Betäckningar 2019

Fast det där är normalt sett inte en riktigt brunst utan bara yttre tecken. Man får inte igång systemet i de inte könsorganen genom att hästar träffar andra. De kan absolut stimuleras av det men att de visar brunsttecken för att det kommer en ny häst till gården hör inte ihop med riktig brunst.

Nej det förstår jag, men vi hade inte räknat p att hon skulle brunsta förrän nästa vecka, så det var ju bra att hon så tydligt ställde upp sig för honom.
 
Vi missade brunsten på Indra. Jättemärkligt. Tre veckor sedan förra och hon visar tecken på brunst. Men ul visade ingenting. Hon åker tillbaka om en vecka. Ska semineras med Niveau.
 
Går lämnade vi Mira och Stig på station. Vi kan tyvärr inte få semin förrän på tisdag då fredagsskicken fastnar på Kastrup, men hon skall kollas och ev. sköljas samt tas bakt. prov. Förra året hade hon mycket vätska och var infekterad, men så hade hon inte varit sydd året innan så vi får se hur det såg ut.
Gurkan visade brunst igår men även där är det tisdag som gäller, så henne åker vi nog med i morgon och bara hoppas det är läge att beställa på måndag.
Blir spännande att se hur skicken ser ut på båda hingstarna. Ingen av dem har använts här förut (eller jo en person seminerade med ett skick på ena i fjol), och trots att de är unga vet man ju aldrig...
 
Jag är helt ny i avels-världen och inseminerade mitt sto förra veckan på årets andra brunst.
Hon har haft föl -11 hos tidigare ägare.

Jag funderar på detta med baktprov. Stationen ville inte ta baktprov i början utan tyckte att det skulle tas om det visar sig att hon inte tar sig. Stallägaren tyckte jag skulle ta ett baktprov direkt på första brunsten (vilket oavsett inte hanns med).

Hur tänker ni kring baktprov? Gör ni alltid det, eller endast vid avvikelser?
 
Jag tar baktprov direkt. Det känns dumsnålt att vänta för att se om det blir något krångel och kanske behöva seminera på flera brunster än om man har koll på läget redan innan första semineringen.

Tack för svar!
Skumt att de på stationen avrådde från det när jag frågade.
 
Jag är helt ny i avels-världen och inseminerade mitt sto förra veckan på årets andra brunst.
Hon har haft föl -11 hos tidigare ägare.

Jag funderar på detta med baktprov. Stationen ville inte ta baktprov i början utan tyckte att det skulle tas om det visar sig att hon inte tar sig. Stallägaren tyckte jag skulle ta ett baktprov direkt på första brunsten (vilket oavsett inte hanns med).

Hur tänker ni kring baktprov? Gör ni alltid det, eller endast vid avvikelser?
Jag brukar diskutera med dem på stationen. Är stoet i riskzonen för att ha någon bakterie?

Känner jag mig det minsta orolig , om det tex varit krångel tidigare eller om det är sent på säsongen så har det tagits prov. Därför är jag extremt noga med att välja en station som jag känner att jag kan lita på och som jag känner lyssnar lite på mig och inte bara fattar beslut över mitt huvud. När man ändå är på station och ska seminera tycker jag det är så lite extra besvär att ta det där provet.

Förra året betäcktes mina båda ponnyston naturligt och då är det en annan sak eftersom det blir en extra resa till station om man ska ta prov vilket innebär extra stressmoment. Nu blev båda dräktiga på första försöket så jag funderade inte ens på bakterieprov då.
 
Jag tar också baktprov direkt om jag inte vet att stoet är rent - särskilt om det är dyrt skick från utlandet. Mitt ena sto var brunstig precis vid påsk, baktprov togs men hon seminerades inte - på min uppmaning, lite synd eftersom baktprovet var negativt, nu är jag givetvis rädd att hon fastnat i brunst eftersom vädret klyddat
 
Är stoet i riskzonen för att ha någon bakterie?

Hur vet man det?
Jag är för okunnig för att vara orolig känns det som.

Jag tog upp det på stationen och hade väl ingen åsikt om vad som var bäst eftersom jag hört olika.
De sa att de i regel inte tar baktprov förrän man misstänker att något inte är som det skall och då litade jag på deras omdöme.
Skulle hon inte ta sig på första försöket kommer jag att kräva ett baktprov. Jag blev mest nyfiken på om det fanns ett "standard" eller ej. 🙃
 
Tack för svar!
Skumt att de på stationen avrådde från det när jag frågade.

Min station gör inte heller bakt prov med mindre det ser "grumligt" ut på UL eller stoet inte tar sig. De tycker nog helt enkelt det är för bökigt, de seminerar massor med ston varje dag och har en hög dräktighetsprocent ändå, så....
 
Hur vet man det?
Jag är för okunnig för att vara orolig känns det som.

Jag tog upp det på stationen och hade väl ingen åsikt om vad som var bäst eftersom jag hört olika.
De sa att de i regel inte tar baktprov förrän man misstänker att något inte är som det skall och då litade jag på deras omdöme.
Skulle hon inte ta sig på första försöket kommer jag att kräva ett baktprov. Jag blev mest nyfiken på om det fanns ett "standard" eller ej. 🙃
Tex om hon har oregelbunda brunster. Har hon gått med valack? har hon haft besvärlig fölning tidigare? svår att få dräktig tidigare, infektion tidigare? :)
Om stationen avrådde så är säkert deras bedömning korrekt.
Hoppas hon blir dräktig nu.
 
Tex om hon har oregelbunda brunster. Har hon gått med valack? har hon haft besvärlig fölning tidigare? svår att få dräktig tidigare, infektion tidigare? :)
Om stationen avrådde så är säkert deras bedömning korrekt.
Hoppas hon blir dräktig nu.
Då är nog slutsatsen är att jag helt enkelt inte har någon aning.

Jag har inte funderat över brunsternas regelbundenhet tidigare år eftersom hon tävlats. De har dock alltid varit mycket tydliga. Hon har aldrig gått med valack, (dock bredvid). Jag har ingen vetskap alls om hur tidigare betäckning, dräktighet eller fölning gick, förutom att de bägge mådde fint efterhand. Om hon haft infektion tidigare beror väl på vilken typ av infektion man talar om.
Hon visade symptom på infektionssjukdom förra sommaren då hon fick muggliknande utslag och behandlades effektivt med dexa och penovet. Så förhoppningsvis är hon ju ok även nu! :)

Vi får helt enkelt hålla tummarna!
Känns oavsett skönt att bl.a. kunna ställa frågor här när jag som sagt är helt novis. 😄🤷‍♀️
 
Jag är helt ny i avels-världen och inseminerade mitt sto förra veckan på årets andra brunst.
Hon har haft föl -11 hos tidigare ägare.

Jag funderar på detta med baktprov. Stationen ville inte ta baktprov i början utan tyckte att det skulle tas om det visar sig att hon inte tar sig. Stallägaren tyckte jag skulle ta ett baktprov direkt på första brunsten (vilket oavsett inte hanns med).

Hur tänker ni kring baktprov? Gör ni alltid det, eller endast vid avvikelser?
Jag var i din sits för två år sedan, och fick exakt samma svar som du. Jag valde att lita på stationen. Två misslyckade försök senare tog de till slut bakterieprov, som såklart visade infektion. Hon behandlades och blev dräktig. Tyvärr resorberade hon tidigt och släppte aldrig något ägg på brunsten efter. Det var den säsongen :). 25 000 kr i sjön.

Efter detta kommer jag aldrig tillåta att de inte tar bakterieprov. Betalar hellre lite extra i början av säsongen och har större chans till dräktighet.
 
@spinxx Vår vet vet att vi vill ha bakprov, så det tas alltid första brunsten vi kommer på :) Vi har flera gånger fått dräktigt på första trots infektion, men då med påbörjad behandling. Om stoet haft en del föl skulle jag säga att det finns en betydlig risk att hon skulle ha någonting, och jag skulle inte vilja åka till en station som inte lyssnar alls på mina önskemål. Kan man föra en dialog är det en helt annan sak dock, vet kan ha bra skäl till att tycka det onödigt om t.ex stoet varit sydd hela året och allt ser bra ut på ul.
 
Mitt sto kollades igår på 17 dygn och först sa L tyvärr, inte dräktig o det var det jag var inställd på egentligen då hon sett riktigt tråkig ut efter insemineringen. Sa till L att förhoppningsvis har vi fått bort bakterierna nu iaf och under tiden kollade hon lite extra ( kollade väl hur hon låg till med ny brunst ) och då plötsligt kom där upp en blåsa på skärmen :love: Snacka om att känslorna kom på svallning där o jag fick glädjetårar i ögonen :heart Lång väg kvar men om allt går väl tittar det ut ett Emerald - Lord Z - Voltaire -föl i slutet på mars näst år.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 613
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp