Övr. avel Betäckningar 2019

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte frågan? Har jag sagt att det är sämre? Ston som året innan har varit infekterade, behandlats och sedan haft caslick under dräktigheten tar vi endast prov på om de står med vätska/avviker på annat sätt på kollen vid 30-dagars. Vet inte om det svarar på din fråga, för jag förstår inte riktigt formuleringen av den.
Jag inser det. Jag försöker bara lära mig mer - detta är något av det mest intressanta jag vet :). Men jag släpper det.

Hur vanligt är det att de står med vätska vid 30 dygn? Det har jag nog aldrig varit med om faktiskt.

Jag är helt rookie på det här, vi (läs min mamma) har fött upp många hästar genom åren men jag har aldrig varit direkt delaktig i den processen. Så nu blir det min första alldeles egna uppfödning, där jag är med hela vägen! Nervöst :nailbiting:
Hur som helst! Jag lämnade mitt sto på stationen i måndags, hon är 9 år och har inte haft föl innan. Jag har verkligen ansträngt mig för att se brunst men det har varit ganska otydligt (alltid annars har jag upplevt att hon brunstat mest hela tiden ;)), men så såg jag lite brunsttecken för ca 3 veckor sedan nu och jag gissade då att hon var i slutet av sin brunst. Vid kollen på stationen så visade det sig att jag inte var helt ute och cyklade, hon hade ovulerat och det var inte färskt, men hon hade inte riktigt kommit igång igen efter senaste brunsten. Så hon fick vara kvar där och så kollade de henne igår igen, de såg då brunstödem i livmoderhalsen men äggen var liite för små än så ny koll imorgon fredag och förhoppningsvis inseminering! 😃

Den lyckliga hingsten blir Canterbury, hoppas på en ny fälttävlansstjärna 😍

PS. Ni får ha överseende med om jag inte har full koll på alla begrepp eller hur allt går till ;)

Jag inser det. Jag försöker bara lära mig mer - detta är något av det mest intressanta jag vet :). Men jag släpper det.

Hur vanligt är det att de står med vätska vid 30 dygn? Det har jag nog aldrig varit med om faktiskt.
Vet inte på ett statistiskt plan, men vi har haft ett par som gjort det. E-coli var domen, även denna gång.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En dag till utan familjen

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos