Betäckningar 2018

Åh, kul, två av mina kompisar har avkommor efter honom. :) Men trodde inte du skulle betäcka i år?
Så trevligt! Hur är de avkommorna tycker du? :) Det var väl inte tanken egentligen men olika omständigheter spelade in, sen är det extremt svårt att inte betäcka när man står som jag gör, då går det nästan av sig självt. Efter detta blir det nog en paus ett tag då jag tänkte vänta till årets Cristallo-bebis vuxit till sig. :)
 
Så trevligt! Hur är de avkommorna tycker du? :) Det var väl inte tanken egentligen men olika omständigheter spelade in, sen är det extremt svårt att inte betäcka när man står som jag gör, då går det nästan av sig självt. Efter detta blir det nog en paus ett tag då jag tänkte vänta till årets Cristallo-bebis vuxit till sig. :)

Den yngsta blev årets dressyrföl i vår region i 2017, mycket fin tjej! Den äldsta har arabmamma så den är ju relativt liten och har inte världens gångarter, men är snygg och mycket trevlig. De båda har jättefin färg. :angel: :love:
 
Efter strul med en tandfraktur på mitt sto som gjorde att vi blev försenade med allt och sen en brunst där hon släppt ägget utan o visa något så fick vi bara en chans o inseminera på. Hon såg riktigt tråkig ut o behandlades med allt i princip och vet. trodde inte det skulle gå vägen... Men mot alla odds så var hon dräktig på 16 dygn nu i torsdags :love: Nu är det bara o hoppas att det stannar kvar :nailbiting:
 
Idag har vi kollat 3 ston :) Ghia 30 dygn dräktig med Mr Vain GJ :banana: Adeleine kollad på 17 dygn dräktig med Highcruiser :banana: Valle Tora fick föl för 10 dagar sedan hade en gulkropp så hon ska sprutas igång på lördag för koll på måndag. Henne gör vi nog bara ett försök på då hon fölat så sent.
Har en Mr Vain-avkomma. Han är otroligt lugn, snäll och lyhörd. Hans mamma är förvisso snäll men kan vara skarp, har inte sett några sådana tendenser i honom utan han imponerar stort (peppar peppar lägger jag till här :D).
 
Har en Mr Vain-avkomma. Han är otroligt lugn, snäll och lyhörd. Hans mamma är förvisso snäll men kan vara skarp, har inte sett några sådana tendenser i honom utan han imponerar stort (peppar peppar lägger jag till här :D).
Åh vad roligt. Nu ska man ju vara glad om allt går bra men man kan ju ha lite önskemål. .vill gärna ha ett sto med lite mer vitt än vad mamma har, hennes temperament är jag nöjd med och hoppas på att fölet ärver det :) gärna åt det mörkare hållet med trevliga rörelser och att stoet som är Maidensto blir en bra mamma :)
 
Två av tre kollade på 40 dygn och fortsatt dräktiga! 90 dygns koll i september. Den tredje skulle kollats igår på 40 men veterinären på semester. Så får bli koll i nästa vecka. Humörsmässigt känns hon dock som dräktigt fortfarande:D nästa steg är att mura upp nya rejäla fölboxar 5x4 m på logen. Eftersom vi verkar få megastora föl:laugh: 11 veckor gammal och 140 i mankhöjd. Hon är snart jämnstor med åringen som går i samma hage!
 
Och så har vi dräktigt på 90 dygn :love:
Så nu hoppas jag på ett fuxsto. Eller sto iaf.


Men med tanke på andra zappaföl så ligger de t ju närmast med brun med stjärn. Typ :D

Grattis!! Men jag tror tyvärr Zappa saknar fux-gen. Däremot har jag sett en del med riktigt fin brun färg :p dock inte våran därtill räknad... han blev rödbrun. Hoppas Mira's blir riktigt mörk/skiftande i svart. Och ett stoföl naturligtvis!
 
Grattis!! Men jag tror tyvärr Zappa saknar fux-gen. Däremot har jag sett en del med riktigt fin brun färg :p dock inte våran därtill räknad... han blev rödbrun. Hoppas Mira's blir riktigt mörk/skiftande i svart. Och ett stoföl naturligtvis!
Tack!!

Gillar rödbrunt! Får hoppas på det ☺️

Mormor här är fux, en minichans kanske finns🙈
 
Grattis!! Men jag tror tyvärr Zappa saknar fux-gen. Däremot har jag sett en del med riktigt fin brun färg :p dock inte våran därtill räknad... han blev rödbrun. Hoppas Mira's blir riktigt mörk/skiftande i svart. Och ett stoföl naturligtvis!
Vilken nyhet! Jag har förväntat mig en fuxhingst (fuxar verkar vara det enda som föds i stallet oavsett hingst, och mest hingstar) men då får jag förvänta mig en brun istället då :). Inte mig emot.
 
Det krävs att båda föräldrarna har fuxgen för att avkomman ska bli fux. Så om inte Zappa har det så kan det inte bli någon fux, tyvärr. Blir säkert en superfin brun färg på fölisen !
Fasiken 😅

Då måste mamma häst vara fux om fölet ska bli fux med zappa som pappa isf?

Tror dock jag kommer bli nöjd oavsett färg 😋
 
Nej, om han saknar fuxgen så kan han inte få några fuxavkommor oavsett färg på mamman, sorry. Fuxanlaget måste komma från båda föräldrar iom att det är ett recessivt gen, som blåa ögon på människor.
Aha!
Tyckte jag såg nån fölbild som var fux men den var nog väldigt ljust brun(såg ut som fuxfölet som stod brevid) när jag tittade igen ☺️

Oavsett ska det bli väldigt spännande! Första egna fölet!
 
Fått besked av veterinären nu ikväll efter ett blodprov, båda stona är fortfarande dräktiga! Jag tänkte höra med honom imorgon angående abortvirusvaccinationer. Hur mycket brukar det kosta att vaccinera? Jag tog blodprov nu på mina för att se om de fortfarande var dräktiga och för två ston blev det sammanlagt 2000 kr. Ganska mycket tycker jag, men det kanske är ett helt normalt pris?
Jag har tänkt vaccinera oavsett eftersom jag inte vill förlora något föl på grund av abortvirus , men det är intressant att veta vad det normalt ligger på i kostnad.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 106
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 637
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp