betäckning för hand eller inte

Jag har svårt att tro att de har kunnat hända på de få generationer som gått sen semin började införas i större skala.
Travhingstarna är inte alls lika på som halvbloden. I de fall man hör hingstar som hoppar på all från bilar till ensilagebalar så är det ofta just halvblodshingstar.
Nej, det har du rätt i, det är lite för få generationer än för att det enbart ska bero på semin. Däremot kan det ju finnas ett samband, har svårt att tro att det enbart skulle vara en hanteringsfråga.

Ni som har erfarenhet av att hålla avelshingst, går det att påverka dem något alls när det gäller betäckningsbeteende, eller är det bara att gilla läget, de är som de är, och en del fixar inte att betäcka naturligt på ett sansat sätt, helt enkelt?
 
@Mabuse Det är nog snarare en lynnesfråga. Om inte lynnet prioriteras i en hingst, så är det klart att dåligt lynne (i detta fall extremt hingstig) ärvs vidare och i vissa fall även blir värre.
Hade man däremot lagt vikt vid att även hingstarna ska ha ett bra lynne och kunna hantera att vara i närheten av andra hästar, så hade dessa problem inte funnits.

Blir helt mörkrädd när jag läser om dessa hingstar som blir helt blockerade av hormoner!
 
Ni som har erfarenhet av att hålla avelshingst, går det att påverka dem något alls när det gäller betäckningsbeteende, eller är det bara att gilla läget, de är som de är, och en del fixar inte att betäcka naturligt på ett sansat sätt, helt enkelt?

Nu är jag ingen erfaren hingsthållare eller något, men jag jobbade i ett stall som bara hade naturlig betäckning och enligt ägaren så var vissa bara så heta på gröten redan från början. Den ungerska hingsten var en sådan som skulle gosa i all oändlighet med stona (vilket nästan blev ett problem med de erfarna, som ville att han skulle hoppa upp) och man fick liksom säga åt honom att betäcka.
Unghingsten med gammal svensk stam hade gått på bakbenen ut ur stallet och hoppat upp direkt redan första gången han betäckte. Båda hingstarna var enkla i hanteringen i övrigt.
 
Ku
Nu är jag ingen erfaren hingsthållare eller något, men jag jobbade i ett stall som bara hade naturlig betäckning och enligt ägaren så var vissa bara så heta på gröten redan från början. Den ungerska hingsten var en sådan som skulle gosa i all oändlighet med stona (vilket nästan blev ett problem med de erfarna, som ville att han skulle hoppa upp) och man fick liksom säga åt honom att betäcka.
Unghingsten med gammal svensk stam hade gått på bakbenen ut ur stallet och hoppat upp direkt redan första gången han betäckte. Båda hingstarna var enkla i hanteringen i övrigt.

Kunde de inte lära sig nånting heller, t ex att unghingsten blev lite smidigare med åren? Blir ju svårt att ha en hingst i avel om den bara klarar att betäcka ston som är med på att bli anfallna, mer eller mindre. Så som du beskriver din hingst, så låter han ju nästan lite störd i sitt beteende, om han blir så blockerad.
 
Ts.
Låter som hingsten inte alls lyssnar på sin förare. Man kräver ju diciplin vid ridning körning skoning osv. Samma sak här. Hingsten ska inte balla ur och bli knäpp vid sådana här sammanhang heller.

Vi har haft en del hingstar för handbetäckning.
Alla var ganska olika men gemensamt fick dom allt lära sig några saker ändå:

Dom fick ju lära sig att bli provade mot ston. Antingen stoet i box och hingst utanför eller tvärtom.
(rejäla boxar och höga galler. Bort med dom idiotiska täckeshängarna som sitter överallt)
Nybörjarna parkerade vi bredvid stona i boxen intill.
Hingstarna fick också lära sig att kedjegrimskaft var på då det var arbete (betäckning alltså, men kedjan var inte i mun)
Vanligt grimskaft vid test och övrigt, som gå till hage eller nåt.

Man kan ju inte ens föreställa sig vad som skulle kunna hända om inte stona får en chans att se vad det är för kille.
Hur brunstiga dom än är så kan dom antingen bli livrädda (troligen) eller sparka in skallen alternativt benen på hingsten.
Skulle hingsten mot förmodan ta sig upp och in så kan du få riktigt otäcka skador om stoet sätter sig t.ex.

Han måste lära sig vett annars duger han ju inte..

Tillägger att man ska aldrig skrika tjoa eller skälla på en hingst. Blir bara värre.

Hoppas du får hjälp med det här.

Lycka till

AM
 
Ku


Kunde de inte lära sig nånting heller, t ex att unghingsten blev lite smidigare med åren? Blir ju svårt att ha en hingst i avel om den bara klarar att betäcka ston som är med på att bli anfallna, mer eller mindre. Så som du beskriver din hingst, så låter han ju nästan lite störd i sitt beteende, om han blir så blockerad.


Det är inte min hingst ;)
Den unghingsten jag pratar om var inte på långa vägar så extrem som TS hingst. Denna var enbart het på gröten vid själva betäckningen. Stod i stall med ston etc utan problem. Blev inte galen när man testade stona heller.
 
Nayette har skrivit bra råd. Även om hormonerna sprutar ur öronen ska det gå att ha diciplin. Alla de hingstar vi haft här har först fått teasa stoet, endera i box själva, eller stoet i box. När vi sen betäckte stannade vi med hingsten några meter bakom stoet, så hon hann se. Sen fick han gå ett steg i taget fram till stoet. Detta var INTE diskuterbart för hingsten. Jag som hingsthållare vill inte sätta mitt liv på spel!!
 
Håller med CK och Nafayette. Vi har samma erfarenheter här. Teasa stoet i box bredvid hingsten, och när hon ställer upp sig ordentligt i boxen, ut med henne till betäckningsplatsen, därefter leds hingsten ut. Hon får tid på sig att se honom och ställa upp sig innan han släpps fram.
Grön hingst- äldre erfaret sto. Maidensto- äldre erfaren hingst.
Hingstar är förstås olika, några är mer heta på gröten, men det får aldrig bli oregerligt, för då blir det farligt för alla inblandade.
 
Undrar om jag inte ska ta o försöka få hjälp av J*** H***** som tävlar åt mig. Han kommer inte ens denna häst nånstans med. För som nån skrev här, det är inte bara att vråla till eller vifta åt hingstar. Denna accepterar det då inte, då ligger jag risigt till. Kan nog vara en bra ide att stoppa hästen i trailern och åka dit med honom några dagar.
 
Jag har träffat hingsten hos en tidigare ägare, dock ej vid betäckningssituation men i stall där det var både ston och valacker. Upplevde honom som mycket trevlig och sansad. Ägaren tog ut honom för visning och fotografering och han skötte sig suveränt i mina ögon sett.. Ägaren var då lugn, tydlig och mjuk dvs inget ryck i grimman eller hårda ord utan de verkade tycka om och respektera varandra. Han var i jättefint hull och superblank o fin så han kände sig nog väldigt lugn där.
Det är väl bättre att JH kommer till er istället och hjälper er vid betäckningssituation? Det förändrar ju inget om ni skickar iväg honom ER realtion till honom förändras ju inte av det om ni inte får konkret hjälp hemma att lösa problemet just vid betäckningar?
Frågan är om ni blir uppjagade också och han går igång ännu mer av det? Djur är ju otroliga på att känna av oss och ser han osäkerhet hos er tar han kanske över helt.
 
Jag har träffat hingsten hos en tidigare ägare, dock ej vid betäckningssituation men i stall där det var både ston och valacker. Upplevde honom som mycket trevlig och sansad. Ägaren tog ut honom för visning och fotografering och han skötte sig suveränt i mina ögon sett.. Ägaren var då lugn, tydlig och mjuk dvs inget ryck i grimman eller hårda ord utan de verkade tycka om och respektera varandra. Han var i jättefint hull och superblank o fin så han kände sig nog väldigt lugn där.
Det är väl bättre att JH kommer till er istället och hjälper er vid betäckningssituation? Det förändrar ju inget om ni skickar iväg honom ER realtion till honom förändras ju inte av det om ni inte får konkret hjälp hemma att lösa problemet just vid betäckningar?
Frågan är om ni blir uppjagade också och han går igång ännu mer av det? Djur är ju otroliga på att känna av oss och ser han osäkerhet hos er tar han kanske över helt.

Han är helcool i stallet här också med både ston o valacker. hur mysig som helst att hantera och pyssla med. Han kan stå uppbunden på gången med ston bara nån meter ifrån, inga problem alls. Jag kan ta ut honom här också och visa upp honom utan problem i bara grimman. Han var tunn då han kom hit ( ej från JH) men nu är han rund och fin igen, blank o fin o mår hur bra som helst. Så han är lugn med oss och trivs här MEN fortfarande så är han väldigt taggad vid betäckning vilket även JH bekräftade. Jag har ringt o frågat mycket :) MEN mina ston accepterar inte detta, hingsten i sig upplever jag inte som nåt jätteproblem. Det jag ville ha tips på här var ju egentligen VAD jag skulle göra för att få stona att acceptera hingsten trots tydliga brunster. Nu har hingsten betäckt ett annat sto 2 ggr utan minsta problem men mina ston funkar ej....
 
Du har fått tips om hur du ska göra.
Ställ hingsten bredvid stoet i box.
Låt dom stå tills han fattar och tills hon accepterar..


Finns inga genvägar

Lycka till

AM
 
Han är helcool i stallet här också med både ston o valacker. hur mysig som helst att hantera och pyssla med. Han kan stå uppbunden på gången med ston bara nån meter ifrån, inga problem alls. Jag kan ta ut honom här också och visa upp honom utan problem i bara grimman. Han var tunn då han kom hit ( ej från JH) men nu är han rund och fin igen, blank o fin o mår hur bra som helst. Så han är lugn med oss och trivs här MEN fortfarande så är han väldigt taggad vid betäckning vilket även JH bekräftade. Jag har ringt o frågat mycket :) MEN mina ston accepterar inte detta, hingsten i sig upplever jag inte som nåt jätteproblem. Det jag ville ha tips på här var ju egentligen VAD jag skulle göra för att få stona att acceptera hingsten trots tydliga brunster. Nu har hingsten betäckt ett annat sto 2 ggr utan minsta problem men mina ston funkar ej....

Vad är det han blir triggad av då, att han får träns och grimma på sig? För om han kan stå i gången utan problem när det är ston bredvid, så borde han väl kunna stå i boxen bredvid utan problem också?

Av din beskrivning är det ju lite svårt att hålla med om att det bara är stona som är problemet, det är ju lite maxat om han bara kan närma sig ett sto gående på bakbenen? Eller snarare, han blir ju lite begränsad som avelshingst då, att han bara kan betäcka mycket rutinerade ston som finner sig i hans sätt. Intrycket blir ju att du får försöka modifiera hingstens beteende, snarare än stonas.
 
@Mabuse Det är nog snarare en lynnesfråga. Om inte lynnet prioriteras i en hingst, så är det klart att dåligt lynne (i detta fall extremt hingstig) ärvs vidare och i vissa fall även blir värre.
Hade man däremot lagt vikt vid att även hingstarna ska ha ett bra lynne och kunna hantera att vara i närheten av andra hästar, så hade dessa problem inte funnits.

Blir helt mörkrädd när jag läser om dessa hingstar som blir helt blockerade av hormoner!

Fast det är väldigt individuellt, vi har haft en ponnyhingst som var hemsk att betäcka med han var i princip tokig och reste sig redan i stallet. Två stycken fick hålla honom. Han kunde däremot stå bredvid sin kollega på tävlingar även han hingst i en helt vanlig hästtransport. Rörde inte en fena när han var på tävling eller träning, men betäcka jisses.

Vi har även haft en mkt fin halvblodshingst som också han blev helt omvänd vid betäckning, han sattes helt på semin efter någon säsong då det var farligt för alla inblandade. Honom kunde vem som helst hantera för övrigt och på tävling var han stencool.
 
Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst.

Håller både sto + hingst
båda hästarna fritt i hagen
håller stoet/hingsten lös
håller hingsten/stoet lös



Jag har 3 ston som ska betäckas, dom är 4,5 och 8 år o har aldrig tidigare fått föl. 4 åringen bruunstar nu för andra gången i år och 5 åringen har sin första brunst nu ( inne på 7:e dygnet)

Hingsten är väldigt hetsig och på och håller man stoet och leder honom fram så är det bara pang på efter att ha gått på bakbenen fram till stoet. Vi har testat betäcka både 4 åringen och 5 åringen på det viset men dom blir skrämda och vill absolut inte stå still.

Har en 2 års hingst som är lugnet själv som vi lett fram till bägge stona, dom ställer upp sig och brunstar rejält. Han hade fått hoppa på direkt utan protest om vi låtit honom göra det. Stona står som fastgjutna fast han biter dom i sidan o håller på. Bägge nästan sätter sig på arslet så tvivlar som sagt inte på att dom är i högbrunst.

Nu på eftermiddagen idag så testade vi att ha stoet lös i hagen nån timme först ensam och sen ledde vi in hingsten. Vi var 2 som höll i honom, en på varje sida.. vill vara säker på att ha koll på honom.

Vi började med 4 åringen som kom fram på en gång, och då kunde dom till o med nosa på varandra och hon ställde direkt upp sig men så fort han försöker hoppa upp så kom hon på att nej detta ville hon inte vara med om och kastade sig iväg. Sen en bit ifrån ställer hon upp sig och pissar. Vi gav upp även detta försök idag för att testa i morgon igen. Hingsten vart hursom helst mycket lugnare på detta viset och det känns som att det är schysstare mot stoet och det känns som att det är mindre risk för skador på hingsten. Om stoet inte vill vara med så sitter hon ju inte fast utan kan gå därifrån, för ett brunstigt sto som det är dags för borde väl stå still även då hon är lös. Sätter man däremot på språnglinor på stoet o håller i så inbillar iallafall jag mig att det kan gå illa om dom inte vill vara med.....

Hade en hingst för några år sen och den var fan så mycket lugnare vid betäckning, då kunde man leda fram till stoet och han stod o nosade ett tag och var väldigt försiktig. Det går ju tyvärr inte här.

Frågan är hur gör man enklast/säkrast???? någon som har något tips??? Kanske vore enkelt om man hade ett äldre sto som varit med förr men tyvärr har jag inte nåt sånt :(

Hingsten gör ju så att säga sitt jobb iallafall men stona verkar inte gilla att det blir pang på...

Jag har haft några hingstar som varit väldigt stökiga vid betäckning, ungefär som du beskriver din hingst. Dessa hingstar har varit gamla (18+) när de kommit till mig, den ene hade inte betäckt mycket och den andre hade enbart gått på fribetäckning. Att forstradem vid denna ålder var i princip lönslöst, så vi fick hitta andra lösningar.
Båda hingstarna var dessutom efter samma far, en hingst som jag red i slutet av 1980-talet och som också var väldigt stökig vid betäckning. Alla hingstarna har dock varit "änglar" under ryttare och vanlig hantering och tävlats av barn i högsta klasser i hoppning och fälttävlan.

Vi har gjort på detta sätt, och det är mina tips om du anser att han är värd att hålla i avel (det låter inte bra att han är lika hingstig och stökig hela tiden):

Teasa stoet länge med hingsten som hon skall betäckas med. Teasa över en stabil vägg, tillräckligt hög för att hingsten inte skall hoppa över (- altenativt, håll hingsten "kopplad" så att han inte klättrar över boxväggen, men håll er ur vägen så att varken den som håller stoet eller hingsten kan riskera att komma mellan dem!!). Boxväggen bör däremot vara så låg så att hingsten kan få över huvud och hals, lägga huvudet på stoets kors och nosa/nypa henne i sidorna.
När stoet är riktigt redo, nästan då hon säger "kliv på då" (eller som du själv skriver, "sätter sig på arslet") så ta mycket snabbt ut stoet, och se till att platsen där hon skall betäckas är nära stalldörren så att betäckningen skall ske så snabbt som möjligt efter att hästarna "lämnat varann". Ta ut hingsten snabbt efter, och stoet är då beredd på betäckning - även om den blir häftig. Stoet måste vara helt klar innan teasning, ev tofflor, svanslinda etc måste vara på innan, det måste gå snabbt från att de lämnat varann, ffa för stoets skull, hon skall knappt hinna fatta att hon lämnat hingsten...

Om stoet är rädd för hingsten redan innan, se till att de lär känna varandra genom att de får stå i samma stall där de kan se varandra tydligt, och allra helst ha noskontakt.

När hingsten kommer fram till stoet vid betäckningen kan stoet kasta sig, det är en naturlig reaktion, det hade hon säkert gjort vad det än hade varit som hade kommit farande.

Betäck alltid vid en rejäl bom, bommen skyddar både personen som håller stoet och stödjer dessutom stoet. De flesta ston går framåt när hingsten hoppar (och särskilt om han har bråttom) och då är det bra att hon har stöd ungefär vid övergången mellan bringan och halsen. Bommen skall inte heller vara för låg så att stoet går över den.

Vi binder aldrig stoet vid betäckning, utan snurrar enbart grimskaften runt bommen. För att inte riskera att stoet kommer lös så har vi ibland haft två grimmor och två grimskaft på stoet (båda grimskaften snurrade runt bommen). Hingstarna betäcker alltid med stigbett och nackrem eller duallygrimma och ett rejält ca 3,5-4 meter långt rep. Grimma - vardag, träns - arbete, stigbett eller duallygrimma - betäckning.

Jag vill inte använda språnglinor vid en sådan här betäckning, risken är när stoet flyttar sig mer eller mindre snabbt är att hon trampar över linan och får panik (det har hänt här). Är stoet riktigt redo skall hon inte slå, men passa då hingsten kliver av, jag har ofta varit med om att stoet lägger av en spark mot hingsten efter betäckningen, särskilt om han haft bråttom på.

Jag skulle aldrig våga ha stoet löst vid betäckning med en sådan här hingst, och ta ut honom bland lösa ston i en hage verkar i mina ögon livsfarligt... Jag anser inte heller att hingsten för vara lös. En av hingstarna jag haft släpptes lös på utomstående ston hos en annan hingsthållare och han skadade ett par ston rätt illa. Tänk alltid på säkerheten främst!

Lycka till och du kan höra av dig här i tråden eller direkt till mig om du har fler frågor.
 
Nu har herrn iallafall fått betäcka för första gången i år :) (tyvärr inget av mina ston dock ). Det ringde en tjej igår som ville använda honom och stoet var i högbrunst så i morse kom dom med henne.
Han var precis lika på denna gång, han vet precis vad som gäller när det är både grimma o träns som åker på, snoppen åker ut redan i boxen. Han reser sig upp på bakbenen direkt han får syn på stoet. När han går ner låter vi honom gå fram men han hinner inte ens nosa på stoet först han är uppe på ryggen. Han vet precis vad han ska göra iallafall ;) Bra att det var ett äldre sto som haft flera föl tidigare, hon stod som fastgjuten i backen med öronen framåt.

Nu hoppas vi att herrn lugnar sig liite iallafall till nästa gång även om jag inte har så stora förhoppningar om det.

Hade det varit mitt sto hade jag blivit skogstokig om betäckningen gått till på det viset. Snacka om skaderisk för ALLA inblandade, såväl hästar som de som håller dem! :mad:
 
Jag har haft några hingstar som varit väldigt stökiga vid betäckning, ungefär som du beskriver din hingst. Dessa hingstar har varit gamla (18+) när de kommit till mig, den ene hade inte betäckt mycket och den andre hade enbart gått på fribetäckning. Att forstradem vid denna ålder var i princip lönslöst, så vi fick hitta andra lösningar.
Båda hingstarna var dessutom efter samma far, en hingst som jag red i slutet av 1980-talet och som också var väldigt stökig vid betäckning. Alla hingstarna har dock varit "änglar" under ryttare och vanlig hantering och tävlats av barn i högsta klasser i hoppning och fälttävlan.

Vi har gjort på detta sätt, och det är mina tips om du anser att han är värd att hålla i avel (det låter inte bra att han är lika hingstig och stökig hela tiden):

Teasa stoet länge med hingsten som hon skall betäckas med. Teasa över en stabil vägg, tillräckligt hög för att hingsten inte skall hoppa över (- altenativt, håll hingsten "kopplad" så att han inte klättrar över boxväggen, men håll er ur vägen så att varken den som håller stoet eller hingsten kan riskera att komma mellan dem!!). Boxväggen bör däremot vara så låg så att hingsten kan få över huvud och hals, lägga huvudet på stoets kors och nosa/nypa henne i sidorna.
När stoet är riktigt redo, nästan då hon säger "kliv på då" (eller som du själv skriver, "sätter sig på arslet") så ta mycket snabbt ut stoet, och se till att platsen där hon skall betäckas är nära stalldörren så att betäckningen skall ske så snabbt som möjligt efter att hästarna "lämnat varann". Ta ut hingsten snabbt efter, och stoet är då beredd på betäckning - även om den blir häftig. Stoet måste vara helt klar innan teasning, ev tofflor, svanslinda etc måste vara på innan, det måste gå snabbt från att de lämnat varann, ffa för stoets skull, hon skall knappt hinna fatta att hon lämnat hingsten...

Om stoet är rädd för hingsten redan innan, se till att de lär känna varandra genom att de får stå i samma stall där de kan se varandra tydligt, och allra helst ha noskontakt.

När hingsten kommer fram till stoet vid betäckningen kan stoet kasta sig, det är en naturlig reaktion, det hade hon säkert gjort vad det än hade varit som hade kommit farande.

Betäck alltid vid en rejäl bom, bommen skyddar både personen som håller stoet och stödjer dessutom stoet. De flesta ston går framåt när hingsten hoppar (och särskilt om han har bråttom) och då är det bra att hon har stöd ungefär vid övergången mellan bringan och halsen. Bommen skall inte heller vara för låg så att stoet går över den.

Vi binder aldrig stoet vid betäckning, utan snurrar enbart grimskaften runt bommen. För att inte riskera att stoet kommer lös så har vi ibland haft två grimmor och två grimskaft på stoet (båda grimskaften snurrade runt bommen). Hingstarna betäcker alltid med stigbett och nackrem eller duallygrimma och ett rejält ca 3,5-4 meter långt rep. Grimma - vardag, träns - arbete, stigbett eller duallygrimma - betäckning.

Jag vill inte använda språnglinor vid en sådan här betäckning, risken är när stoet flyttar sig mer eller mindre snabbt är att hon trampar över linan och får panik (det har hänt här). Är stoet riktigt redo skall hon inte slå, men passa då hingsten kliver av, jag har ofta varit med om att stoet lägger av en spark mot hingsten efter betäckningen, särskilt om han haft bråttom på.

Jag skulle aldrig våga ha stoet löst vid betäckning med en sådan här hingst, och ta ut honom bland lösa ston i en hage verkar i mina ögon livsfarligt... Jag anser inte heller att hingsten för vara lös. En av hingstarna jag haft släpptes lös på utomstående ston hos en annan hingsthållare och han skadade ett par ston rätt illa. Tänk alltid på säkerheten främst!

Lycka till och du kan höra av dig här i tråden eller direkt till mig om du har fler frågor.

Jag hoppades att du skulle se denna tråd! Jag var ju med ett par gånger när en av dina hingstar betäckte och tyckte att ni skötte det så bra trots att han var väldigt het på gröten.
 
Jag har haft några hingstar som varit väldigt stökiga vid betäckning, ungefär som du beskriver din hingst. Dessa hingstar har varit gamla (18+) när de kommit till mig, den ene hade inte betäckt mycket och den andre hade enbart gått på fribetäckning. Att forstradem vid denna ålder var i princip lönslöst, så vi fick hitta andra lösningar.
Båda hingstarna var dessutom efter samma far, en hingst som jag red i slutet av 1980-talet och som också var väldigt stökig vid betäckning. Alla hingstarna har dock varit "änglar" under ryttare och vanlig hantering och tävlats av barn i högsta klasser i hoppning och fälttävlan.

Vi har gjort på detta sätt, och det är mina tips om du anser att han är värd att hålla i avel (det låter inte bra att han är lika hingstig och stökig hela tiden):

Teasa stoet länge med hingsten som hon skall betäckas med. Teasa över en stabil vägg, tillräckligt hög för att hingsten inte skall hoppa över (- altenativt, håll hingsten "kopplad" så att han inte klättrar över boxväggen, men håll er ur vägen så att varken den som håller stoet eller hingsten kan riskera att komma mellan dem!!). Boxväggen bör däremot vara så låg så att hingsten kan få över huvud och hals, lägga huvudet på stoets kors och nosa/nypa henne i sidorna.
När stoet är riktigt redo, nästan då hon säger "kliv på då" (eller som du själv skriver, "sätter sig på arslet") så ta mycket snabbt ut stoet, och se till att platsen där hon skall betäckas är nära stalldörren så att betäckningen skall ske så snabbt som möjligt efter att hästarna "lämnat varann". Ta ut hingsten snabbt efter, och stoet är då beredd på betäckning - även om den blir häftig. Stoet måste vara helt klar innan teasning, ev tofflor, svanslinda etc måste vara på innan, det måste gå snabbt från att de lämnat varann, ffa för stoets skull, hon skall knappt hinna fatta att hon lämnat hingsten...

Om stoet är rädd för hingsten redan innan, se till att de lär känna varandra genom att de får stå i samma stall där de kan se varandra tydligt, och allra helst ha noskontakt.

När hingsten kommer fram till stoet vid betäckningen kan stoet kasta sig, det är en naturlig reaktion, det hade hon säkert gjort vad det än hade varit som hade kommit farande.

Betäck alltid vid en rejäl bom, bommen skyddar både personen som håller stoet och stödjer dessutom stoet. De flesta ston går framåt när hingsten hoppar (och särskilt om han har bråttom) och då är det bra att hon har stöd ungefär vid övergången mellan bringan och halsen. Bommen skall inte heller vara för låg så att stoet går över den.

Vi binder aldrig stoet vid betäckning, utan snurrar enbart grimskaften runt bommen. För att inte riskera att stoet kommer lös så har vi ibland haft två grimmor och två grimskaft på stoet (båda grimskaften snurrade runt bommen). Hingstarna betäcker alltid med stigbett och nackrem eller duallygrimma och ett rejält ca 3,5-4 meter långt rep. Grimma - vardag, träns - arbete, stigbett eller duallygrimma - betäckning.

Jag vill inte använda språnglinor vid en sådan här betäckning, risken är när stoet flyttar sig mer eller mindre snabbt är att hon trampar över linan och får panik (det har hänt här). Är stoet riktigt redo skall hon inte slå, men passa då hingsten kliver av, jag har ofta varit med om att stoet lägger av en spark mot hingsten efter betäckningen, särskilt om han haft bråttom på.

Jag skulle aldrig våga ha stoet löst vid betäckning med en sådan här hingst, och ta ut honom bland lösa ston i en hage verkar i mina ögon livsfarligt... Jag anser inte heller att hingsten för vara lös. En av hingstarna jag haft släpptes lös på utomstående ston hos en annan hingsthållare och han skadade ett par ston rätt illa. Tänk alltid på säkerheten främst!

Lycka till och du kan höra av dig här i tråden eller direkt till mig om du har fler frågor.


tack så jättemycket :) Äntligen ett riktigt bra svar. Ska absolut testa !! Får försöka ställa dom i boxar bredvid varandra då jag har koll. Kan plocka ner mellanväggen precis så mycket jag vill då det är reglar hela vägen.

Ena stoet har han nosat på då han varit i hagen och jag hållt henne utanför. Ska införskaffa stigbett också, vet att det är bättre än vanligt tränsbett.

Jag väntar till nästa brunst nu och testar dina tips :)
 
Jag skrev i mitt första svar till dig att du skulle teasa med en boxvägg mellan. Då svarade du så här:

Skulle aldrig funka att göra så. Då skulle jag inte ha nåt stall kvar sen och en hingst med brutet ben efter att han försökt klättra över. Men ja, hade han kunnat ta det lugnt och uppvakta damerna lite så hade det varit noll problem. Jag vill ju helst inte behöva bremsa stona och sätta språnglinor heller, känns som att det inte ska behöva göras på det viset.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 640
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp