Betäckningar 2019

Jag är helt ny i avels-världen och inseminerade mitt sto förra veckan på årets andra brunst.
Hon har haft föl -11 hos tidigare ägare.

Jag funderar på detta med baktprov. Stationen ville inte ta baktprov i början utan tyckte att det skulle tas om det visar sig att hon inte tar sig. Stallägaren tyckte jag skulle ta ett baktprov direkt på första brunsten (vilket oavsett inte hanns med).

Hur tänker ni kring baktprov? Gör ni alltid det, eller endast vid avvikelser?

Eftersom mitt sto haft infektion ett par gr av ngn anledning vi inte vet varför så "kräver" jag prov innan men det går att ta efter insemineringen också. Dock finns ju risken att stoet resorberar pga infektion om den nu har det och det kan vara svårt att få stoet dräktigt igen. Enligt min veterinär.
 
Eftersom mitt sto haft infektion ett par gr av ngn anledning vi inte vet varför så "kräver" jag prov innan men det går att ta efter insemineringen också. Dock finns ju risken att stoet resorberar pga infektion om den nu har det och det kan vara svårt att få stoet dräktigt igen. Enligt min veterinär.

Ta prov efter seminering har jag aldrig hört talas om nån som gör? Då har du ju kontaminerat livmodern med både sperma och antibiotika.
 
Var på station igår med ena stoet som brunstat ett par gr i år men tyvärr för stort ägg. Får vänta ett tag till.
Har fått ett sto till som också ska semineras i år men ska vänta lite längre in i maj med den för det hade varit rätt skönt om båda tar sig att ha lite mellanrum mellan vaken😁
 
Ta prov efter seminering har jag aldrig hört talas om nån som gör? Då har du ju kontaminerat livmodern med både sperma och antibiotika.

Denna stationen gör det. Har fått föl med den metoden och veterinären sägs vara en av Europas bästa. Sen om det är vanligt eller ovanligt kan jag inte svara på 🙂
 
Hur gör ni med baktprov? Tar ni på alla eller bara de som ligger i "riskzonen"? Finns det nån statistik på hur måna ston som har infektion?

Kör mitt sto till stationen på söndag och brukar annars låta de göra som de vill med allt runt omkring då de har betydligt mer erfarenhet än mig. Men tänker nog be dom ta ett prov oavsett i år. Har sitt första föl vid sidan och tog sig första brunsten förra året.
 
Hur gör ni med baktprov? Tar ni på alla eller bara de som ligger i "riskzonen"? Finns det nån statistik på hur måna ston som har infektion?

Kör mitt sto till stationen på söndag och brukar annars låta de göra som de vill med allt runt omkring då de har betydligt mer erfarenhet än mig. Men tänker nog be dom ta ett prov oavsett i år. Har sitt första föl vid sidan och tog sig första brunsten förra året.

Efter omlöp eller inför fryst på dospris. Aldrig annars.
 
Hur gör ni med baktprov? Tar ni på alla eller bara de som ligger i "riskzonen"? Finns det nån statistik på hur måna ston som har infektion?

Kör mitt sto till stationen på söndag och brukar annars låta de göra som de vill med allt runt omkring då de har betydligt mer erfarenhet än mig. Men tänker nog be dom ta ett prov oavsett i år. Har sitt första föl vid sidan och tog sig första brunsten förra året.

Vi tar nästan alltid bakt. prov när vi åker för första brunsten på säsongen. Undantaget är treårsston där allt ser bra ut vid första koll, och ston som haft caslick hela året och vid koll ser "bra ut".
 
Vi tar nästan alltid bakt. prov när vi åker för första brunsten på säsongen. Undantaget är treårsston där allt ser bra ut vid första koll, och ston som haft caslick hela året och vid koll ser "bra ut".

Vad är det som skiljer caslickstona från de dräktiga undrar jag? Eller är det bara gallston du menar generellt?
 
Vad är det som skiljer caslickstona från de dräktiga undrar jag? Eller är det bara gallston du menar generellt?

Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vi har både gall och dräktiga caslick-sydda om vet bedömer att det är att rekommendera, och de har hittills hållit sig renare/rent av varit rena på bakt prov trots att de året innan varit infekterade. Därav, om vet går in på en som haft caslick och stoet inte står med vätska eller något annat avvikande, så tas inget bakt. prov direkt på säsongen, utan endast om vi senare kan misstänka att något är avvikande.
 
Jag förstår nog inte riktigt frågan. Vi har både gall och dräktiga caslick-sydda om vet bedömer att det är att rekommendera, och de har hittills hållit sig renare/rent av varit rena på bakt prov trots att de året innan varit infekterade. Därav, om vet går in på en som haft caslick och stoet inte står med vätska eller något annat avvikande, så tas inget bakt. prov direkt på säsongen, utan endast om vi senare kan misstänka att något är avvikande.

Men ett sto som varit dräktig har ju bara varit öppen en gång (fölbrunst) om man väljer att seminera på 30-dagars vilket väl är vanligast. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara sämre än ett caslickopererat gallsto.
 
Hur gör ni med baktprov? Tar ni på alla eller bara de som ligger i "riskzonen"? Finns det nån statistik på hur måna ston som har infektion?

Mitt sto var infekterad förra året och blev inte dräktig även om vi försökte städa henne. Hon hade nån sorts bakterie som tydligen var ganska vanlig att den försvann av sig själv till nästa säsong + en annan (jag minns inte exakt vilka). Därför valde jag att ta baktprov på henne även i år - hon var ren
 
Men ett sto som varit dräktig har ju bara varit öppen en gång (fölbrunst) om man väljer att seminera på 30-dagars vilket väl är vanligast. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara sämre än ett caslickopererat gallsto.

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte frågan? Har jag sagt att det är sämre? Ston som året innan har varit infekterade, behandlats och sedan haft caslick under dräktigheten tar vi endast prov på om de står med vätska/avviker på annat sätt på kollen vid 30-dagars. Vet inte om det svarar på din fråga, för jag förstår inte riktigt formuleringen av den.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 584
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 103
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp