokus osv osv
 
Det där vägrar jag tro är sant! Vad skulle arten vinna på att hingstarna var så på att stona blir rädda och flyr? Det är inte det minsta logiskt alls! Snarare så skulle en sådan hingst få väldigt svårt att hålla ihop flocken, och skulle nog falla offer för rovdjur rätt så fort eftersom han lägger alldeles för mkt energi på att jaga ston.

Vad jag har läst så är det bra att hingstarna är väldigt på om de ska funka bra på bocken, för att de ska vilja gå på bocken hela tiden måste de vara väldigt betäckningsintresserade, så därför har det i halvblodsaveln blivit lite så att hingstarna är mer på, än vad som är praktiskt att ha i raser där naturlig betäckning är det vanliga.
 
Nu har herrn iallafall fått betäcka för första gången i år :) (tyvärr inget av mina ston dock ). Det ringde en tjej igår som ville använda honom och stoet var i högbrunst så i morse kom dom med henne.
Han var precis lika på denna gång, han vet precis vad som gäller när det är både grimma o träns som åker på, snoppen åker ut redan i boxen. Han reser sig upp på bakbenen direkt han får syn på stoet. När han går ner låter vi honom gå fram men han hinner inte ens nosa på stoet först han är uppe på ryggen. Han vet precis vad han ska göra iallafall ;) Bra att det var ett äldre sto som haft flera föl tidigare, hon stod som fastgjuten i backen med öronen framåt.

Nu hoppas vi att herrn lugnar sig liite iallafall till nästa gång även om jag inte har så stora förhoppningar om det.
 
Vad jag har läst så är det bra att hingstarna är väldigt på om de ska funka bra på bocken, för att de ska vilja gå på bocken hela tiden måste de vara väldigt betäckningsintresserade, så därför har det i halvblodsaveln blivit lite så att hingstarna är mer på, än vad som är praktiskt att ha i raser där naturlig betäckning är det vanliga.
Jag har svårt att tro att de har kunnat hända på de få generationer som gått sen semin började införas i större skala.
Travhingstarna är inte alls lika på som halvbloden. I de fall man hör hingstar som hoppar på all från bilar till ensilagebalar så är det ofta just halvblodshingstar.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 641
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp